Студопедия — РОЗДІЛ 7. ВІЗУАЛЬНА АНАЛІТИКА І СОЦІОЛОГІЯ ВІЗУАЛЬНОГО СИМВОЛІЗМУ ТВОРІВ ЖИВОПИСУ ТА СКУЛЬПТУРИ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

РОЗДІЛ 7. ВІЗУАЛЬНА АНАЛІТИКА І СОЦІОЛОГІЯ ВІЗУАЛЬНОГО СИМВОЛІЗМУ ТВОРІВ ЖИВОПИСУ ТА СКУЛЬПТУРИ






 

Скульптурні композиції аналізуються за тими ж загальними правилами, що і інші сполучення символів. Інтерпретація здійснюється на трьох рівнях:

а) рівні авторського сприйняття твору (авторської самоназви);

б) імпліцитно-психічному (суб’єктивно-психологічному) рівні;

в) рівні культурних архетипів.

Зрозуміло, що в крос-культурному вимірі архетипові символи можуть мати доволі різнопланове тлумачення, а тому вони наряд чи можуть вважатись загальнокультурними універсаліями.

Авторська самоназва є лише орієнтуючою для інтерпретації, оскільки сам скульптор може давати назву, виходячи із творчо-естетичного задуму композиції. Зрозуміло, що сама назва може і не відображати імпліцитно-психологічних проявів психіки автора, що закладені в скульптурний витвір, і, тим більше – архетипових шарів об’єктивації соцієтальної психіки та відповідних соціальних смислів. Це, однак не виключає того, що і в художніх назвах часто відображаються архетипові констеляції, що дають вихід як на етнокультурну матрицю, так і на різні міжкультурні паралелі. Надалі скульптурні композиції в ілюстративних прикладах беруться із каталогу «Великий скульптурний салон арт.- К.: Арт-Юкрейн, 2009.

Ілюстративний приклад 1. Скульптурна композиція під назвою «Чий я?», виготовлена з бронзи, представлена лелекою, що тримає під лівим крилом сповите немовля.

Інтерпретація. На суб’єктивно-психологічному рівні ми маємо справу із розв’язанням проблеми екзістенційного привласнення і, водночас, самовизначення (особа запитує себе про свою приналежність і свій власний вибір, ідентифікуючись при цьому із немовлям).

На культурно-архетиповому і соціально-смисловому рівні йдеться передусім про визначення споконвічної проблеми української етносоціальності – проблеми визначення власного місця в історії макроспільнот, що намагалися асимілювати Україну до свого складу.

Запитання, отже, адресоване лелеці як архетиповому втіленню материнської самопожертви: архетип немовляти запитує архетип жертовної матері (бо це втілення жертовності в українській культурі асоціюється з лелекою) «чий він?», бо перебування в архетипі означає вічну невтіленість українства в етносоціальній самості, відсутність соціальної та культурної матеріалізації в історії як такої. Отже, це запитання про приналежність іншій ідентичності відображає намагання стати «ми» перш ніж стати «я», себто, українська людина задається запитанням про те, «до кого увійти? І «з ким інтегруватись (чим стати)?» перш ніж задати питання про те, «хто він?».

Ілюстративний приклад 2. Скульптурна композиція під назвою «Віче» виготовлена з бронзи, представлена трьома биками, які зплелися в поцілунку.

Інтерпретація. На суб’єктивно-психологічному рівні йдеться про усвідомлення народного зібрання як зібрання «биків», що на жаргонній мові позначає неосвічене, забите, тупе селянство і його представників. Архетиповий та соціально-смисловий рівень інтерпретації, при цьому із проведенням відповідних міжкультурних паралелей, дає можливість ідентифікувати народні збори як своєрідну форму політичного еротизму, що знаходить своє втілення у взаємному лобизанні тяглових тварин, призначених для забиття (саме так на архетиповому рівні скульптором ідентифікується народ і народні маси). Для української культури розуміння бика як бидлоти (робочої худоби) є відомим польським привнесенням; враховуючи те, що поляки були схильні називати українців бидлотою, йдеться і про відповідні ремінісценції поневолення в сприйнятті української демократії як зооохлократії.

Ілюстративний приклад 3. Скульптурна композиція під назвою «Феміністка», виготовлена з бронзи, представлена конем, що стоїть на двох (замість чотирьох) жіночих ногах у чоботях, з шишкоподібним тулубом, на задку якого розташовано завідний іграшковий ключ. Сама «феміністка» представлена хлопчикоподібним чоловічком, що сидить на чийсь голові (імовірно, чоловічого походження) генітальною зоною із розставленими в боки ногами, із надягнутим на голові ковпаком, верхня частина тулуба із жіночими грудьми, проміжна частина представляє собою барабан із отворами, крізь які видніються витягнута вперед рука із стрижнем, інша рука в жесті «витягнутий вказівний палець» вказує на шишкоподібне стовщення на черевику.

Інтерпретація. Автор має на увазі чоловіка (коня), що виступає по відношенню до жінки «завідною іграшкою». Вітальна енергія чоловіка-коня підкорена феміністичній механіці маскулінної жінки, яка в повному розумінні цього слова, «сіла чоловікові на голову». Тепер вона здійснює акробатичні трюки на чоловічій голові, експлуатуючи фаломорфні символи (ковпак як фалоцентричний ідеал і жезл як імітація чоловічого фалосу – звісно, фалоцентризм уявний і комічний). При цьому вона адресує чоловікові принижуюче-собачу команду-директиву «До ноги!», виражаючи її вказівним жестом.

Ілюстративний приклад 4.







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 183. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

ЛЕЧЕБНО-ПРОФИЛАКТИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ НАСЕЛЕНИЮ В УСЛОВИЯХ ОМС 001. Основными путями развития поликлинической помощи взрослому населению в новых экономических условиях являются все...

МЕТОДИКА ИЗУЧЕНИЯ МОРФЕМНОГО СОСТАВА СЛОВА В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ В практике речевого общения широко известен следующий факт: как взрослые...

СИНТАКСИЧЕСКАЯ РАБОТА В СИСТЕМЕ РАЗВИТИЯ РЕЧИ УЧАЩИХСЯ В языке различаются уровни — уровень слова (лексический), уровень словосочетания и предложения (синтаксический) и уровень Словосочетание в этом смысле может рассматриваться как переходное звено от лексического уровня к синтаксическому...

Опухоли яичников в детском и подростковом возрасте Опухоли яичников занимают первое место в структуре опухолей половой системы у девочек и встречаются в возрасте 10 – 16 лет и в период полового созревания...

Способы тактических действий при проведении специальных операций Специальные операции проводятся с применением следующих основных тактических способов действий: охрана...

Искусство подбора персонала. Как оценить человека за час Искусство подбора персонала. Как оценить человека за час...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия