Головна сторінка Випадкова сторінка КАТЕГОРІЇ: АвтомобіліБіологіяБудівництвоВідпочинок і туризмГеографіяДім і садЕкологіяЕкономікаЕлектронікаІноземні мовиІнформатикаІншеІсторіяКультураЛітератураМатематикаМедицинаМеталлургіяМеханікаОсвітаОхорона праціПедагогікаПолітикаПравоПсихологіяРелігіяСоціологіяСпортФізикаФілософіяФінансиХімія |
Поняття та види права користування тваринним світом.Дата добавления: 2015-08-17; просмотров: 882
Перед усім слід зробити певні пояснення в історичному плані поділу села на певні мікрорайони . Містечко – на початку XX століття заселенне евреями, сьогодні адмін.центр села, змішаний склад населення. Волощино- найстаріша частина села,на даний момент основна маса населення це переселенці із Західної України та їх нащадки.Калантирка – історична частина села, заселена нащадками степовиків і де проживає автохтоне населення.
Календарна обрядовість поділяється на чотири основних цикли: зимовий, весняний, літній та осінній. Зимовий цикл народної календарної обрядовості починається з Коляди, що відзначається напередодніРіздва (7 січня) і закінчується Водохрещею (19 січня). Загалом зимовий цикл включає такі свята: Коляду (або Свят-вечір); Свято народження сонця (або Різдво Христове); Старий Новий рік (Маланки або св. Василія Великого), Водохрещу (або Богоявлення), Стрітення та Обрітення. Вечір напередодні Різдва (Коляда, Свят-вечір) називався ще багатою кутею. До нього ретельно готувалися: розтоплювали піч 12 полінами, що висушувалися 12 днів, пекли й варили 12 ритуальних страв, головні з яких – різдвяна кутя (страва з пшениці, меду, маку та горіхів) та узвар (компот із сухофруктів). Під вечір до хати вносили дідуха – обжинкового снопа. Вважалося, що він, як і всі інші хатні речі, набуває чудодійної сили і приносить щастя та успішну працю.. Починаючи від Свят-вечора і аж до Водохрещі колядували та щедрували – співали ритуальних пісень-побажань господарям осель та усій родині. Весняний цикл календарних свят та обрядів Головним весняним святом у народі завжди вважався Великдень – свято, котре пізніше християнська церква встановила як Воскресіння Христове. Воно досить органічно поєднувало давні язичницькі ритуали та церковні обряди. Великдень – це цілий обрядовий цикл, який включає такі основні компоненти: Страсний тиждень, що у свою чергу поділявся на Вербну неділю і Чистий четвер; Великдень (Паска) та Світлий (Великодній) тиждень,. У Вербну неділю освячували в церкві лозини верби, якими потім шмагали домочадців та худобу. На Великдень освячуються заздалегідь приготовані паски (святковий хліб) та писанки (великодні яйця). Найрізноманітнішим є літній обрядовий цикл, котрий тривав від русалій (кінець травня) аж до Головосіки (початок вересня). Він включає такі свята: русалії, Зелені свята (Трійцю), Купайла (Івана Купала), Петрів день (святих Петра та Павла), Маковія, Іллів день, Пантелеймона Цілителя, Спаса, а також нині призабуті свята – богів Лада, Ярила, Громові свята та ін. Ключовими в літньому обрядовому циклі були два поняття: вода і рослини. Особливою поетичністю та чарівністю визначаються купальські свята. Існувало повір'я: хто встигне зірвати квітку папороті (а вона розквітає опівночі, загорається вогнем і тут же осипається), тому відкриваються заховані скарби, а сам він дістане чудодійну силу та знання. Тому в ніч на Купала сміливі шукали в лісі квіт папороті, дівчата ворожили на вінках, молодь над водою запалювала вогні і стрибала через них: купальські вогні та купальська вода мали цілющу та очищувальну силу. Осінній цикл календарних свят не становить цілісної системи, а ввібрав окремі звичаї та обряди. Їх загальний характер визначався станом засинання природи та підготовкою до зими. Обрядові дії переважно переносилися у приміщення, набуваючи форми вечорниць. Розпочинається осінній цикл із свята Семена, котре колись збігалося з новим церковним роком, і включає такі свята та обряди: Семена, Покрови, св. Димитрія, Кузьми та Дем'яна, Введення, Катерини, св. Георгія, Андрія, св. Варвари та св. Миколи. Обряди осіннього циклу переважно були спрямовані на родинне життя. З Покрови починалися весілля. Інші свята осіннього циклу також були пов'язані з одруженням чи ворожінням про обранців. Ворожили і на Введення, Катерини і Андрія, причому «арсенал» цих ворожінь був надзвичайно різноманітний. Нині багато традиційних звичаїв поступово відходять у минуле, проте в сучасній обрядовості зберігаються окремі їх елементи, які використовують при святкуванні найпопулярніших народних свят. У нас на Кривоозерщині завжди була національна культура, і тепер ми маємо у своїх звичаях і народній усній творчості ознаки зустрічі, поєднання староукраїнської, дохристиянської культур. Але ми до цього вже так звикли, що іноді не можемо розпізнати де кінчається в народних звичаях староукраїнське і де починається християнське . Бо староукраїнські традиції ввійшли у плоть і кров наших звичаїв, і тепер ми собі не уявляємо Різдва без куті, Великодня - без писанки, Святої Троїці - без клечання, навіть називємо це останнє свято «Зеленими Святами». Всі ми відзначаємо свято Купала, на «Введіння» закликаємо щастя на майбутній рік на «Катерини» кличемо долю, а на «Андрія» хто з нас не кусав калити (це великий корж із білого борошна) і яка дівчина не ворожила , чи вийде заміж цього року? РІЗДВО Різдво святкують 7-го січня за Григоріанським календарем, як і в багатьох інших країнах, де сповідують християнство. Зустріч Нового року - одне з найулюбленіших наших свят - і дорослих, і дітей. Вже при самій згадці про нього в уяві зринають святково прикрашена ялинка, веселі зимові канікули школярів, новорічні ранки та вечори. Дід Мороз із подарунками. " У добу сталінщини та застою споконвічні народні звичаї відверто зневажалися, як нібито архаїчні й реакційні. Протягом не одного покоління їх викорінювали з побуту, намагалися замінити штучно насадженими згори піснями й віршами про нове "щасливе життя" та одами на честь "вождя" і "батька всіх народів" тощо. Однак минули роки, і ми бачимо, що вся та штучна агітаційна "поезія" спливла, як піна на воді. Залишилося справжнє мистецтво, створене самим народом і випробуване часом. Наше завдання - берегти, розвивати й промножувати ці правдиві цінності, бо без них ми залишимось у світі духовними жебраками." .[?????? Українознавство: посібник / Уклад.: В.Я. Мацюк, В.Г.Пугач.- К.: Зодіак- ЕКО, 1994.- 399с.] ст342. Сьогодні в Кримому Озері колядки співають на Різдво, а щедрівки -на Новий рік. В яких фактично відображаються релігійні сюжети - вславлення Христа та Божої Матері як втілення ідеї материнства як основи всього сущого на землі. Головний мотив колядок і щедрівок - величальний. В них найчастіше висловлюється побажання щастя, здоров'я і злагоди в наступному Новому році господареві дому і всій його родині. В кожній хаті радо чекали приходу ватаги щедрувальників, які співали веселих пісень і засівали - на Новий рік, на щастя, на здоров'я. Отож, зібравшися на подвір'я господаря, під вікнами, вони співали: " Ой чи є, чи нема пан-господар вдома?" А вже зайшовши до хати, співали величальних пісень господареві й господині: Прилетіла ластівочка, Сіла собі край віконця . Приспів: Щедрий вечір, добрий вечір, Добрим людям на здоров'я! (Приспів повторюється після кожного куплета). Та й зачала щебетати, Господаря викликати. Вийди, вийди господарю, Подивися на кошару. Там овечки покотилися, А ягнятка народились. А ягнички клаповушки Скачуть собі кругом грушки. А баранці круторіжки Скачуть собі край доріжки.
(додаток відео диск) Незамінними учасниками щедрівницьких ватаг є костюмовані персонажі - Маланка(додаток фото), Василько, а також Чорт, Циган з Циганкою. А господар і господиня частують щедрівників пиріжками, печевом, цукерками тощо. Подякувавши господарям за гостиність, щедрівнники йдуть далі - від хати до хати. Обійшовши таким чином усю околицю, щедрівники збираються десь у хаті чи в клубі і самі зустрічають Новий рік у веселому товаристві. На думку автора проведення вертепів - це показ високої моралі людей, їх уявлення про правду і кривду, віру у не минучу перемогу добра і зла. Не стоять осторонь працівники культури які спільно з учителями співів вивчають з дітьми колядки, яких так багато збереглося до нашого часу, роз’яснюють дітям порядок колядування, що, де, коли, кому і як співати, як поводитися. Колядувати йдуть і дорослі – хлопці та дівчата. Ті вже ходять із «зіркою» та дзвоником.(додаток Д)
|