ТАЄМНИЦЯ КУЛЬТІВ
Чому так багато тисяч явно інтелігентних, на вигляд щасливих людей дозволяють засмоктувати себе в міріади культів, що виростають сьогодні в тріїцинах системи Другої хвилі, котрі дедалі розширюються? Чим пояснити той тотальний контроль, який Джим Джонс був здатний здійснювати над життям своїх послідовників? Нещодавно було підраховано, що близько 3 000 000 американців належить до приблизно 1000 релігійних культів, найбільші з яких мають назви «Церква Об'єднання», «Місія Божественного Світла», «Харе Крішна» та «Шлях», кожний з яких має храми або філії в більшості великих міст. Лише один із цих культів — мунівська «Церква Об'єднання» — стверджує, що налічує ^від 60 000 до 80 000 членів, видає щоденну газету в Нью-Йорку, володіє заводом по пакуванню риби у Вірджинії і має багато інших підприємств, які приносять прибутки. Загальнопоширеною є думка про те, що їхній капітал автоматично, безупинно зростає, мов на дріжджах. Діяльність таких груп не обмежується лише Сполученими Штатами. Недавній сенсаційний судовий процес у Швейцарії привернув міжнародну увагу до центру «Місії Божественного Світла» у Вінтертурі. «Найбільшу кількість... культів та сект і общин маємо у Сполучених Штатах, тому Америка, у цьому плані також, 20 років іде попереду всього світу», — сповіщає лондонський «Економіст». «Але їх знаходять у Європі, західній та східній, і в багатьох інших; місцях». Однак яким чином так сталося, що ці групи можуть отримувати майже тотальну відданість і покірність од своїх членів? Їхній секрет простий. Вони зрозуміли потребу в спільності, структурі і значенні. Ось чим торгують усі культи. Спочатку культи пропонують для самотніх людей неперебірливу дружбу. Як говорить офіційний представник «Церкви Об'єднання»: «Якщо хто-небудь самотній, ми говоримо до нього. Багато самотніх людей ходять навколо нас». Новоприбулий оточений людьми, котрі пропонують йому дружбу й випромінюють схвалення. Значна кількість культів вимагає общинного життя. Ці неочікувані сердечність і увага так високо цінуються, що члени культів часто воліють відмовитись од контактів із своїми сім'ями та колишніми друзями, пожертвувати свої зароблені протягом життя гроші культові, утримуються від наркотиків і навіть від сексу. Але культ продає щось значно вагоміше, ніж общину. Він також пропонує структуру, яка є більш потрібною. Культи нав'язують суворі обмеження на поведінку. Вони вимагають і створюють жахливу дисципліну, дехто, очевидно, заходить навіть так далеко, що вважає, що дисципліни можна досягти через биття, примусову працю і через їхні власні форми остракізму та ув'язнення. Психіатр Г.А-С.Сухдео з Медичної школи в Нью-Джерсі, після того, як проінтерв'ював тих, хто вижив після масового самогубства в Джонстауні, і прочитав написане членами Народного Храму, дійшов висновку: «Наше суспільство настільки віль- •• не й вседозволяюче, а люди мають так багато з чого •І вибирати, що вони не можуть ефективно прийняти свої ^ власні рішення. Вони хочуть, аби інші приймали рішення, а ? вони будуть йому слідувати». Чоловік, якого звали Шервін Гарріс, чиї дочка й колишня дружина були серед чоловіків та жінок, котрі рушили слідом за Джимом Джонсом аж до смерті в Гайані^ підсумував це одним реченням. «Це приклад того, — сказав Гарріс, — чому будуть підкорятися американці самі, аби привнести якусь структуру у своє життя». Останній життєво важливий продукт, котрий продають культи, — це «значення». Кожен має свою власну, віддану своїй справі версію реальності — релігійну, політичну або культурну. Культова секта володіє винятковою правдою, і ті, що живуть у зовнішньому світі й неспроможні розпізнати цінність цієї правди, змальовуються як введені в оману або як спокушені сатаною. Культове послання втовкмачується новому члену під час цілодобових занять. Воно проповідується безперервно, доки він чи вона починають використовувати його термінологію, його словник і — врешті-решт — його метафоричну мову в процесі власного існування. «Смисл», який проголошується віросповіданням, може бути абсурдним для сторонньої людини. Але це не має значення. Справді, точний, адекватний зміст культового послання є майже неістотним. Його сила полягає в забезпеченні синтезу, у пропонуванні альтернативи фрагментарній бліп-культурі (blip-culture) навколо нас. Як тільки дана структура прийнята рекрутом секти, то це допомагає йому організувати більшість хаотичної інформації, котра бомбардує його ззовні. В усякому разі ця структура ідей відповідає зовнішній реальності, вона забезпечує комплект охайного затишного житла, в якому член секти може зберігати дані, що надходять. Через це полегшується стрес від перевантаження й плутанини. Вона (структура) забезпечує не правду як таку, а порядок і, таким чином, значення. Даючи членам секти відчуття, що реальність сповнена значень і що він чи вона повинні донести це почуття до сторонніх людей, культ пропонує мету й послідовність у на вигляд непослідовному світі. Проте культ пропонує спільноту, структуру й значення за надзвичайно високою ціною: потрібно беззастережно відмовитися од себе. Без сумніву, для декого це не є єдиною альтернативою особистій дезінтеграції. Але для |k,,,6-1065 —————————————————————————————- -—• •-т-у<-у більшості з нас вихід із становища, що пропонує культ, є занадто дорогим. Для того, аби створити цивілізацію Третьої хвилі розумною й демократичною, нам потрібно здійснити значно більше, ніж просте винайдення нових джерел енергії або залучення до нової технології. Нам потрібно зробити значно більше, ніж утворення общинної спільноти. Нам потрібно до того ж забезпечити структуру й значення. І знову ж таки — існують прості речі, з яких ми можемо й повинні розпочати.
|