Історія української літературної критики / М. Д. Бернштейн, Н. Л. Калениченко, П. М. Федченко та ін. – К.: Наук. думка, 1988. – С. 9 – 30.
ПОЕТИКИ (від грецького тсоїтіті/л — майстерність творення). «Словник іншомовних слів» подає три значення слова поетика: 1) наука про художню літературу, теорія літератури; 2) теорія поезії (композиція, образність мови, ритміка, римування тощо); 3) система художніх принципів того чи іншого літературного напряму або окремого поета. Поява поетик в Україні пов'язана з виникненням шкільної освіти. Спершу елементи поетики включалися до підручників з граматики. Так, розділ «О метр'Ь» ввійшов до «Граматики словенської» Лав-рентія Зизанія (1596), розділ «О степенєх стіхотворння м*Ьрн» — до «Грамматіки словенскія» Мелетія Смотрицького (1618; 1619); є відомості про правила версифікації у «Граматіці або писмениці язьїка словен-скаго...» (Кременець, 1638). Збереглося кілька поетик XVII ст., серед них — 1671 р., «Рош Сазіаііш» (1685), 1687 р., «Ьео Кохоїаїшз» (1693), «Ьуга» (1696); київська поетика «ІлЬет агІІ8 роеіісае...» (1637) вважається загубленою. Поетик із XVIII ст. збереглося більше. Курс навчання в Києво-Могилянській академії складався з восьми класів або «шкіл»: фари або аналогії, інфими, граматики, синтаксими, поетики, риторики, філософії, богословія. Термін навчання — дванадцять років (у філософському класі навчалися два роки, у богословському — чотири). Курси поетики й риторики належали до найулюбленіших у Києво-Моги- ляиській академії (позаяк у XVII— XVIII ст. «по искательству совершенного знанія й науки» учням дозволялося залишатися в тому чи іншому класі не один рік, то були випадки, коли в класі поетики або риторики окремі учні навчалися по кілька років). Курс поетики умовно складався з двох частин — загальної і часткової (прикладної). Спираючись на «Поетику» Арістотеля, «Послання до Пізонів» Горація, а також на поетики Ієроніма Віди, Юлія Цезаря Скалігера, Якова Понтана, Якова Масена та ін., українські викладачі поетики складали власні підручники з поетики (як правило, рукописні). Загальна поетика включала в себе визначення поезії, тлумачила матерію і природу поезії, розповідала, що таке наслідування, вигадка, віршова мова тощо. Прикладна або часткова поетика присвячувалася видам поетичних творів, правилам їхнього складання; тут же пропонувалися зразки поетичних творів. Обов'язковим було написання викладачем драматичного твору й підготовка вистави за ним. Учні в класі поетики здобували знання про стиль, період, тропи й фігури, ритміко-інтонаційні особливості періоду, а також про епічну, драматичну, сатиричну, буколічну, елегійну, ліричну, епіграматичну, курйозну й фігурну поезію. Вони дізнавалися про емблеми, символи, ієрогліфи, про загадки, байки та апологи, пародію. Як правило, всі приклади бралися з латиномовних текстів. В окремих випадках за приклад правили польськомовні зразки. Лише у XVIII ст. почав вивчатися український силабічний вірш (поетика Гедеона Сломинського). Часом від смаку викладача залежало, жити чи не жити тому чи іншому виду поезії (порівн. наслідки негативного ставлення Феофана Прокоповича до курйозної поезії). Серед викладачів поетики були Іла-ріон Ярошевицький (Ярошевський), Іларіон Мигура-Плаксич, Феофан Проко-пович, Лаврентій Горка, Максентій Щир-ський, Паїсій Клепиць, Симон Коха-новський, Нектарій Трояновський, Михайло Слотвинський, Інокентій Неру-нович, Феофан Трохимович, Мшрофан Довгалевський, Сильвестр Ляскоронський, Павло Конюскевич, Варлаам Лащевський, Тихон Александрович, Гедеон Сломинський, Георгій Щербацький та ін. Літ.: Петров Н. Й. О словесних науках й литературньгх занятиях в Киевской академии от начала до ее преобразования в 1819 году // Тр. Киев. духовной академии. 1866. Т. 2. № 7; 1866. Т. 3. № 11; № 12; 1867. Т. 1. № 1; 1868. Т. 1. № 3; Попов П. М. З історії поетики на Україні (XVII— XVIII ст.) // Матеріали до вивчення історії української літератури. Т. 1. Давня українська література. Доба феодалізму — до кінця XVIII ст.). К., 1959; Сивокінь Г. М. Давні українські поетики. X., 1960; Довгалевський Митрофан. Поетика (Сад поетичний). К., 1973; Крекотень В. І. Київська поетика 1637 року // Літературна спадщина Київської Русі і українська література XVI—XVIII ст. К., 1981; Наливайко Д. С. Київські поетики XVII — початку XVIII ст. в контексті європейського літературного процесу // Літературна спадщина Київської Русі і українська література XVI— ХУЛІ ст. К., 1981; Маслюк В. П. Латиномовні поетики і риторики XVII — першої половини XVIII ст. та їх роль у розвитку теорії літератури на Україні. К., 1983. Історія української літературної критики / М. Д. Бернштейн, Н. Л. Калениченко, П. М. Федченко та ін. – К.: Наук. думка, 1988. – С. 9 – 30.
ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ ДУМКИ ТА ЛІТЕРАТУРНОЇ КРИТИКИ НА УКРАЇНІ Кінець XVIII — початок XIX ст.— час корінних змін в економічному, суспільно-політичному і культурному житті українського народу. Це був період руйнування феодальних відносин і розвитку капіталізму, період активного формування української нації. Криза самодержавно-кріпосницької системи, розвиток капіталістичних відносин сприяли дальшому загостренню класових суперечностей в країні, активізації революційно-визвольного руху. Війна 1812 р., в якій проти полчищ На-полеона пліч-о-ліліч виступали представники різних народів Росії, збудила патріотичну гордість, сприяла активізації суспільного й духовного життя, поширенню вільнолюбних ідеалів. З цими процесами тісно пов'язані діяльність таємних політичних організацій, декабристський рух, що охопив ряд центрів країни, у тому числі кілька губерній на півночі України. Яскравими виявами вільнолюбних визвольних прагнень були і стихійні антикріпосницькі селянські повстання, революційні заворушення в армії та серед студентства. Проти самодержавного гніту царської Росії та цісарсьцрї Австрії спрямовувались польське повстання 1830 р., діяльність таємних революційних поль- ських гуртків, в яких, брали участь і чимало, представників передової української молоді. Вилив республіканських ідей декабристів, польського національно-визвольного руху, політичних та загальнокультурних ідей всеслов'янського відродження відбився на програмних документах першої української політичної таємної організації — Кирило-Мефодіївського товариства (1846). Могутнім поштовхом до дальшого посилення революційних настроїв та активізації визвольної боротьби серед українського народу були події буржуазно-демократичних революцій в країнах Захід- ної ^Європи. Найважливішими результатами 'революції 1848 р. в Австрії були скасування кріпосного права, поступове утвердження капіталізму в усіх сферах економічного і політичного життя. Розгром Кирило-Мефодіївського товариства і петрашевців, поразка революції в Австрії, жорстоке придушення будь-яких проявів вільної думки відкрили в Росії й Австрії смугу політичної реакції, що відбилося на всіх сферах суспільного життя, зокрема розвитку культури українського народу. Посилення визвольних прагнень,' соціального1 і політичного протесту (у тому числі польське повстання 1863 р.) зумовило революційну ситуацію в Росії кінця 50-х — початку 60-х рр. XIX ст. Це був початок нового, буржуазно-демократичного, періоду визвольного руху в Росії, ідеологами якого були М. Чернишевський, О. Герцен, Т. Шевченко, М. Добролюбов. З іменами М. Чернишевського, братів О. і М. Серно-Соловйовичів пов'язана діяльність таємного революційного товариства «Земля і воля» (1862), члени якого вели революційну пропаганду і на Україні. Грабіжницька земельна реформа 1861 р. і половинчасті, помірковані реформи в різних сферах економічного й державного життя країни не вивели самодержавну систему зі стану глибокої кризи. Боротьба проти численних залишків кріпосництва протягом багатьох десятиліть складала
|