Асаблівасці будовы беларускіх словазлучэнняў
Практыкаванне 94. · Падбярыце беларускія адпаведнікі да рускіх словазлучэнняў. Складзіце тэкст, выкарыстаўшы некаторыя з іх. Два учебных семестра, обращаться за помощью, жениться на ней, благодарить учителя, два раза в неделю, смеяться над собой, не сделать из-за лени, заниматься по вечерам, быстрее всех, похожий на оригинал, болеть ангиной, заботиться о родителях, тосковать о доме. Практыкаванне 95. · Прачытайце тэкст. Вызначце тып маўлення. · Выпішыце тэрміны, утвораныя сінтаксічным спосабам. · Растлумачце значэнне выдзеленых слоў, складзіце з імі словазлучэнні. Тэкст № 1. Фігурнае катанне – мастацкае катанне на каньках, від спорту; аднаапорныя, радзей двухапорныя слізганні па крывых лініях на рэбрах канька ў спалучэнні з паваротамі, скачкамі і вярчэннямі па вертыкальнай восі. Фігурнае катанне адрозніваецца высокай эмацыянальнасцю і выразнасцю рухаў. Складаная тэхніка фігурнага катання звязана з харэаграфічнай і музычнай падрыхтоўкай. Загартоўвае арганізм, паляпшае дыханне, павышае функцыянальную ўстойлівасць вестыбулярнага апарату, спрыяе развіццю рухальных уласцівасцей чалавека. Падзяляецца на адзіночнае, парнае і танцы на лёдзе. Адзіночнае складаецца з абавязковых практыкаванняў (так званай школы), кароткай і адвольнай праграм. Абавязковыя практыкаванні – пэўныя фігуры (41), якія выконваюцца ў адпаведнасці з устаноўленымі правіламі. Кароткая і абавязковая праграмы парнага катання складаюцца з 6 абавязковых элементаў, абавязковая праграма танцаў на лёдзе – з 15 абавязковых і арыгінальнага танца. Адвольная праграма – практыкаванні пад музыку па выбару спартсмена, уключае ў сябе розныя віды вярчэнняў, паваротаў, скачкоў. (А. Шыршаў.) Тэкст № 2. Дэкаратыўна-прыкладное мастацтва – неад’емная частка культуры народа. Заснаванае на глыбокіх мастацкіх традыцыях, яно арганічна ўваходзіць у жыццё чалавека, дабратворна ўплывае на яго духоўны свет, эстэтычныя ідэалы. Творы народных майстроў і мастакоў-прыкладнікоў адлюстроўваюць самабытнасць народа, яго эстэтычныя ўяўленні аб прыгажосці, любоў да роднага краю. Л. Д. Рандэлі, вывучаючы прыроду народнага дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, выдзяляе яго найбольш характэрныя прыкметы і прынцыпы: утылітарнасць, цеснае зрастанне твораў народнага мастацтва з навакольным жыццём, роднай прыродай, адзінства матэрыялу і тэхнічнага прыёму, традыцыйнасць, калектыўная прырода творчасці, абмежаваная эканомія мастацкіх сродкаў, блізкасць да дзіцячай творчасці, дэкаратыўнасць, святочнасць уражання, пры малалікасці сюжэтаў багацце іх варыянтаў. (В. Сілівон.) Тэкст № 3. У першай палове ХVІІ ст. узводзіцца мураваны замак у Гальшанах. Гэта амаль квадратны ў плане комплекс памерам прыкладна 80´100 метраў. Рашэнне сцен замка тут прынцыпова новае. Гэта не проста фартэцыі, прыстасаваныя для размяшчэння абаронцаў, а жылыя памяшканні палацавага комплексу і падсобных службаў. Як гэта і было характэрна для палацавай планіроўкі, пакоі сценавых паверхаў размешчаны анфіладна. Два трохпавярховыя крылы мелі яўнае палацавае прызначэнне. Першы, паўцокальны, паверх займалі кладоўкі, каморы і іншыя падсобкі. На другім паверсе размяшчаліся гасцёўні, залы, кулуарныя памяшканні і г. д., на трэцім – жылыя пакоі, кабінеты, спальні і да т. п. Астатнія два крылы – аднапавярховае і двухпавярховае – прызначаліся для прыслугі, дваровага люду, складоў, арсеналаў. Першы паверх двухпавярховага крыла быў вырашаны ў выглядзе прыгожай слупавой галерэі. Замак меў дакладную восевую арганізацыю планіроўкі (сіметрыю). У пачатку і ў канцы восі размяшчаліся ўваходы: парадны і дваровы (запасны). Парадны ўваход – важны акцэнт архітэктурнага рашэння галоўнага фасада – аформлены ў выглядзе шасцікутнай чатырох’яруснай вежы з пластычным шлемападобным дахам, увенчаным светлавым ліхтаром і флюгерам. Першы (цокальны) ярус быў выкананы па тыпе барабана і стылёва звязаны з архітэктурным вырашэннем сцен першага паверха і цокалямі астатніх вежаў; невялікія праёмы, руставанае аздабленне вуглавых граняў. Наступныя ярусы стылёва вырашаліся па аналогіі са сценамі. Апошні ярус невялікі, са светлавымі праёмамі. (А. Лакотка.) Практыкаванне 96. · Прачытайце тэксты Л. Пракопчыка і У. Караткевіча. Параўнайце іх з тэкстам папярэдняга практыкавання. · Вызначце стыль кожнага з іх, устанавіце адрозненні ў апісаннях. Першы пісьмовы ўспамін пра Гальшаны прыпадае на канец ХІІІ стагоддзя, 1280 год. Прыгожая гара, якая адразу палюбілася Гольшысу, не была дзікай. Заснавальнік роду князёў Гальшанскіх выбраў пад свой першы замак, як нярэдка здаралася, ужо абжытае, хутчэй за ўсё ўмацаванае гарадзішча. Яно знаходзілася за два кіламетры на поўнач ад сучасных Гальшанаў ля старажытнай дарогі на Крэў і займала, сапраўды, прыгожую, амаль правільнай акруглай формы гару, што пераважала над адкрытай мясцовасцю, над далінай ракі Карабель. Да нашага часу захаваўся земляны насып, які робіць на крутых схілах пятлю, а да ўязных варот падымаецца вузкая, пасыпаная камянямі дарога. І цяпер яшчэ на вяршыні гары, паўскрай выраўненага невялікага дзядзінца маецца пакрыты векавым дзёрнам ахоўны земляны вал, дзе калісьці стаяў высокі, з дубовых бярвенняў тын. І хоць Гальшанскія вялі свой род ад вялікіх князёў, былі знатнымі і багатымі, іх вядомы на ўсё Вялікае княства Літоўскае радавы замак заставаўся драўляным. Тут, на апусцелым ужо амаль чатыры стагоддзі назад старажытным узгорку, дзе кожную вясну ажываюць запаведныя травы, у дубовых церамах магутных князёў Гальшанскіх не раз вырашаўся лёс Вялікага княства Літоўскага. (Л. Пракопчык.) · Знайдзіце ў тэксце адметныя беларускія словазлучэнні. Замак. І які пагрозны, пачварны замак! І не на ўзгорку, не наводдаль, каб чалавек паспеў неяк падрыхтавацца, а твар у твар, як нечаканы цёс мяча... Я ішоў брамаю-тунелем. Ага, праёмы пад завалу знешніх, надворных, варотаў. Ніз тунеля, як і ўвесь, відаць, замкавы ніз, выкладзены цыклапічнымі неабчасанымі валунамі. Сляды ўнутраных варот. Божа, даўжыня тунеля метраў пятнаццаць! Няўжо такой таўшчыні муры? Не, проста, відаць, над тунелем было памяшканне. І святло. Што ж, планіроўка простая. Квадрат. Кожны бок метраў па сто дваццаць. Злева тры вежы і справа. Насупраць, калі не лічыць дзвюх бакавых, яшчэ дзве, разам чатыры. А ўсяго, значыцца, па перыметры, восем. Мур збольшага, трэці на дзве, збярогся, сям-там развалены амаль данізу, але ўваход калісьці быў толькі адзін. І па перыметры муроў (таўшчыня, там, дзе развалена, на вока метра паўтара-два) рады вокан жылых памяшканняў. Вокан і дзвярэй. Так, дзвярэй, бо там, дзе муры не развалены, абкружае іх каменная галерэя, дзе закрытая аркамі і дахам, а дзе і адкрытая, унь, злева і там, дзе збераглася, проста перада мной. Там калодзеж. Справа, калі зірнуць на мур, над верхавінамі дрэў, вежы касцёла і «дзыгар». Але і тут, усярэдзіне, унь, у левым далёкім куце, відаць рэшткі капліцы. (У. Караткевіч.)
|