Студопедия — Естетичні концепції мистецтва
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Естетичні концепції мистецтва






ПРЛ – панель ребристая лоджии;

42 – длина в дм.; 12 – ширина в дм.; 3 – высота в дм.; Т – тяжелый бетон; л – левая (имеет отверстие с левой стороны панели)

 

 

 

Професор Ганна Карась

ЕВОЛЮЦІЯ ХУДОЖНІХ СТИЛІВ В МИСТЕЦТВІ

Лекція. Тема 1. Стиль. Художній стиль. Поняття стилю в музиці

Естетичні концепції мистецтва

Види мистецтва

Стиль в мистецтві

Рівні та ознаки стилю

Питання стилю в музиці

Естетичні концепції мистецтва

В історії естетики існували різні концепції мистецтва, однак найбільше уваги цій проблемі надавали німецькі філософи. Так, Іммануїл Кант (1724–1804) поділяв мистецтво на

1) приємне (нижча, неповноцінна форма художньої творчості, пов’язана з практичними цілями);

2) прекрасне (справжнє, не пов’язане з практичним інтересом, естетичне, витончене мистецтво, мірилом якого є рефлектуюча здатність суджен-ня, а не чуттєве відчуття; мистецтво як вільна гра людських пізнаваль-них здібностей; мистецтво генія).

Йоган Гердер (1744–1803) був переконаний, що мистецтво змінюється під впливом змін клімату і в залежності від національного характеру народу.

Георг Вільгельм Фрідріх Гегель (1770–1831) вважав, що світ є відобра-женням абсолютного духу. Пізнання світу, таким чином, є самопізнання абсолютного духу. Пізнання проходить два ступені: нижчий – художнє відображення ідеї; вищий – її філософське і релігійне усвідомлення. У художній творчості Гегель бачить не наслідування природі, а процес очи-щення речі, заплямованої «випадковістю і зовнішністю повсякденного буття». Гегель вніс принцип історизму у розуміння мистецтва і розглянув його в розвитку. Відповідно до його концепції мистецтво проходить три етапи:

Символічне мистецтво – початкова стадія пізнання абсолютного духу (ідея оформилася в дійсності, але ще не знайшла відповідної форми); повно втілюється в архітектурі стародавнього Сходу. У символічному мистецтві форма переважає над змістом. Цим співвідношенням форми і змісту характе-ризується 1) символічний етап розвитку мистецтва; 2) категорія комічного; 3) особливо значимий для цього етапу вид мистецтва – архітектура, в якій матеріальне, початок (форма) превалює над духовним (зміст). Подальше зростання вмісту (розвиток духовного начала) і становить суть історії мистецтва.

Класичне мистецтво (Друга стадія розвитку мистецтва – античність) – духовний зміст приходить у відповідність з формою. Цим гармонійним співвідношенням форми і змісту характеризується 1) класичний етап розвит-ку мистецтва; 2) провідна категорія класичного мистецтва – прекрасне, 3) особливо значимий для цього етапу вид мистецтва – скульптура, в якій матеріальна форма адекватна змісту.

Духовний початок продовжує наростати, і незабаром гармонія змісту і форми порушується. Класичне мистецтво, повне гармонії та краси, за Геге-лем, подібне прекрасній, швидко облітаючій троянді.

Романтичне мистецтво (Третя стадія – християнське мистецтво Середніх століть, Відродження, Нового часу) – духовний зміст превалює над формою. Цим співвідношенням форми і змісту характеризується 1) роман-тичний етап розвитку мистецтва, 2) провідна категорія романтичного мис-тецтва – піднесене, 3) особливо значущі для цього етапу види мистецтва – живопис, яка дає лише ілюзію предметів; музика, в якій духовний зміст виражається як почуття через співвідношення звуків і ритмів, поезія, –абсолютний прояв духу, звільненого від усього матеріального. Християнське мистецтво зосереджується на внутрішньому змісті життя духу, а не на формі. Це суперечить конкретно-чуттєвій природі мистецтва. Відбувається запере-чення мистецтвом самого себе. Воно гине і наступає більш висока ступінь пізнання духу. На зміну мистецтву в XIX ст. приходить філософія – вища форма самопізнання абсолютного духу.

Французький філософ-позитивіст Жан Марі Гюйо (1854–1888) вважав, що мистецтво – функція суспільного організму. Воно з давніх-давен було одним із універсальних способів конкретно-чуттєвого вираження неверба-лізованого духовного досвіду, перш за все естетичного, одним з головних, сутнісних поряд з релігією компонентів Культури, як творчо-продуктивної людської духовно-практичної діяльності. У європейському ареалі мистецтво постає одним з центральних об’єктів естетики як науки; термін «мистецтво» увійшов в ряд головних категорій естетики. Однак мистецтво аж ніяк не обмежується лише естетичною сферою. Історично склалося так, що твори мистецтва виконували в культурі не тільки естетичні (художні) функції, хоча естетичне завжди становило сутність мистецтва. Людство з давнини навчилося використовувати потужну дієву силу мистецтва, що визначається його естетичної сутністю, в різних соціально-утилітарних цілях – релігійних, політичних, терапевтичних, гносеологічних, етичних та ін.

Мистецтво – специфічна форма суспільного світогляду та людської діяльності, яка відбиває світ у художніх образах.

Предметом мистецтва є естетичне ставлення людини до дійсності, завданням – художнє опанування світу. Тому в центрі витворів мистецтва — моральна людина, її життя й діяльність у певних конкретноісторичних умовах. Художник опановує, перетворює і відбиває життя в художніх образах. Саме це зумовлює специфічну функцію мистецтва – задоволення естетичних потреб людини шляхом продукування творів, які можуть дати людині насолоду, радість, духовно збагатити її, а також розбудити в ній митця, здатного творити за законами краси.

Поняття мистецтво охоплює художню творчість у цілому – літе-ратуру, архітектуру, живопис, графіку, декоративно-прикладне мистецтво, музику, танець, театр, кіно та інші види людської діяльності, що відби-ваються як художньообразні форми відображення дійсності. У вузькому зна-ченні – образотворче мистецтво. А ще під терміном мистецтво розуміють високий рівень навичок і майстерність у будь-якій галузі діяльності.

 







Дата добавления: 2015-10-15; просмотров: 989. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Логические цифровые микросхемы Более сложные элементы цифровой схемотехники (триггеры, мультиплексоры, декодеры и т.д.) не имеют...

Потенциометрия. Потенциометрическое определение рН растворов Потенциометрия - это электрохимический метод иссле­дования и анализа веществ, основанный на зависимости равновесного электродного потенциала Е от активности (концентрации) определяемого вещества в исследуемом рас­творе...

Гальванического элемента При контакте двух любых фаз на границе их раздела возникает двойной электрический слой (ДЭС), состоящий из равных по величине, но противоположных по знаку электрических зарядов...

Сущность, виды и функции маркетинга персонала Перснал-маркетинг является новым понятием. В мировой практике маркетинга и управления персоналом он выделился в отдельное направление лишь в начале 90-х гг.XX века...

МЕТОДИКА ИЗУЧЕНИЯ МОРФЕМНОГО СОСТАВА СЛОВА В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ В практике речевого общения широко известен следующий факт: как взрослые...

СИНТАКСИЧЕСКАЯ РАБОТА В СИСТЕМЕ РАЗВИТИЯ РЕЧИ УЧАЩИХСЯ В языке различаются уровни — уровень слова (лексический), уровень словосочетания и предложения (синтаксический) и уровень Словосочетание в этом смысле может рассматриваться как переходное звено от лексического уровня к синтаксическому...

Плейотропное действие генов. Примеры. Плейотропное действие генов - это зависимость нескольких признаков от одного гена, то есть множественное действие одного гена...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.013 сек.) русская версия | украинская версия