Студопедия — Літературна спадщина Івана Вишенського.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Літературна спадщина Івана Вишенського.






Серед письменників давньої української літератури найвидатнішим полемістом кінця XVI - початку XVII століття був Іван Вишенський. На жаль, біографічних відомостей про цього письменника-полеміста дуже мало: лише те, що був він людиною освіченою, а в 30-35 років постригся в ченці, став монахом-аскетом, переселився у Грецію на Святу гору, на Афон.

На Афоні І. Вишенський почав свою літературну діяльність як письменник-полеміст, твори якого пробуджували в народі антикатолицькі й антифеодальні настрої.

Спадщина І. Вишенського - це шістнадцять відомих сучасному літературознавству творів, які за життя полеміста поширювалися в рукописних списках. Найвідоміші твори І. Вишенського - це "Послання до єпископів", "Послання до всіх, в Лядській землі живущих", "Послання до князя Острозького", "Викриття диявола-світодержця" та інші.

Першим у «Книжці» Вишенський вмістив „Обличеніє диявола миро держця”, хоч написане воно було дещо пізніше за інші твори. І, мабуть, це не випадково. Використавши євангельську легенду про спокушення в пустелі дияволом Христа, полеміст, з одного боку, створив алегоричний і якоюсь мірою автобіогра­фічний образ «поляка-странника», людини безмежно чесної і самовідданої, а з другого — образ хвалькуватого і можновлад­ного «диавола-миродержца», що уособлює не тільки феодаль­но-кріпосницький лад польського королівства, але й підступну католицьку церкву на чолі з найбільшим «дияволом» — папою римським, написане в улюбленій Вишенським полемістом у формі діалогу — в даному випадку між дияволом-світодержцем і бідним поляком,— «Обличение» мовби готувало тогочасних читачів до глибшого розуміння наступних творів, таких як «По­рада» з її знаменитою апологією чернецтва, тощо. З-під пера Вишенського постала яскрава кар­тина гендлярства і продажності духовних і світських можно­владців у шляхетській Польщі. Коли гордий і волелюбний український народ не вдалося поневолити й поставити на коліна, польська влада звернулась по допомогу до католицької церкви та єзуїтів (Ви­шенський називає їх «папіжниками»), щоб вони шляхом підкупу навернули православних до католицизму. Зрозуміла річ, вони насамперед звертаються до духовенства, найбільш ласого до наживи. На запитання «поляка-странника», що йому дасть дия­вол, коли він перейде на його бік, тобто до католицизму, диявол спочатку обіцяє духовну владу людям світським диявол за зраду обіцяє різні посади — суд­ді, старости, каштеляна, воєводи, аж до гетьмана, канцлера і навіть найвищу владу — королівську. Людей найнижчого, або посполитого, стану, тобто міський люд і селян, обіцяє зробити корчмарями, купцями, хитромудрими майстрами-ремісниками або й просто дасть їм шмат землі, хату та дружину, щоб був рабом власного господарства і не розмірковував над сатанин­ським діянням спокусника. І все це з умовою впасти ниць І вкли­нитися всесильному дияволу — уособленню всього злого, нече­стивого, облудного, продажного, який є антиподом Христа, найвищого втілення благородства і чеснот. Антиподом диявола і в його особі всього суєтного є і «поляк-странник», який від імені всіх, кого спокушає нечистий, твердо заявляє про свою непідкупність, про свою вірність православній «старій вірі». Слід наголосити, що Вишенський як у цьому, так і в інших творах, стаючи на оборону православної церкви, ідеалізує її, та це й не дивно, адже він "був сином свого часу, віруючою людиною, ченцем.

Демократизм виявив Вишенський і в своєму „Писании до всіх обще в Лядской землі живущих», в якому дав загальну картину загнивання феодально-кріпосницького ладу в Польсько-Литовському королівстві, А картина ця була страшна. Письмен-ник-публіцист немовби скальпелем хірурга зробив розтин хво­рого державного тіла і виставив на вселюдський огляд усі виразки тогочасного суспільства. Вишенський гостро викриває визискувачів, хто б вони не були за національними чи становими ознаками. Чому ж земля плаче, чому стогне? Тому що немає віри, надії, любові, справедливості, покори, апостольських проповідей — все перетворилося на «нечисгЬйшее житие и безвьрие». Натомість запанували несправедливість, брехня, кривда, лицемірство, без­вір'я, ненависть, розпуста, особливо серед власть імущих, які по­ставили себе вище Бога над підданими, захоплюються світським вченням поганських учителів, „машкарників і комедійників».

Знаменно, що Вишенський викриває і таврує не тільки поль­ську шляхту, а й українське панство; Вони також відступили від бога й віри, піддалися диявольській спокусі, вклонилися всьому лихому й злому, насамперед розтлінному збагаченню. Та найбільше картає полеміст вище українське духовенство.

«Послання до єпископів» - композиційно твір досить стрункий. Починається він корот­ким вступом, після чого йде розповідь про нечестиве життя єпи­скопів, які не виконують шість заповідей божих. Далі автор по­дає конкретну характеристику кожного з «мирославнійших», що проголосили унію; друга частина твору складається з чотирьох тез, у яких він полемізує з єзуїтами та уніатами з приводу замі­ни церковних обрядів, про можливість контролю простих людей над церквою, про підлеглість патріархам і, нарешті, про брат­ське «чудо». Закінчується послання своєрідним закликом до боротьби з католицизмом, звучить віра у великі потенціальні можливості нескореного народу. Уміло використавши шість так званих заповідей Христових: голодних нагодувати, спраглих напоїти, подорожніх привітати, голих одягти, хворим допомогти, ув'язнених відвідати, Вишенський показав, що єпископи та інші уніатські владики не тільки не виконують їх, а глумляться над ними. Ніхто з владик не при­вітав подорожніх, не допоміг хворим, не відвідав в'язнів, навпа­ки, вони самі били, лаяли парафіян, кидали до в'язниць своїх супротивників або катували їх до смерті, як це трапилося з гро­шовитим малярем Філіпом.

Особливо гнівно звучать слова полеміста, коли він говорить про ставлення владик до другої і четвертої заповідей, малюючи принагідно картину жорстокої сваволі церковних феодалів.

Церковники не тільки не одягнули голих, а й безбожно гра­бували бідних, відбирали у них коней, волів, овець, здирали гро­шові податки, посилали на тяжкі роботи. Мабуть, ніхто до Вишенського в українській літературі не говорив такої жорстокої правди про життя покріпаченого люду в Речі Посполитій, ніхто так сміливо й відверто не розвінчував класову природу феодального суспільства, ніхто не насмілював­ся показати справжнє єство світських і особливо церковних маг­натів. Таким чином, письменник, сам того не помічаючи, пока­зав, що релігія була не тільки засобом духовного, а й соціального закабалення народу, Та це ще була, так би мовити, узагальнена картина розбещеного життя феодалів-кріпосників у церковних сутанах. Далі полеміст розповідає про кожного з них окремо; ким і чим вони були раніше та ким і чим вони стали, здобувши духовний стан І перебігши на лакейську службу до папи рим­ського і польського короля. Характеристика єпископів-зрадників відзначається не тільки яскравою образністю, а й документальною правдивістю.

 







Дата добавления: 2015-10-15; просмотров: 1190. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Огоньки» в основной период В основной период смены могут проводиться три вида «огоньков»: «огонек-анализ», тематический «огонек» и «конфликтный» огонек...

Упражнение Джеффа. Это список вопросов или утверждений, отвечая на которые участник может раскрыть свой внутренний мир перед другими участниками и узнать о других участниках больше...

Влияние первой русской революции 1905-1907 гг. на Казахстан. Революция в России (1905-1907 гг.), дала первый толчок политическому пробуждению трудящихся Казахстана, развитию национально-освободительного рабочего движения против гнета. В Казахстане, находившемся далеко от политических центров Российской империи...

Принципы, критерии и методы оценки и аттестации персонала   Аттестация персонала является одной их важнейших функций управления персоналом...

Пункты решения командира взвода на организацию боя. уяснение полученной задачи; оценка обстановки; принятие решения; проведение рекогносцировки; отдача боевого приказа; организация взаимодействия...

Что такое пропорции? Это соотношение частей целого между собой. Что может являться частями в образе или в луке...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия