Студопедия — ДУХОЎНАЕ ЖЫЦЦЁ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

ДУХОЎНАЕ ЖЫЦЦЁ






 

1. Росквіт эпохі сарматызму

 

Станаўленне "сармацкай" самасвядомасці на землях Рэчы Пас-палітай. Перыяд з апошняй чвэрці XVI ст. да сярэдзіны XVIII ст. характэр-ны ўсталяваннем і росквітам сарматызму - комплексам з'яў, якія былі ўласцівы амаль усім сферам шляхецкай культуры Рэчы Паспалітай. Так званы сармацкі комплекс знайшоў адлюстраванне ў палітычным і сямей-ным жыцці, сяброўскіх адносінах, стаўленні да наву кі і мастацтва, адносінах шляхты да іншых саслоўяў і супольнасцей, манеры апранацца, этычных по-глядах, грамадскіх сімпатыях і антыпатыях, эстэтычных і інтэлектуальных схільнасцях2.

У аснову паняцця "сарматызм" быў пакладзены гістарычны міф аб па-ходжанні польскай шляхты ад старажытных ваяўнічых сармацкіх плямён. Назва "Сарматыя" была запазычана ў антычных аўтараў (Герадот, Птале-мей, Ювенал). Згодна з "бесперапыннай гістарычнай традыцыяй старажыт-насці"3, яна выкарыстоўвалася сярэднявечнымі заходнееўрапейскімі храністамі і картографамі для абазначэння тэрыторыі на ўсход ад Германіі. Карпаты называлі Сармацкімі гарамі і Сармацкімі Альпамі, Балтыйскае мора - Сармацкім акіянам, Палессе - Сармацкай багнай.

У сярэднія вякі.гэта паняцце яшчэ не мела адназначнага сэнсу. Нярэдка ў французскіх і нямецкіх хроніках сарматамі называлі славян. Тэрыторыя Сарматыі на тагачасных картах таксама не была дакладна акрэслена, яна мя-няла межы, часам знікала зусім. Сарматыю падзялялі на Еўрапейскую і Азіяцкую з мяжой па р.Дон. Гэты падзел прысутнічае на адной з захаваных

_______________

 

1 Мелешко ВМ. Классовая борьба в белорусской деревне во второй половине ХУІІ-ХУШ в. С. 170-174; Нарысы гісторыі Беларусі: У 2 ч. Мн„ 1994. Ч. 1. С. 257-258.

2 Pollak R. Od Renesansu do Baroku. Warszawa, 1969. S. 29.

3 Ulewicz T. Studium z problematyki slowianskiej XV I XVI w. Krakow, 1950. S. 17.

 

 

арабскіх карт, якая датуецца канцом IX -пачаткам X ст. Першым польскім сярэднявечным храністам, які ўвёў ва ўжытак сармацкую тэрміналогію, быў Ян Длугаш.

Эпоха гуманізму ўнесла свае адценні ў паняцце сарматызму. Зварот да антычнасці, зацікаўленасць гістарычнымі праблемамі, як і выкарыстанне старажытнай, нярэдка міфічнай, генеалогіі свайго народа, былі ўвогуле ўласцівы еўрапейскаму гуманізму. Культурная атмасфера эпохі, развіццё навук, рост самасвядомасці народа ва ўмовах ваенных канфліктаў з немцамі спрыялі фарміраванню палітычнага паняцця "Сарматыя" як дзяржавы Яге-лонаў. Гэта адносілася і да зямель, якія ўваходзілі ў Вялікае княства Літоўскае. Паэт Ян Вісліцкі сваю эпічную паэму "Пруская вайна" з апісан-немГрунвальдскайбітвы1410г.,выдадзенуюў1516г.,прысвяціўЖыгімон-ту I, "непераможнаму каралю еўрапейскай Сарматыі". Сябе ж паэт называў "вядомым сарматам з роду паэтаў"1.

Паняцце і назва "Сарматыя" трывала ўсталяваліся ў літаратуры поль-скага Рэнесансу, у творах Мацея Мехавіты (яго трактат "Аб двух Сарматы-ях, Азіяцкай і Еўрапейскай" знаёміў чытача з геаграфічным апісаннем усёй Усходняй Еўропы), Марціна Бельскага, Бернарда Вапоўскага, Марціна Кромера, Станіслава Ажахоўскага і інш. Часам гэты тэрмін ужываўся ў нега-тыўным сэнсе, каб супрацьпаставіць варварскія рысы "сарматаў" класічнай цывілізацыі Рыма. Напрыклад, падзвіжнік Марціна Лютэра Філіп Меланх-тон, які, як і большасць рэфарматараў, выступаў супраць тэорыі вялікага ву-чонага Мікалая Каперніка, назваў яго "сармацкім астраномам"2. У гэты ж перыяд фарміруецца тэзіс аб сармацкім (у сэнсе праславянскім) генезісе славянскіх народаў.

Сарматызм як палітычная ідэалогія шляхты ВКЛ. У сваім класічным сэнсе паняцце "сарматызм" выкрышталізавалася ў апошняй чвэрці XVI ст. Яно набыло саслоўную афарбоўку і стала ўжывацца для абазначэння стылю жыцця і спосабу мыслення шляхты Рэчы Паспалітай, увайшло ў свядо-масць шляхецкага грамадства як увасабленне пачуцця яго саслоўнайа гра-мадскай выключнасці. Гэта паняцце, звязанае з уяўленнем аб шляхецкай дэ-макратыі як найболып дасканалым палітычным ладзе, замацавалася ў лексіцы як урачыстай, так і паўсядзённай. У палітычных творах назва "сар-мат" выкарыстоўвалася нароўні з назвамі "паляк" ці "літвін".

Сармацкім народам лічылася шляхта як польская, так і літоўская і "рус-кая" - гэта значыць адзіны палітычны народ-шляхта Рэчы Паспалітай, але з гэтага народу выключаліся мяшчане і, зразумела, сяляне. Характэрнае для сармацкай ментальнасці разуменне выключнасці шляхты выдатна ілюструе выказванне аднаго з тагачасных аўтараў: "чалавек шляхецкага паходжання з прыроды і крыві сваёй узвышаецца над простымі людзьмі, таму што ён да дабрадзейнасці і розуму найбольш здольны"3. Такая гіпертрафаная павага да свайго стану (саслоўя) набывала часам амаль карыкатурныя формы.

Разам з тым трэба адзначыць, што ідэя сармацкасці была прывабнай у асноўным для сярэдняй і часткі дробнай шляхты. Магнатэрыя, найбольш адукаваны слой тагачаснага грамадства, не захаплялася сармацкім міфам, яе густы і звычкі насілі болын касмапалітычны характар, хаця яе прадстаўнікі і ўдастойваліся напышлівых прозвішчаў, наконт "сармацкага Геркулеса".

_______________

 

1 Дорошкевич В.Н. Новолатинская поэзия Белоруссин и Литвы. Мн., 1979. С. 91.

2 Ulewicz T. Studium z problematyki slowianskiej XV I XVI w. S. 81.

3 Сборник казаний. ОРК БАН Беларусі. ОБ 16-18, НР-283. С. 257.

 

 

Знаць Вялікага княства Літоўскага мела сваю генеалагічную легенду - аб паходжанні ад старажытных знатных рымлян, якія на чале з Палемонам прыбылі ў Літву. Беларуска-ўкраінская знаць атаясамлівала сябе з патом-камі Рурыкавічаў.

Ва ўяўленні грамадскай свядомасці іншыя славяне таксама належалі да сарматаў, але галоўнай сармацкай дзяржавай лічылася Рэч Паспалітая. Маскоўскую дзяржаву залічалі да Сарматыі ў залежнасці ад знешне-палітычнай кан'юнктуры. У час першага бескаралеўя прыхільнікі мас-коўскай кандыдатуры на польскі трон падкрэслівалі магчымасць аб'яднан-ня ў адзіную дзяржаву абедзвюх Сарматый (Еўрапейскай і Азіяцкай). У па-чатку XVII ст., напрыклад, сармацкі міф быў выкарыстаны ў якасці ідэа-лагічнага абгрунтавання экспансіі на ўсход - на землі, якія быццам бы нале-жалі ў старажытнасці палякам-сарматам.

Знешне- і ўнутрыпалітычнае становішча Рэчы Паспалітай у пачатку XVII ст. (ваенныя канфлікты з некаталіцкімі краінамі - мусульманскай Турцыяй, пратэстанцкай Швецыяй, праваслаўнай Маскоўскай дзяржавай, барацьба з рэфармацыйным рухам, Берасцейская царкоўная унія 1596 г.) спрыяла наданню сармацкай ідэалогіі элементаў месіянства, уяўленню аб Польшчы як апоры хрысціянства. Пэўную ролю ў фарміраванні месіянскай ідэі аб выключнай гістарычнай ролі Польшчы адыграла каталіцкая царква. У сваю чаргу шматлікая, як ні ў якой іншай краіне, шляхта Рэчы Паспалітай лічыла сябе Богам выбраным народам, які здолеў стварыць дасканалую дзяржаўную сістэму, што гарантавала шляхецкія правы і вольнасці.

Інтэграцыйныя працэсы ў асяроддзі шляхты (асабліва сярэдняй) Рэчы Паспалітай, развіццю якіх спрыялі агульныя прывілеі шляхецкаму стану, удзел у адзіных формах палітычнага жыцця (ад сеймікаў да вайсковых кан-федэрацый), уніфікацыя школьнай сярэдняй адукацыі прыводзілі да вы-працоўкі адзінай ментальнасці і ідэалогіі, стылю жыцця1. Большая частка шляхты прытрымлівалася адных і тых жа рэлігійных перакананняў, вызна-вала тыя ж палітычныя і грамадскія погляды, цытавала тых жа аўтараў, ка-рысталася тымі ж цытатамі2.

Склаўся ўзорны вобраз шляхціца-сармата - патрыёта сваёй Айчыны і свайго стану, добрага рыцара, які аднаўляў ваяўнічыя традыцыі старажыт-ных сарматаў, красамоўнага аратара на сеймах і сейміках, які выступаў у абарону сваіх шляхецкіх вольнасцей і свайго права на вольную элекцыю ка-раля, а таксама асобы, здольнай дзеля агульнай карысці ўзняцца над улас-нымі сімпатыямі і амбіцыямі. Як прыклад любові да Айчыны прыводзіўся факт выступлення віленскага ваяводы Радзівіла падчас элекцыі Стэфана Баторыя. Будучы пратэстантам, Радзівіл заклікаў дзеля дабра для Айчыны выбраць караля-католіка.

У духу свайго часу, нават у паўсядзённым жыцці, сармацкая шляхта Бе-ларусі выказвалася напышліва і патэтычна, перамяжоўваючы польскія сло-вы з лацінскімі. 3 іроніяй пісаў аб гэтым М.Сарбеўскі: "У іншых краса-моўства знаходзіць сабе месца ў кніжках, у нас пануе на сходах, на сеймах... Празмернае, аднак, замілаванне і схільнасць да красамоўства прыводзіць іх... часта да амаль дзіцячай гаварлівасці. Пры калысцы і пры катафалку, пры стале і пры шлюбе - заўсёды выглашаюць прамовы... Дваране сваіх паноў, якія вяртаюцца з горада, вітаюць прамовамі, быццам тыя з Індыі пры-былі"3.

_____________

 

1 Tazbir J. Rzeczpospolita I swiat. Wroclaw etc., 1971. S. 9-10.

2 Czaplinski W. O Polsce siedemnastowiecznej. Problemy I sprawy, Warszawa, 1966. S. 53.

3 Цыт. па: Pollak R. Od Renesansu do Boroku. S. 26.

 

 

Аслабленне каралеўскай ўлады, працэс развіцця магнацкіх малых "дзяр-жаў" і як вынік - дэцэнтралізацыя вяр-хоўнай улады адбіліся на сацыяль-на-эканамічным і палітычным ста-новішчы краіны. Неразвіты дзяржаўны апарат, армія, дзяржаўны скарб, недас-каналая сістэма сеймавых пасяджэнняў (чаго каштавала славутае "НЬегшп \геІо") патрабавалі рэформаў. Але маг-натэрыя і яе прыхільнікі з сярэдняй і дробнай шляхты ўспрымалі праекты рэ-формаў як замах на сваю "залатую воль-насць". На іх думку, ідэальны дзяр-жаўны лад сармацкай рэспублікі патра-баваў не рэформаў, а толькі ўдаскана-лення. Як адзначаў польскі літаратар пачатку XVII ст. Ян Жабчыц, "няма болыпага ўпадку для Рэчы Паспалітай, чым вынаходніцтва новых правоў, а ста-рых добрых звычаяў ламаннне і асу-джэнне".

Палітычны ідэал сарматызму - дзяржаўны традыцыяналізм, кансерва-тызм ("нічога новага"), непрыманне абсалютызму. Добры сармацкі ма-нарх - гэта ўраджэнец Рэчы Паспалітай, якога ў першую чаргу цікавяць справы вайсковыя, а ўжо потым мастацтва і рэлігія, які апранаецца ў польскі строй, а не ў іншаземнае адзенне і які павінен дбаць аб збераганні шляхецкіх прывілеяў і вольнасцей. Ідэальныя рысы караля-сарматаўвасобіў Ян III Са-бескі (1674- 1696). Усхваленне даўніх правоў і звычаяў, перакананне ў сваёй культурнай, палітычнай і нацыянальнай выключнасці спрыялі фарміраванню ўяўлення аб нацыянальных рысах "сармацкага" характару -гасціннасці, шчырасці, годнасці, а галоўнае - любові да свабоды.

Такое самалюбаванне часам выклікала крытычныя адносіны з боку тага-часнай інтэлігенцыі. Пісьменнік Сымон Старавольскі, ураджэнец Берас-цейскага ваяводства, аўтар кнігі "Сармацкія помнікі", выдадзенай у Кракаве ў 1655 г., пісаў аб шляхецкай фанабэрыі наступнае: "... згадваюць старажыт-ныя нашыя роды, быццам перад рымлянамі і нават самімі персамі над светам панавалі... тым болын зараз, калі нас бунт казацкі знішчыў і Масквіцін тры-мае за фалды"2.

Сарматызацыя каталіцызму. Праявы ксенафобіі. Ускладненне гра-мадска-палітычнага жыцця, наступленне контррэфармацыі, узмацненне пазіцый каталіцкай царквы праявіліся ў нарастанні тэндэнцый не-цярпімасці да іншых рэлігій і канфесій. Ва ўяўленні шляхты, у тым ліку не-каторай часткі беларускай, сапраўдны сармат павінен быў быць сумленным католікам. Той жа Старавольскі з пагардай асуджаў практыку, калі на дзяр-жаўныя пасады "ерэтыкоў і адшчапенцаў саджаем". Заняпад рэфармацый-нага руху і царкоўна-рэлігійнай палемікі, ператварэнне каталіцкіх дактрын у манапольную ідэалогію вярхоўнай улады, абміршчэнне вышэйшага

_____________

 

1 Цыт. _па:Cynarski St. Sarmatyzm – ideologia I styl zycia // Polska XVII wieku. Panstwo-spoleczenstwo-kultura. Warszawa, 1977. S. 265.

2 Szymon Strowolski. Reformacja obyczajow polskich. 1655. S. 11-12.

 

 

духоўнага кліру і спрашчэнне ніжэйшага адбіліся на інтэлектуальным узроўні каталіцкага касцёла Рэчы Паспалітай, прывялі да яго замкнёнасці на ўнутраных праблемах, абмежавалі яго магчымасці ўдзелу ў сусветных духоўна-рэлігійных працэсах.

У той жа час каталіцызм набываў нацыянальныя рысы з элементамі сар-мацкага кур'ёзу. Адзін з гісторыкаў XIX ст. так характарызаваў царкоўныя пропаведзі таго часу: "Паўсюль у іх старасты, гетманы, біскупы, Рэч Пас-палітая, нават калі гаворка ідзе аб Фінікіі, Турцыі ці Асірыі. Усё там у жупан апранута. Хрыстос, апосталы, святыя - словам, Стары і Новы запаветы раз-маўляюць стылем і мовай нашай шляхты... усякае каралеўства, як, напрык-лад, іудзейскае, называецца "Мілай Рэччу Паспалітай Ізраільскай", усякая вайна - паспалітым рушаннем; там Збавіцель праводзіць элекцыйны сейм для выбрання на прастол нябесны..."1

3 нецярпімасцю да іншых рэлігійных, палітычньіх і культурных сістэм і мегаламаніяй былі звязаны праявы ксенафобіі, непрыязных адносін да іншаземцаў. У творах таго часу найбольш даставалася немцам і італьянцам. Французаў назвалі лёгкадумнымі, англічан - ханжамі, галандцаў - праста-камі, іспанцаў - ганарлівымі і хітрымі. Выезды за мяжу, на думку асобных аўтараў, прыносілі толькі звычкі да лёгкага жыцця і хваробьг.

Праявы такой непрыязні да іншаземцаў, асабліва да немцаў і палякаў, ёсцьТў ананімным беларускім палітычным памфлеце канца ХУІ-пачатку XVII ст. "Прамова Івана Мялешкі". Едка, з абурэннем апісвае аўтар-беларус паводзіны іншаземцаў у сваёй краіне: "А колн сам Немчнна нде, нлн жонка его поступае, то через скурку скрыпнть, шелестнть н дорогнм пнжмом воня-еть. Колн ж до тебе паннчык прыеде, частуй же его достатком, да н жонку свою подле его посадн; а он сыдыть как бес надувшыся. Махаеть шапкою нлн капелюшем, н з жонкою нашептываеть, да н в ладонь скребеть"3.

У "Прамове Івана Мялешкі" ўхваляецца кароль Жыгімонт I, які "немцев, як собак не любнл, н ляхов з нх хптростьмн велме не любнл, але Лнтву н нашу Русь любнтелно мнловал"4.

Сарматызм і культура Беларусі. Культура сарматызму ўплывала і на мастацкія густы шляхты. Яна праяўлялася, напрыклад, у шырокім выкары-станні арыентальных матываў. Гэтаму спрыялі кантакты з Турцыяй, Та-тарскім ханствам, Маскоўскай дзяржавай, а таксама той факт, што цэнтр культурнага развіцця Рэчы Паспалітай з тэрыторый этнічна польскіх пера-мясціўся на ўсход, на землі літоўскія і "рускія", дзе праходзіў працэс інтэнсіўнай паланізацыі шляхецкага стану. 3 гэтых рэгіёнаў выйшлі зна-камітыя дзеячы культуры Рэчы Паспалітай5.

Арыентальныя элементы мы бачым у палацавай і сядзібнай архітэкту-ры, партрэтным жывапісе, аздабленні розных відаў зброі, афармленні му-зычных і тэатральных пастановак, паратэатральных відовішчаў, што ладзіліся на беларускіх землях.

Захапленне арыентальнымі матывамі праявілася ў распаўсюджанні янычарскіх аркестраў, касцюміраваным дэкоры агульнагарадскіх цыры-моній у Віцебску,Слоніме, Шклове, дзе магнатаў віталі апранутыя ў турэц-

______________

 

1 Цыт. па:Tazbir J. Rzeczpospolita I swiat. S. 110.

2 Cynarski St. Sarmatyzm – ideologia I styl zycia // Polska XVII wieku. Panstwo-spoleczenstwo-kultura. S. 254.

3 Хрэстаматыя па гісторыі беларускай мовы. Мн., 1961. С. 317.

4 Тамжа. С.316.

5 Samsonowicz H., Tazbir J., Lepkowski T. Polska. Losy panstwa I narodu. Warszawa, 1992. S. 212.

 

 

кае ўбранне слугі і музыканты, воіны і жыхары гарадоў1. У другой палове XVIII ст. у нясвіжскім прадмесці Альба (уладанне Радзівіла) з найбольш ваяўнічай і разгульнай часткі шляхты сфарміравалі спецыяльную харугву -"Альбанскую банду", апранулі ва ўсходняе адзенне, раздалі стрэльбы -"янычаркі". "Альбанская банда" павінна была ўяўляць турэцкае войска з асобым аркестрам - "янычарняй". Праявы позняга сарматызму набывалі ў XVIII ст. часам гратэскны характар. У прыватнасці Караль Радзівіл загадаў у час набажэнства ў нясвіжскім касцёле іграць яўрэйскаму аркестру, убра-наму ў турэцкія касцюмы2.

Сармацкія ідэі знайшлі адлюстраванне ў творах пісьменнікаў і паэтаў -Яна Белабоцкага, Збігнева Морштына, Мацея Сарбеўскага, Вацлава Патоц-кага, мемуарах Самуіла і Багуслава Маскевічаў.

Сарматызацыя каталіцызму спрыяла фундацыі (заснаванню) касцёлаў, пабудаваных у стылі барока, з раскошнымі інтэр'ерамі, аздобленымі скульптурнымі кампазіцыямі, выкананымі на высокім мастацкім узроўні. У жывапісе пануючыя пазіцыі заняў партрэт. Патрэбнасць сармацкай шляхты мець партрэтныя "генеалагічныя" галерэі паўплывала на фарміраванне так званага сармацкага партрэта, для якога характэрны адначасова знешняе па-дабенства, наяўнасць рэальнай атрыбутыкі і ўмоўнасць жывапісу3. Гэтыя рысы ўласцівы партрэтам Грызельды Сапегі (каля 1630 г.), Аляксандры Ве-сялоўскай (1633-1645), "рыцарскім" партрэтам Міхала Казіміра Паца (1667), Андрэя Казіміра Завішы (1676), партрэту Казіміра Лявона Сапегі, скульп-турнаму надмагільнаму партрэту Паўла Сапегі і яго трох жонак і інш.

Росквіт сарматызму супаў па часе з па-наваннем мастацкага стылю барока; у мас-тацтве і літаратуры рысы гэтых дзвюх з'яў перасякаліся. Але сарматызм быў успры-няты вузкім сацыяльным пластом - шлях-тай, у тым ліку беларускай, стаў яе палітычнай ідэалогіяй, паўплываў на яе ментальнасць, звычаі. Сарматызм стаў сінонімам кансерватызму, напышлівасці, дэклараванай наоожнасці, саслоўнай абме-жаванасці. Характарызуючы палітычную сітуацыю на схіле XVII ст., калі эпоха сар-матызму дасягнула свайго апагею, польскі гісторьік Ул.Канапчынскі так пісаў пра са-мазамілаванне ў праявах самасвядомасці, панаваўшае ў тыя часы: "I трэба прызнаць, што тая вера ва ўласную зорку была б крыніцай вялікай сілы для народа, калі б шляхта не атаясаміла сама сябе з народам

_____________

 

1 Дадиомова О.В. Музыкальная культура городовБелоруссии в XVIII веке. Мн., 1992. С. 35.

2Барышев Г.М. Театральная культура Белоруссии XVIII века. Мн., 1992. С. 87.

3Тананаева ЛМ. Сарматский портрет. М., 1979. С. 142.

4 Konopczynski Wl. Dzieje Polski nowozytnej, 1986. T. 2. S. 86.

 

 







Дата добавления: 2015-06-29; просмотров: 966. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Шрифт зодчего Шрифт зодчего состоит из прописных (заглавных), строчных букв и цифр...

Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Внешняя политика России 1894- 1917 гг. Внешнюю политику Николая II и первый период его царствования определяли, по меньшей мере три важных фактора...

Оценка качества Анализ документации. Имеющийся рецепт, паспорт письменного контроля и номер лекарственной формы соответствуют друг другу. Ингредиенты совместимы, расчеты сделаны верно, паспорт письменного контроля выписан верно. Правильность упаковки и оформления....

БИОХИМИЯ ТКАНЕЙ ЗУБА В составе зуба выделяют минерализованные и неминерализованные ткани...

Кишечный шов (Ламбера, Альберта, Шмидена, Матешука) Кишечный шов– это способ соединения кишечной стенки. В основе кишечного шва лежит принцип футлярного строения кишечной стенки...

Принципы резекции желудка по типу Бильрот 1, Бильрот 2; операция Гофмейстера-Финстерера. Гастрэктомия Резекция желудка – удаление части желудка: а) дистальная – удаляют 2/3 желудка б) проксимальная – удаляют 95% желудка. Показания...

Ваготомия. Дренирующие операции Ваготомия – денервация зон желудка, секретирующих соляную кислоту, путем пересечения блуждающих нервов или их ветвей...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия