Студопедия — ПЕДАГОГІЧНА Й АКТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

ПЕДАГОГІЧНА Й АКТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ






А.С. Макаренко зауважував, що педагогічна майстерність полягає і в постановці голосу вихователя, і в умінні керувати своїм обличчям, в мистецтві тону, погляду, повороту, в умінні стояти, сидіти, підвестися з стільця, підвищити голос, усміхнутись. „Я став справжнім майстром тільки тоді, — писав він, — коли навчився говорити „іди сюди" з 15-20 відтінками, коли навчився давати 20 нюансів на обличчі, в постаті, і в голосі"; [ 9, с. 247].

Нерідко педагогічне мистецтво ототожнюють з театром одного актора (монотеатром), акторсько- режисерським мистецтвом, особливо коли йдеться про спілкування вчителя з учнями, про вплив учителя у процесі педагогічної взаємодії. Відомий театральний режисер В.І. Немирович-Данченко розмірковував: „Мистецтво актора складне до надзвичайності, і дані, за допомогою яких актор оволодіває глядачами, різнобічні: заразливість, особиста чарівність, правильність інтуїції, дикція, пластичність, краса жесту, здатність до характерності, праця, любов до справи, смак тощо"; [11, с. 355].

Основні точки дотику педагогічного і театрального мистецтва:

1. опора на загальні принципи (естетика — етика — техніка): виконання як вчителем, так і актором високого духовного призначення (надзавдання, за К.Станіславським), моральність поведінки, постійне вдосконалення своєї техніки;

2. єдність творця, матеріалу й інструменту в одній особі: і актор, і вчитель є творцями своєї діяльності, залучають до творчості інших (глядачів і учнів), конструюють самостійно розмовний матеріал для виступу чи уроку, основним інструментом для обох є власний організм (голос, зовнішність, пластика тощо);

 

 

3. публічність, регламентованість і колективний характер діяльності,

4. використання в педагогічній сфері театральних термінів:

сценарій (уроку чи виховного заходу), кульмінація, експозиція, зав'язка тощо;

5. використання вправ із галузі театральної педагогіки для розвитку спостережливості й уяви, уміння володіти своїм організмом, психікою, емоціями, впливати на аудиторію, зачаровувати її, переконувати, заставляти співпереживати.

Відомий теоретик театру, режисер і педагог К.С.Станіславський розробив цілісну систему підготовки актора, багатьма ідеями й елементами якої можна скористатись для розвитку і педагогічної майстерності. Вона описана К. Станіславським у працях „Моє життя у мистецтві" та „Робота актора над собою".

Система Станіславського ґрунтується на п'яти принципах:

- життєвої правди;

- ідейної спрямованості (вчення про надзавдання);

- дії — основи переживання і матеріалу для творчості;

- органічності творчості;

- втілення в образ.

Кожен з цих принципів характерний і для педагогічної діяльності. Принцип життєвої правди — це педагогічний принцип зв'язку навчання та виховання з життям, з участю школярів у суспільно корисній громадській діяльності, спрямованій на поліпшення навколишнього світу.

У педагога, як і в актора, є загальне надзавдання,яке виявляється у його ставленні до діяльності, розумінні громадянського її призначення, часткові надзавдання, які формулюються при осмисленні певного предмета чи теми уроку, а також ситуативні надзавдання, які виникають у різних практичних ситуаціях. Є в учителя і наднадзавдання — це велика життєва мета, якій він присвячує всього себе. На думку Ш.Амонашвілі! соціальна місія педагога — бути творцем сенсу,

 

 

стверджувати людське в людині, допомагати їй підніматися над собою.

Мистецтво актора — це мистецтво сценічної дії. Дія — це вольовий акт людської поведінки, єдність фізичного і психічного. Що є первинним: фізичне чи психічне? Як викликати емоції і почуття, адже вони виникають невимушено, часом всупереч нашій волі. К.Станіславський пропонує для вироблення уміння викликати в себе потрібні емоції використовувати метод фізичних дій. Він вчить: не чекайте впливу почуття, дійте! Почуття прийде само. Видатний театральний педагог пропонує контролювати виникнення необхідного стану, запам'ятовувати цей процес і через відповідні дії при необхідності викликати цей стан.

Педагогічну дію поєднує з театральною їхня органічність, що спрямовує процес творчості за законами самої природи. Тобто і актор, і педагог повинен бачити, слухати, мислити, переживати по- справжньому, а не уявлятися такими, що мислять, переживають, діють. Вони, особливо, педагог, мають бути природними в умовах публічного спілкування. Майстерність перевтілення в художній образ необхідний як актору, так і педагогу. „Справжній артист змушує глядачів забути, хто він є насправді... Артист на сцені належить не собі, а своєму герою... Професія вчителя в цьому сенсі більш складана. Він також належить, але не тим людям, які мають спільну назву „глядач", а дітям, які для нього позначені конкретними характерами", стверджує Ш. Амонашвілі. І виводить педагогічну заповідь „Даруй себе дітям!"; Перевтілення педагога не потребує зовнішніх атрибутів: зачісок, костюмів. Воно здійснюється у внутрішньому плані. Педагог перевтілюється в учня. „Артистизм педагога виявляється в тому, що він займає позицію учня, дивиться на світ його очима і підвищує його до засвоєння ним думок, почуттів, ставлень, оцінок" [2, с. 24].

Можливе і перевтілення вчителя в літературного героя. Але необхідно пам'ятати, що гра лише частина

 

 

педагогічної техніки. Навіть у грі педагог залишається в рамках існуючого.

Система К.С. Станіславського має три розділи:

— цілі діяльності (визначення ролі актора і його функцій у суспільстві);







Дата добавления: 2015-10-12; просмотров: 3526. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Разработка товарной и ценовой стратегии фирмы на российском рынке хлебопродуктов В начале 1994 г. английская фирма МОНО совместно с бельгийской ПЮРАТОС приняла решение о начале совместного проекта на российском рынке. Эти фирмы ведут деятельность в сопредельных сферах производства хлебопродуктов. МОНО – крупнейший в Великобритании...

ОПРЕДЕЛЕНИЕ ЦЕНТРА ТЯЖЕСТИ ПЛОСКОЙ ФИГУРЫ Сила, с которой тело притягивается к Земле, называется силой тяжести...

СПИД: морально-этические проблемы Среди тысяч заболеваний совершенно особое, даже исключительное, место занимает ВИЧ-инфекция...

В эволюции растений и животных. Цель: выявить ароморфозы и идиоадаптации у растений Цель: выявить ароморфозы и идиоадаптации у растений. Оборудование: гербарные растения, чучела хордовых (рыб, земноводных, птиц, пресмыкающихся, млекопитающих), коллекции насекомых, влажные препараты паразитических червей, мох, хвощ, папоротник...

Типовые примеры и методы их решения. Пример 2.5.1. На вклад начисляются сложные проценты: а) ежегодно; б) ежеквартально; в) ежемесячно Пример 2.5.1. На вклад начисляются сложные проценты: а) ежегодно; б) ежеквартально; в) ежемесячно. Какова должна быть годовая номинальная процентная ставка...

Выработка навыка зеркального письма (динамический стереотип) Цель работы: Проследить особенности образования любого навыка (динамического стереотипа) на примере выработки навыка зеркального письма...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия