Студопедия — Сковороді і в голову не могла прийти думка продавати свій талант…за золоті і срібні табакерки, як робили тодішні знамениті віршописці.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Сковороді і в голову не могла прийти думка продавати свій талант…за золоті і срібні табакерки, як робили тодішні знамениті віршописці.






М.Гусєв, 1906

Прагне вийти за рамки унормованості жанру:

25-а пісня: суперечність у самому тексті:
Пафосні інтонації, наскрізний мотив шляху ++ Зауваження суто інтимного характеру.Образність – предметна, пізнавана (коні, хмари, дощі).
27-а пісня
Малює абстрактний образ благочестивого пастиря, мудрого “вертоградаря” (садівника), що весь час піклується про колегіум та учнів. + Додає коментар, робить спробу “оживити” образ: за рахунок конкретних деталей, особистого ставлення до адресата як до людини Þ “записки заради пам”яті”.

Особистісне начало витісняє канон. Панегірик ÞÞÞ дружнє послання ліричного характеру.

 

Пейзажна лірика

Краса рідної природи (через прості і дохідливі образи).

Природа не пасивна, тісно пов”язана з людиною, з її переживаннями. Наділена людськими рисами: ліси кучеряві, дерева мають руки-гілки.

 

Заклик пізнати красу природи – не втеча від життя. Краса природи збагачує людину духовно, сприяє моральному самовдосконаленню, пробудженню волелюбства.

 

Ідея: гармонійне єднання природи і людини (“макро-” і “мікросвіт”).

Динамізм – рух у природі (“Пройшли облака”) = розвиток думок і почуттів людини.

Світ: багатобарвність фарб, звуків, реальні ознаки слобожанського пейзажу (13-а пісня) і селянського побуту Þ зародження нової художньої системи, що відображає нове світосприйняття.

 

“Ой ти, пташко…”: народнопоетичні образи пташки і явора: думка про небезпечність для людини високого становища у світі.

Застосовує тонізацію вірша (» 4стопний хорей), ритмічна структуру (8+8) близька до форми народної щедрівки.

Ціла злука поетичних народних мотивів з особистими Сковородинськими.

М.Сумцов

Близький переспів народної пісні “Стоїть явір над водою”.

М.Сумцов

Антиурбаністичні мотиви

12-а пісня: протиставлення огидного “світу” та природи з її мирною тишею (Мотив Горація).

“Не пойду в город багатий” – переконання Сковороди: прагне спокою і гармонії.

Місто несе людині зло: духовне занепокоєння, прагнення їздити “за море”, бажання “красних одєжд” тощо.

“Всякому городу нрав і права”

10-а пісня.

Паралелі з Горацієм: ода “До Мецената” присвячена часам Августа в Римі.

Вражає очевидна структурна спорідненість обох творів, в основі яких лежить бінарна система взаємопов”язаних і взаємодоповнюючих прийомів, що будується на розгорнутій антитезі.

Але:

У Сковороди, на відміну від Горація, ряд історично конкретних, пізнаваних життєвих реалій створює панораму зовсім іншої епохи – ХVІІІ століття в Російській імперії.

Привід до написання: адміністративні заходи Катерини ІІ щодо міст, запровадження дворянсько-бюрократичної системи управління губернських та повітових міст (“Всякому городу нрав і права…”).

Конкретні образи і картини живої дійсності: поміщицтво, курці, лихварі, юристи, розпусники, схоластична освіта.

Узагальнююча картина (концентрація численних негативних явищ і типів тогочасного суспільства) переростає в заперечення і осуд усього суспільного ладу як непрозумного і безчесного.

Сатира: не проти людських вад, а проти соціальних порядків ІІ половини ХVІІІ ст. (опис звичаїв, які репрезентують людей з різних верств суспільства).

Опирається сатира на розум і “чисту совість”.

Моралізаторство: заклик до чистої совісті, звернення до думки про смерть, яка не зважає на жодні життєві блага. Лише той виявляється остаточно вищим і суєтності життя, і навіть самої смерті, “чия совіть, як чистий кришталь”.

Кожна строфа побудована на антитезі: “праву” тогочасного суспільства протиставляється моральний ідеал автора, який репрезентує рефрен.

Релігійна поезія

Великодні 7-а і 8-а пісні.

Властиве відверте релігійне чуття, що іноді доходить до екстазу.

Інтонація піднесена, сувора, однак відчутне ліричне начало:

7-а пісня Згадуючи про страждання Ісуса на хресті, автор начебто ідентифікує себе зі своїм героєм.
8-а пісня Палка сповідь людини, що терзається хворобами, страхом, сумнівами. Тільки у вірі – заспокоєння, відрада.

“De libertate [5] ” (1757)

Зразок високої громадянської, патріотичної лірики.

Тема свободи.







Дата добавления: 2015-10-15; просмотров: 333. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Вопрос. Отличие деятельности человека от поведения животных главные отличия деятельности человека от активности животных сводятся к следующему: 1...

Расчет концентрации титрованных растворов с помощью поправочного коэффициента При выполнении серийных анализов ГОСТ или ведомственная инструкция обычно предусматривают применение раствора заданной концентрации или заданного титра...

Психолого-педагогическая характеристика студенческой группы   Характеристика группы составляется по 407 группе очного отделения зооинженерного факультета, бакалавриата по направлению «Биология» РГАУ-МСХА имени К...

ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМОВОСПИТАНИЕ И САМООБРАЗОВАНИЕ ПЕДАГОГА Воспитывать сегодня подрастающее поколение на со­временном уровне требований общества нельзя без по­стоянного обновления и обогащения своего профессио­нального педагогического потенциала...

Эффективность управления. Общие понятия о сущности и критериях эффективности. Эффективность управления – это экономическая категория, отражающая вклад управленческой деятельности в конечный результат работы организации...

Мотивационная сфера личности, ее структура. Потребности и мотивы. Потребности и мотивы, их роль в организации деятельности...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия