Графічний метод розв’язання задачі лінійного програмування
Приклад. Знайти найбільше та найменше значення функції якщо х1 та х2 задовольняють нерівностям (лежать в області D1): (6.1) Розв’язування: – нормалі до прямих, які утворені заміною знаків «≤;» та «≥;» на знак «=». – нормаль до прямої Будуємо область D1 (рис. 1). Рис. 1 Алгоритм побудови області D1, може бути таким:
2. У побудованому прямокутнику шукаємо точки, які задовольняють першу нерівність Для цього будуємо пряму за двома точками перетину з осями координат (0, 6) та (6, 0). Пряма ділить прямокутник Р на дві частини. Та частина прямокутника, яка лежить у напрямку від прямої, має значення лівої частини рівності більші за 6 (у напрямку нормалі лінійна функція зростає), але щоб задовольнити першу нерівність треба розглядати всі значення х1 та х2 для яких ліва частина нерівності менша за 6. Цю умову буде виконано якщо в прямокутнику Р узяти частину, яка лежить на самій прямій та в напрямку антинормалі . Тобто, щоб задовольнити першу нерівність, треба брати точки прямокутника Р, які лежать на прямій і нижче від неї. 3. В одержаному чотирикутнику (трапеції), слід залишити лише ті точки, які задовольняють другу з нерівностей (6.1): . Аналогічно, як і в попередньому пункті, будуємо пряму . Точки, що нас цікавлять (де ) лежать в напрямку нормалі до прямої l2, та на самій прямій. 4. В одержаному трикутнику слід вилучити точки, які не задовольняють умову (третій нерівності в (6.1)). Будуємо пряму і вибираємо точки на прямій та поза прямою в бік антинормалі . Одержимо знову чотирикутник (див. рис. 1). 5. Завершуємо побудову області D1, вилученням з одержаного чотирикутника точок, що не задовольняють нерівності . Це точки, які лежать поза прямою в напрямку антинормалі . Одержуємо п’ятикутник АВСDE. Переходимо до виконання пункту 2. Шукаємо оптимальні розв’язки. 1. знаходиться в крайній точці області D1, в напрямку нормалі до L, . 2. знаходиться в крайній точці області D1 в напрямку антинормалі . Крайньою точкою області D1 будемо називати точку у якій перетинаються пряма з областю так, що будь-яке зміщення цієї прямої в окіл точки (в напрямку ) спричиняє відсутність на прямій точок області D1; d – величина (відстань) на яку зміщується пряма в напрямку нормалі або антинормалі. знаходиться шляхом обчислення функції L у точці перетину прямих l2 та l3 (напрям ). Точку перетину знаходять як результат розв’язку системи рівнянь – значення функції L у точці перетину осі х2 з прямою l1 (напрям ). Точку перетину знаходять через розв’язання системи рівнянь Відповідь: . Завдання для самостійних і контрольних робіт Розв’язати графічно ЗЛП.
|