Студопедия — Жиырма төртінші тақырып. ТҰЛҒА, ҚҰҚЫҚ ЖӘНЕ МЕМЛЕКЕТ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Жиырма төртінші тақырып. ТҰЛҒА, ҚҰҚЫҚ ЖӘНЕ МЕМЛЕКЕТ






 

Адам жә не адамзат қ ұ қ ық тарын қ арастырар алдында, " тұ лғ а", " азамат", категорияларының ө зара қ атыстылық тарын белгілеп алу ө те маң ызды. " Адам" ұ ғ ымы оны биологиялық жағ ынан қ арастырып жануарлар ә лемінің белгілі бір физиологиялық қ асиеттері бар ө кілі ретінде сипаттап барып таниды.

" Тұ лғ а" ұ ғ ымы адамды қ оғ амдағ ы ө зінің орны мен рө лін, оның алдында қ аншалық ты ө зінің жауапты екендігін жете тү сінген саналы да дербес адам ретінде бағ алап ә леуметтік жағ ынан сипаттап барып таниды (ә р тү рлі объективтік-субъективтік себептерге байланысты адамның тұ лғ алық қ асиеттерге (сапаларғ а) ие бола алмайтын жағ дайлары да болуы мү мкін, мысалы, сот адамды психикалық кеселге ұ шырауы себепті ә рекет қ абілеттілігі жоқ деп танығ анда солай болады).

" Азамат" ұ ғ ымы адамды нақ ты мемлекетпен орнық ты тү рде қ ұ қ ық тық байланыс орнатқ ан дербес " тұ лғ а" ретің де заң дық жағ ынан сипаттап барып бағ алайды һ ә м таниды.

Адам қ ұ қ ығ ы - адам мү дделерін қ анағ аттандыруғ а бағ ытталғ ан, ө зі заң арқ ылы қ орғ алатын болуы мү мкін жү ріс-тұ рыстың (мінез-қ ұ лық тың) ө лшем (шамасы). Мұ ның ө зі адамның жаратылыстық табиғ атынан туындайтын, қ арапайым да ең маң ызды игіліктерді, тұ лғ аның осы қ оғ амда еркін де қ ауіпсіз тіршілік ету жағ дайында, оп-оң ай жү зеге асырып пайдалануының мү мкін екендігін білдіретін ә мбебап категория болып табылады. Қ азіргі кезең де адам қ ұ қ ығ ы жалпы ә леуметтік ұ ғ ым ретінде тү сініледі. Мұ ның ө зі тұ лғ а бостандығ ы саласындағ ы ұ лттық мү дделерден де жоғ ары тұ рғ ан жалпы адамзаттық талаптар мен стандарттарды бейнелейді, ә рі оларды қ амтиды.

Адам қ ұ қ ық тарына мынандай белгілер тә н болады:

1) бұ л қ ұ қ ық тар адамның табиғ и жә не ә леуметтік мә нінің қ оғ ам болмысы жағ дайларында ү немі ө згеріп отыратындығ ын ескеру арқ ылы туындап ө рі қ арай дамып отырады;

2) объективті тү рде қ алыптасып барып пайда болады жә не мемлекеттің тануына байланысты болмайды (яғ ни мемлекет тарабының тануына тә уелді емес);

3) жеке адамғ а тумысынан тә н болады;

4) ажырамайтын, тартып алынбайтын сипатта болады, табиғ и ретінде (ауа, су жә не т.б. сияқ тылар ретінде) танылады;

5) тікелей кү ші бар болып келеді;

6) ең жоғ ары ә леуметтік қ ұ ндылық деп танылады;

7) қ ұ қ ық тың қ ажетті бө лігі ретінде, оның белгілі бір мә нін білдіретін (яғ ни бейнелейтін) нысаны тү рінде кө рінеді;

8) жеке адамғ а ө з білігінше ә рекет етуге немесе белгілі бір игіліктерді алып пайдалануғ а мү мкіндік жасайды жә не оны қ амтамасыз етеді сө йтіп барып адамдар мен мемлекет арасында болатын ө зара қ атынастарды реттейтін қ ағ идаттар мен нормалар болып қ алыптасады;

9) Бұ ларды тану, бұ лжытпай орындау, сақ тау жә не қ орғ ау – мемлекеттің міндеті болып табылады.

Адамның ө мір сү руі жә не оның лайық ты тұ рмыс жағ дайларында тіршілік ету қ ұ қ ығ ын жү зеге асыру ү шін оның дү ниеге келуінің ө зі-ақ жеткілікті болады. Ал басқ а қ ұ қ ық тарын іске асыру ү шін ол адамда азамат пен тұ лғ ағ а тә н қ асиеттерінің болуы қ ажет-ақ.

Сонымен, азаматтық қ ұ қ ық - заң жө не мемлекет тарабынан қ орғ алатын, ә рі заң тұ рғ ысынан алғ анда осы азаматтың жү ріс-тұ рысының шама мө лшері. Енді осы қ ұ қ ық кім кө рінгеннің мү ддесін қ анағ аттандыруғ а емес, тек нақ ты мемлекетпен тиянақ ты байланыс орнатқ ан азаматтың ғ ана мү дделерін қ анағ аттандыруғ а бағ ытталғ ан болады.

Азамат қ ұ қ ық тары адам қ ұ қ ық тарына қ арағ анда ә рдайым заң дық категориялар тү рінде кө рінеді, бұ л олардың айырмашылығ ы болып табылады. Олардың (азамат қ ұ қ ық тарын) мемлекет танымайынша олар заң жү зінде баянды етілмейінше, адамның нақ ты жақ пен байланысы орнамайынша тә уелсіз тү рде бар болуы, іске қ осылуы мү мкін емес яғ ни қ олданылуы да мү мкін емес.

Тұ лғ а бостандығ ы - азамат қ ұ қ ығ ы, мұ ның ө зі қ андай да бір кедергінің немесе бір нә рседен қ ысылудың жоқ екендігін ғ ана білдіреді.

Азаматтардың негізгі қ ұ қ ық тары мен бостандық тарын жариялау кезең деріне сү йеніп негіздегенде оларды ә детте ү ш буынғ а бө леді.

Бірінші буын — бұ ғ ан ХVІІ-ХVШ ғ ғ. буржуазиялық революциялар жариялағ ан азаматтық жә не саяси қ ұ қ ық тар кіреді. Осы қ ұ қ ық тар " негативті" яғ ни теріс немесе болымсыз деген атауғ а ие болады. Мұ ның мағ ынасы тұ лғ а мемлекет билігіне тә уелсіз дегенді білдіреді. Басқ аша айтқ анда оның (тұ лғ аның) жеке адамғ а тә н бостандық пен ө зінің кім екендігін кө рсетуіне деген араласпаушылық шегін белгілейді (мысалы, тұ лғ аның ө мір сү руге, бостандық қ а жә не қ ауіпсіздікке қ ұ қ ық тылығ ы, тұ рғ ан жайының дербестігіне, заң алдындағ ы тең қ ұ қ ық тылығ ына, сайлау қ ұ қ ығ ына, ойлау мен ар-ождан бостандығ ына, сө з жә не баспасө з бостандығ ына жә не т.б.).

Екінші буын - социалистік идеялар мен социализм орнағ ан елдердің ық палы негізінде халық тардың ә леуметтік-экономикалық, мә дени мә ртебелерін кө теру мақ сатында жү ргізген кү рестерінің нә тижесінде XX ғ асырдың орта шенінде осындай тү рде пайда болды. Кейде бұ л қ ұ қ ық тарды " позитивтік" деп атайды. Олай болатыны бұ ларды жү зеге асыру бірінші буындағ ы қ ұ қ ық тарғ а қ арағ андағ ы ө згешелігі белгілі бір дә режеде мақ сатты ә рекеттерге баруды мемлекеттен талап етеді. Яғ ни оларды жү зеге асыруды қ амтамасыз ететін шараларды жасауғ а " позитивтік" тү рде кірісуді қ ажет етеді (мысалы, бұ ларғ а енбек ету, ең бекті еркін таң дау, демалыс, тынығ у қ ұ қ ық тары, ана мен баланы қ орғ ау, білім беру, денсаулық сақ тау, ә леуметтік қ амсыздандыру, қ оғ амдағ ы мә дени болмысқ а қ атысу жә не т.б. қ ұ қ ық тар жатады).

Ү шінші буын - адамзаттың ғ аламдық проблемалары туындатқ ан ұ жымдық немесе ортақ тық қ ұ қ ық тар. Бұ л қ ұ қ ық тар қ аншалық ты жеке адамдардың ә рқ айсысынан гө рі тұ тастай ұ лттар мен халық тарғ а соншалық ты тиесілі (мысалы, бейбіт ө мір сү ру қ ұ қ ы, лайық ты қ оршағ ан ортағ а қ ұ қ ық тылық, ө зін-ө зі билеу немесе ө мірдегі, қ оғ амдағ ы орнын ә ркімнің ө зінің белгілеуі қ ұ қ ығ ы, ақ парат алу, ә леуметтік жә не экономикалық дамуғ а қ ұ қ ық тылық жә не т.б. қ ұ қ ық тар). Қ ұ қ ық тардың осы тү рі екінші дү ние жү зілік соғ ыстан кейін, кө птеген елдердің отарлық тә уелділіктен бостандық алу жағ дайында, экологиялық ахуалдың дамығ ан елдер қ оғ амына тә н проблемалардың шиеленісіп асқ ынуы нә тижесінде туындады жә не ә лі де болса кө бінесе ө зінің даму кезең ін басынан ө ткеруде, заң дық міндетті нормалар ретінде қ алыптасу сатысында тұ р.

Қ ұ қ ық пен тұ лғ аның сан-алуан байланыстары ең толық тү рде қ ұ қ ық тық мә ртебе ұ ғ ымы арқ ылы ғ ана сипатталуы мү мкін. Осы сипаттауларда жеке адамның заң дық болмысының негізгі жақ тары қ амтылып кө рсетіледі. Осының барысында олардың мү дделері мен мұ қ таждық тары, мемлекетпен болатын ө зара қ атынастары, ең бек жә не қ оғ амдық -саяси қ ызметтік ә рекеттесулері айқ ындалады.

Ең қ ысқ аша тү рде қ ұ қ ық тық мә ртебе ғ ылымда тұ лғ аның қ оғ амдағ ы заң баянды етіп бекіткен жайы мен кү йі ретінде анық талады. Қ ұ қ ық тық мә ртебенің негізінде шындық қ а негізделген мә ртебе жатады, ал қ ұ қ ық болса осы жайды баянды етіп бекітеді, сө йтіп оны заң аясына (шең беріне) енгізеді, ә рі орнық тырады.

Қ ұ қ ық тық мә ртебе тұ лғ а қ ұ қ ық тарының, бостандық тарының, міндеттері мен мү дделерінің мемлекет танығ ан жә не оғ ан мемлекеттің кепілдіктері берілген жиынтығ ы болып табылады. Тұ лғ аның шынайы жай-кү йінің тұ жырымдалуы тү рлі жолдармен сан алуан тә сілдер арқ ылы бірнеше ерекше қ ұ ралдардың кө мегімен жү зеге асырылады. Мұ ның ө зі адамды қ оғ амда бар қ ұ қ ық тардың субъектісі деп танудан-ақ, сө йтіп оғ ан ерекше сипатты қ асиет беруден басталады. Осыдан кейін ол ө зіне лайық ты қ ұ қ ық тық қ атынастарғ а кірісуге, ө зінің теріс қ ылық тарына жауапты болуына мү мкіндіктер ала алады. " Мә ртебе" сө зін латыншадан аударғ анда біреудің немесе заттың, бір нә рсенің " жайы-кү йі, қ алпы" дегенді білдіреді. Тұ лғ аның қ ұ қ ық тық мә ртебесінің кіндігін, яғ ни тұ ғ ырлық негізін Конституция жә не басқ алай да маң ызды заң актілері мен Адам жә не азамат қ ұ қ ық тары Декларациясында жарияланғ ан қ ұ қ ық тар, бостандық тар мен міндеттер қ ұ райды. Міне осылар қ оғ амдағ ы тұ лғ аның жай-кү йін мемлекеттік істердегі рө лін, мү мкіндіктерін, оғ ан қ атысу-қ атыспауларын ен алдымен анық тайды.

Қ ұ қ ық тық мә ртебенің тү рлері:

а) азаматтың жалпы немесе Конституциялық мә ртебесі;

б) азаматтардың арнайы немесе тектік мә ртебесі;

в) дербес мә ртебе;

г) жеке тұ лғ а мен заң ды тұ лғ аның мә ртебесі;

д) шетелдік адамдардың, азаматтығ ы жоқ адамдардың, босқ ын адамдардың мә ртебелері;

е) шет елдерде тұ ратын Қ азақ стан Республикасы азаматтарының мә ртебесі;

ж) салалық мә ртебелер: азаматтық -қ ұ қ ық тық, ә кімшілік-қ ұ қ ық тық жә не т.б. мә ртебелер;

з) кә сібилік жә не лауазымдық мә ртебелер (депутат, министр, судья, прокурор мә ртебесі);

и) тү рлі экстремалдық жағ дайларда немесе елдің ерекше аймақ тарында жұ мыс істейтін адамдардың мә ртебесі.

Жалпы қ ұ қ ық тық мә ртебе - бә рінен бұ рын Конституциямен анық талады. Сө йтіп ол ағ ымдағ ы ә р тү рлі жағ дайларғ а (қ ызмет бабымен ауысуларғ а, отбасылық жағ дайларғ а, лауазымғ а, атқ аратын қ ызметке) тә уелді болмайды, елдің бә ріне бірдей ә рі жалғ ыз болады. Жалпы қ ұ қ ық тық мә ртебе қ ұ қ ық, субъектілерінің бү кіл сан алуандығ ын, олардың ө згешеліктері мен ерекшеліктерін, айырмашылық тарын ескеруге мұ ршасы келе бермейді. Сондық тан да кө птеген субъективтік қ ұ қ ық тар мен міндеттер оғ ан кірмейді. Ө йткені бұ лар ол субъектілерде, оның ең бек етуіне, қ ұ қ ық тық қ атынастарының сипатына, басқ алай да жағ дайларының ө згермелілігіне қ арай бір жағ ынан туындап, басқ а жағ ынан тоқ татылып жататындығ ына байланысты болады. Белгілі бір қ оғ амның сипаты жө нінде, оның ә леуметтік табиғ атын, демократиялылығ ының дә режесін, жалпы қ ұ қ ық тық мә ртебесін жә не т.б. зерделеп барып қ ана пікір айтуғ а болады.

Арнайы, немесе тектік мә ртебе — бұ л мә ртебе белгілі категорияғ а жататын азаматтардың (зейнеткерлер, жұ мысшылар, шаруалар, мү гедектер) жағ дайының ерекшеліктерін кө рсетеді. Аталғ ан топтар мен топтамаларғ а жататын азаматтар жалпы қ ұ қ ық тық мә ртебелер аясында ө здеріне тиесілі ө згешіліктерге, қ осымша қ ұ қ ық тарғ а, міндеттерге ағ ымдағ ы заң дарда алдын ала қ арастырылуы бойынша ие болуы мү мкін.

Дербес қ ұ қ ық тық мә ртебе — жеке адамның деректерін белгілейді (жынысын, жасын, отбасы жағ дайын, атқ аратын жұ мысын анық тайды). Ә рбір адам ө зінің дербес мә ртебесін, қ ұ қ ық тары мен міндеттерін, жауапкершілігін, мү мкіншіліктерін жақ сы білуі - қ ұ қ ық тық мә дениеттіліктің белгісі болып табылады. Дербес қ ұ қ ық тық мә ртебе жылжымалы, ө згермелі болып келеді. Ол адам болмысында болып жататын ө згерістермен қ атарласа бірге ө згеріп отырады. Қ ұ қ ық тық мә ртебе кү рделі жинақ талғ ан сипатта болады. Ол адамның қ оғ аммен, мемлекетпен, ұ жыммен, ө зін қ оршағ ан адамдармен жасасқ ан бү кіл байланыстарын ашып береді. Бү л ұ ғ ымның қ ұ рылымына мынадай элементтер кіреді:

а) осы мә ртебені белгілейтін қ ұ қ ық тық нормалар;

б) қ ұ қ ық субъектілік;

в) негізгі қ ұ қ ық тар мен міндеттер;

г) заң ғ а негізделген мү дделер;

д) азаматтық;

е) заң алдындағ ы жауаптылық;

ж) қ ұ қ ық тық қ ағ идаттар.

Қ ұ қ ық бар бостандық тың ө лшемі, оның нормасы, мү мкін болатынның шегін нұ сқ ау қ ызметін атқ арады. Сонымен бірге қ ұ қ ық осы бостандық тың жү зеге асырылуының кепілі, оның сақ шысы жә не қ орғ аныс қ ұ ралы. " Зорлық -зомбылық болмай, заң ө з ү стемдігін жү ргізген кезде бостандық та сонда". Қ ұ қ ық нормалары - бостандық нормалары. Ал осындағ ы бостандық - заң танығ ан, мемлекет оны заң дар мен басқ адай да актілер тү рінде тұ жырымдағ ан бостандық – мә селе міне осында. Бостандық ө зіне қ ажет сү йенішті (тіректі), кепілдікті қ ұ қ ық тан алады, ал тұ лғ а болса ө зіне тіректі яғ ни, кепілдікті қ ұ қ ық тан алады, сө йткенде ғ ана тұ лғ а ө з мү ддесін қ анағ аттандыруына мү мкіндік алады.

Адамның қ ұ қ ық тары мен бостандық тары табиғ и жә не оғ ан тумысынан берілген. Ажырамайтын, ең жоғ ары қ ұ ндылық деп танылады. Адамның қ ұ қ ық тарын сақ тау жә не қ орғ ау - мемлекеттің міндеті.

Ә ркімнің ө мір сү руге, денсаулығ ының болуына, жеке басының қ ауіпсіздігіне жә не дербестігіне, ар-намысы жә не қ адір-қ асиеті мен ізгі атағ ының қ орғ алуына, ой жә не сө з бостандығ ына, ө зінің пікірі мен сенім-нанымдарын білдіруге, тұ рғ ын мекен-жай таң дауғ а, меншік алуғ а, сатып алуғ а, оғ ан ие болуғ а, оны пайдалану мен оғ ан иелік етуге, кә сіпкерлік іспен айналысуғ а, ө з елінен басқ а елге баруына, одан қ айтып келуіне қ ұ қ ылы.

Азаматтардың митингілер, кө шеде шерулер мен демонстрациялар ө ткізу қ ұ қ ығ ы; мемлекеттік органдарғ а сайлауғ а жә не сайлануғ а, ақ параттар алуғ а жә не оларды таратуғ а, дербес жә не ұ жымдасып ү ндеулер (петициялар) беруге, ө з еркі бойынша ұ лтын анық тау қ ұ қ ық тары бар, жә не олар заң арқ ылы баянды етілген. Ә леуметтік жә не мә дениет салаларында да азаматтарғ а тиісті қ ұ қ ық тар қ аралғ ан (ең бек ету, демалысқ а шығ у, тынығ у, білім алу, ә леуметтік қ амсыздандыру, зияткерлік шығ армашылық пен айналысу жә не т.б.). Адам қ ұ қ ық тары мен бостандық тары кө пшілік мақ ұ лдағ ан жіктеуге сә йкес ә леуметтік-экономикалық, азаматтық, мә дени жә не дербестік деп бө лінеді. Жіктеп бө лудің мұ ндай тү рі ә лемнің заң дық іс-тә жірибелерінде, сондай-ақ ұ лттық қ ұ қ ық тық жү йелерде де қ абылданғ ан.

Адам қ ұ қ ық тары мен азамат қ ұ қ ық тарының араларындағ ы айырмашылық тарғ а келер болсақ, бү л айырмашылық тардың болуының ө з негізі бар.

Біріншіден - адамның қ ұ қ ық тары қ айсы бір мемлекеттің танығ ан-танымағ анынан жә не заң дарда баянды етілген-етілмегеніне қ арамастан-ақ сол қ ұ қ ық ты иеленушісінен (сақ таушысынан) тысқ ары қ андай да болмасын мемлекетпен байланыссыз-ақ бар бола береді. Ал азаматтың қ ұ қ ығ ы осы адамның ө зі тиісті болып отырғ ан мемлекеттің қ орғ ауында болады.

Екіншіден - жер жү зінде кө птеген адамдар азамат мә ртебесін тіпті алмағ андар (азаматтығ ы жоқ адамдар), демек олар формалды тү рде азамат қ ұ қ ық тарын алмағ андар, сондық тан азамат қ ұ қ ық тары оларда жоқ.

Заң ғ ылымында азаматтардың барлық қ ұ қ ық тары субъективтік қ ұ қ ық тар деп аталады, яғ ни дербес, ол адамдардың барлығ ына ғ ана емес, ә ркімге де тиісті қ ұ қ ық. Бұ л қ ұ қ ық олардың иелерінің (сақ таушыларының) алдынан қ аншама тү рлі қ ызметтер атқ аруына кең жол, яғ ни мол мү мкіндіктер ашады. Ө здерінің қ ажеттіліктері мен мү дделерін қ анағ аттандыруғ а, қ андай да бір ә леуметтік игіліктерді пайдалануына, ө здерінің заң да кө рсетілген талаптарын басқ а адамдардың ұ йымдардың орындауына деген кең мү мкіндіктер береді.

Субъективтік қ ұ қ ық (яғ ни жеке адамның ө зіне ғ ана тә н дербес қ ұ қ ығ ы) - бұ л мемлекеттің ө зі кепілдендірген тұ лғ а яғ ни жеке адам жү ріс-тұ рысының (мінез-қ ұ лқ ының) болу мү мкіндігінің (немесе берілген рұ қ сатының) ө лшемі, мө лшері.

Сонымен субъективті — талаптанушы сипатта болатындарғ а тиесілі азаматтық, мү ліктік, ә леуметтік-экономикалық қ ұ қ ық тар ғ ана емес, сонымен бірге осындай субъективті-талаптанушылық сипатта - саяси жә не дербес бостандық тарғ а жататын: сө з, баспасө з, жиналыстар ө ткізу, митингілерге шығ у, кө шелерде шеру, демонстрациялар ө ткізу, пікір, сенім, ар-ождан бостандық тары жә не басқ алай да бостандық тар болады. Субъективтік қ ұ қ ық қ ашан да болсын мемлекет тарабынан кепілдіктің болуын ғ ана болжап қ оймайды, сонымен бірге басқ а адамдардың тиісті міндеттерін де болжалдайды. Егер де осы міндеттер болмаса, онда біздің кө з алдымызда субъективтік қ ұ қ ық емес, жай ғ ана рұ қ сат болғ ан болар еді. Ал енді осы рұ қ саттылық қ а ә йтеуір бір кедергі болып тұ рғ ан бірдең еге тыйым салынғ анда ғ ана мү мкін болар еді.

Адам қ ұ қ ық тарының кепілдері кө лемді ә леуметтік-саяси жә не заң ды қ ұ былыс болып табылады. Мұ ның ө зі тө мендегідей сә ттермен сипатталады:

1) танымдық, яғ ни ө зі ық палын тигізетін объектілер жө нінде пә ндік-теориялық білімдердің сырын ашып кө рсетуге жә не мемлекеттің ә леуметтік жә не қ ұ қ ық тық саясаты жө ніндегі іс-тә жірибеде (практикада) мә ні бар мағ лұ маттар алуғ а мү мкіндіктер жасайтын сипатта;

2) идеологиялық, саяси биліктің демократиялық идеяларды мемлекет ішінде жә не одан тыс шеттерде де насихаттаудың қ ұ ралы ретінде пайдаланатындығ ы сипатында;

3) практикалық (іс-тә жірибеде қ олданылатын) заң танудың аспаптар жинағ ы ретінде танылатын жеке адамның ә леуметтік игіліктерін қ анағ аттандырудың алғ ышарттары сипатында.

Кепілдіктер - тұ лғ ағ а ө зінің қ ұ қ ық тары мен бостандық тарын, мү дделерін жү зеге асыру ү шін тең мү мкіндіктер жасайтын ә леуметтік-экономикалық, саяси, имандылық, ө негелік ұ йымдастыру алғ ышарттарының, жағ дайларының, қ ұ ралдары мен тә сілдерінің жү йесі. Кепілдіктер ұ ғ ымы адамзат жасағ ан ізгілік (яғ ни гуманизм адамгершілік), имандылық, ө негелілік, ә ділдік, заң дылық, мақ саттылық, тең қ ұ қ ық тылық жә не т.б. негіздерге сү йенеді. Ө зінің мә ні бойынша кепілдіктер дегеніміз адамның заң ды мү дделерін қ анағ аттандыруды қ амтамасыз ететін жағ дайлар (шарттар) жү йесі. Бұ лардың негізгі қ ызметі мемлекеттің жө не басқ а да субъектілердің тұ лғ а қ ұ қ ығ ын жү зеге асыру аясындағ ы міндеттерін орындату болып табылады. Кепілдіктердің объектісіне адам қ ұ қ ық тарын сақ тау мен қ орғ ауғ а байланысты болып келетін қ оғ амдық қ атынастар, азаматтардың мү ліктік жә не мү ліктік емес мү дделерін қ анағ аттандырулар жатады. Адам жә не азамат қ ұ қ ық тары жү йе тұ рғ ысынан қ арағ анда мыналардан тұ рады:

1. Материалдық кепілдіктер - экономикалық кең істіктің тұ тастығ ы, тауарлардың, қ ызмет кө рсетулердің жә не қ аржы қ аражаттарының еркін тү рде ауысып орналасулары, экономикалық қ ызмет еркіндігі, жеке меншік жә не мемлекеттік меншік тү рлерінің тең қ ұ қ ық ты деп танылуы жә не қ орғ алуынан тұ рады.

2. Саяси кепілдіктер — халық билігінің жү йесі, мемлекет жә не қ оғ амды басқ ару ісіне тұ лғ аның қ атысу мү мкіндігінің бар болуы.

3. Рухани кепілдіктер - отанды сү ю жә не қ ұ рметтеуге, жақ сылық пен ә ділдік, ә ділеттіліктің бар екендігіне сену сезіміне негізделген мә дениет қ ұ ндылық тарының жү йесі: мұ ның ө зі қ оғ амдық саналылық жә не адамның білімділігінен тұ рады. Рухани кепілдіктерге ә леуметтік, нә сілдік, ұ лттық жә не діни араздық тарды тұ татуғ а тыйым салу да жатады.

4. Заң дық кепілдіктер - адам жә не азамат қ ұ қ ық тарын сақ тау мен қ орғ аудың заң да қ арастырылғ ан амалдары мен тә сілдерінің жү йесі болып табылады. Тұ лғ а қ ұ қ ық тарының заң ды кепілдіктерінің арасынан жү зеге асырудың кепілдіктері мен сақ шылық (сақ тау) кепілдіктерін ажырата білу керек. Бірінші топқ а қ ұ қ ық жә не еркіндік (бостандық) шегі; заң ды айғ ақ тар; жү зеге асырудың бастамашылық жолмен жү зеге асыруды ынталандыру ү шін қ олданылатын қ олдау кө рсету тобымен конституциялық бақ ылау мен қ адағ алау; тұ лғ аның қ ұ қ ық тары мен бостандық тарын бұ зғ аны ү шін кінә лыларғ а қ олданылатын қ орғ ау мен жауапкершіліктердің мө лшері; бақ ылау мен қ адағ алауды жү зеге асырудың іс жү ргізу формалары (тү рлері); тұ лғ а қ ұ қ ығ ын бұ зудың алдын алу жә не сақ тандыру амалдары жә не басқ а да қ ұ қ ық тық амалдар.

Адам жә не адамзат қ ұ қ ық тарының заң ды кепілдіктері жү йесін қ ұ рудың басты қ ағ идаты — қ ұ қ ық ты, бостандық тарды жә не заң дық мү дделерді заң ғ а қ айшы келмейтін тә сілдермен қ орғ аудың жалпығ а бірдей болуы.

Ә леуметтік мемлекет жә не оның заң дары мақ сатты тү рде материалдық молшылық ты жасауы жә не оларды қ орғ ау болуы тиіс. Сонымен қ атар адамның лайық ты ө мір сү руін қ амтамасыз ету міндеттеріне қ ызмет етуі жө н. Қ оғ амдағ ы адамгершілік, ізгілік (гуманизм); ә ділдік қ ағ идаттарын (принциптерін) нығ айту ең басты жә не кү нделікті атқ аратын істер болуы тиіс.

 







Дата добавления: 2014-11-12; просмотров: 1610. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Ваготомия. Дренирующие операции Ваготомия – денервация зон желудка, секретирующих соляную кислоту, путем пересечения блуждающих нервов или их ветвей...

Билиодигестивные анастомозы Показания для наложения билиодигестивных анастомозов: 1. нарушения проходимости терминального отдела холедоха при доброкачественной патологии (стенозы и стриктуры холедоха) 2. опухоли большого дуоденального сосочка...

Сосудистый шов (ручной Карреля, механический шов). Операции при ранениях крупных сосудов 1912 г., Каррель – впервые предложил методику сосудистого шва. Сосудистый шов применяется для восстановления магистрального кровотока при лечении...

ОПРЕДЕЛЕНИЕ ЦЕНТРА ТЯЖЕСТИ ПЛОСКОЙ ФИГУРЫ Сила, с которой тело притягивается к Земле, называется силой тяжести...

СПИД: морально-этические проблемы Среди тысяч заболеваний совершенно особое, даже исключительное, место занимает ВИЧ-инфекция...

Понятие массовых мероприятий, их виды Под массовыми мероприятиями следует понимать совокупность действий или явлений социальной жизни с участием большого количества граждан...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия