Службовыя часціны мовыСлужбовыя часціны мовы – прыназоўнікі, злучнікі, часціцы – не маюць намінатыўнага значэння і граматычных катэгорый, самастойнай сінтаксічнай функцыі. Яны ўжываюцца толькі ў спалучэнні з самастойнымі часцінамі мовы. Прыназоўнік – службовая часціна мовы, якая выражае разнастайныя адносіны склонавых формаў назоўніка (лічэбніка, займенніка) з іншымі словамі ў словазлучэннях і сказах: ісці па вуліцы, развітацца з сябрамі, падзяліць на тры. Злучнік – службовая часціна мовы, якая служыць для сувязі слоў і сказаў. Злучальныя злучнікі (і, а, але, ды, ці, або, ні-ні, то-то) звязваюць аднародныя члены і часткі складаназлучанага сказа. Падпарадкавальныя злучнікі (што, калі, як, каб, бо, нібы ды інш.) служаць для сувязі частак у складаназалежным сказе. Часціцы – службовая часціна мовы, якая выражае розныя дадатковыя адценні значэння слоў, словазлучэнняў і сказаў або служыць для ўтварэння формаў слоў. Практыкаванне 89. · Прачытайце тэкст. · Знайдзіце службовыя часціны мовы. · Размяркуйце іх у тры групы: прыназоўнікі, злучнікі, часціцы. · Растлумачце правапіс выдзеленых слоў. Тэкст № 1. Дзіўна, але факт: прадстаўнікі моцнага полу настолькі звыкліся з тым, што жанчыны выцясняюць іх з усіх сфер дзейнасці, што і не спрабуюць пратэставаць, як гэта асмельваліся рабіць яшчэ напачатку ХХ стагоддзя. Больш таго, яны прымаюць як належнае, што цудоўны пол усё больш рашуча скарае спакон веку мужчынскія віды спорту. Да прыкладу, упадабалі нашы пяшчотныя, ласкавыя жанчыны суровае і жорсткае дзюдо. Адзін здзіўляўся, другі абураўся, трэці захапляўся – ды так усе і супакоіліся. Прыйшлі да высновы, што слабой безабароннай дзяўчыне нібыта нават і карысна валодаць прыёмамі самаабароны ў наш далёка не ідэальны час. З цягам часу пачалі нават ганарыцца зямлячкамі-чэмпіёнкамі. А зусім нядаўна, усяго некалькі дзесяцігоддзяў назад, быў звергнуты, відаць, самы старажытны стэрэатып «выключна мужчынскага» віду спорту – футбола. Дарэчы, у нашай краіне, як заўсёды, гэта адбылося са спазненнем гадоў гэтак на 20–25. Спачатку на пустках, у закрытых спартыўных залах збіраліся, хаваючыся ад сябровак, чародкі дзяўчат, якія часцей ганялі мяч з хлапчукамі, чым гулялі ў лялькі. Потым іх энтузіязм заўважалі трэнеры і запрашалі ў каманды. Шчыра кажучы, я б не ўзяў на сябе смеласць сцвярджаць, што жаночы футбол ні ў кога не выклікае пратэсту, што ўсе прыйшлі ў захапленне ад новай «забаўкі слабога полу». Для многіх на сённяшні дзень жанчына і футбол – рэчы па - ранейшаму несумяшчальныя. Тым не менш жаночы футбол існуе… (П. Уладзіміраў.) · Працягніце разважанні аўтара пра «жаночыя» віды спорту. Тэкст № 2. Паэзія існуе ў часе, жывапіс – у прасторы. Абое – і паэзія і жывапіс – падуладны магіі і не маюць часам іншага апірышча, як суб’ектыўнасць творцы. Вялікія старыя эпохі – Готыка і Барока, Рэнесанс і Мадэрн – сёння не больш як фрагменты, візуальныя цытаты з мінулага. Стыхія сучаснага мастацтва – індывідуальны праект, напрыклад, праект Міхала Анемпадзістава. Усялякія тлумачэнні залішнія, калі глядзіш на каляровыя пратуберанцы, вострыя лісты, малады месяц, калі прастора карціны ўзрываецца музыкай альбо заціхае ў маўчанні. Вытлумачыць – значыць перакласці ў словы, але як можна перакласці Лад, калі ўсё займае сваё, менавіта СВАЁ месца? Што ж застаецца крытыцы, якая свядома адмаўляецца разглядаць і ацэньваць прастору ўнутры карціны? Адказ для мяне відавочны: традыцыя і кантэкст. Традыцыя: Усходняя Еўропа, руіны годнай старой цывілізацыі. Кантэкст: Еўрапейскі калідор, забраны край, дзе за апошнія два стагоддзі было зруйнавана або вывезена і падзелена паміж суседзямі ўсё, што ўяўляе якую - небудзь мастацкую каштоўнасць. Менавіта тут знаходзіць сябе сучаснае беларускае мастацтва. Ягоны лёс – не столькі працяг таго, што было і адбылося, як змяненне, засваенне варожай і фальшывай таталітарнай прасторы. Толькі ў гэтым лёсе знаходзяцца і супадаюць у адной традыцыі такія розныя мастакі, як Савіч і Савіцкі, Басалыга і Селяшчук, Марачкін і Кашкурэвіч. У гэтай традыцыі знаходзіць сябе і Міхаіл Анемпадзістаў. (І. Бабкоў.) · Раскажыце, што вы ведаеце пра творчасць мастакоў, згаданых у тэксце. Тэкст № 3. Народная песня прыйшла да нас з глыбокай старажытнасці. Песенная паэзія на працягу многіх стагоддзяў была плёнам вуснамоўнай творчасці народа, і менавіта гэтая адзіная форма шматвекавога існавання народнай песні разам з мелодыяй, якую даў ёй народны творца, стварыла тую непаўторную яе своеасаблівасць, якая не перастае здзіўляць, уражваць, хваляваць, захапляць кожнага, хто па - сапраўднаму любіць і разумее народную песню. Народная песня на працягу сваёй доўгай гісторыі служыла чалавеку, выконваючы пэўную грамадска - сацыяльную і эмацыянальную функцыі, была яму жыццёва неабходнай на розных этапах гістарычнага існавання. Таму народная песня жыла, развівалася, надзейна і беражліва захоўвалася, перадавалася з пакалення ў пакаленне. Што датычыцца функцый песень, то яны, як даказана фалькларыстыкай, не былі пастаяннымі, а змяняліся адпаведна інтарэсам і патрабаванням грамадскага жыцця чалавека ў самай цеснай сувязі з яго дзейнасцю. (А. Гурскі.) · Раскажыце, якія калектывы сёння прапагандуюць народную песню (ці аўтэнтычны фальклор).
|