Глибицну суть суспільно-економічного
життя Росії, соціальну й політичну основу революційного визвольного руху. Другою половиною XVIII ст. завершувався давній період в історії української літератури, а на рубежі двох століть та в перші десятиліття XIX ст. народжувала: ся нова українська література, представлена іменами І. Котляревського, Г. Квіт-ки-Основ'яненка, П. Гуяака-Артемовсько-го, Л. Боровиковського, Є. Гребінки. ,Період становлення нової української літератури характеризується співіснуванням, а подекуди й штучним поєднанням найрізноманітніших стильових напрямів, течій, художніх манер, що йшли то від старих традицій і естетичних систем, то від художньої практики, позначеної нова^ торськими естетичними пошуками. Найвищим досягненням нової української літератури була творчість Т. Шевченка, що знаменувала утвердження в ній реалістичного методу. Розвиток української літератури відбувався в умовах постійного спілкування з братньою російською літературою. Зміст і характер літературного процесу всіх слов'янських народів, у тому числі українського, в цей час певною мірою визначилися ідеями всеслов'янського культурного відродження й культурної взаємності. Чимало українських письменників активно виступали в російських журналах і газетах, які часто були не тільки основним місцем публікації творів українських письменників, а й місцем, де ці твори діставали критичну оцінку. Виступи з такими матеріалами українських і російських авторів сприяли виробленню спільного підходу до аналізу й оцінки художніх творів. У перші десятиліття XIX ст. на Україні виникають періодичні видання, які здійснювали й місію своєрідних центрів, організаторів літературного жиТтя, відіграли певну роль у розвитку літературно-естетичної думки і критики. Літературно-художні журнали, що з'явилися навколо Харківського, університету,— «Харьковский Демокрит» (1816), «Украинский вестник» (1816—1819), «Ук-раинский журнал» (1824—1828)—дуже мало'містили матеріалів українською мовою, але їхній різнобічний і глибокий зв'язок з явищами української культури безсумнівний. Навіть тоді, коли загальнотеоретичні чи літературно-критичні виступи будувалися на матеріалі античної або західноєвропейських, російської чи польської літератур, вони мали значення і для молодої літератури української, створюючи відповідну атмосферу для її функціонування і висуваючи певні естетичні вимоги, критерії ви-1 міру художньої цінності творів. Крім того, вже в ранніх українських виданнях фор- мувалася одна з прекрасних традицій української літературної критики — розглядати явища не тільки власної національної культури, а й літератур інших народів. Становлення естетики як науки й академічної дисципліни пов'язане з діяльністю Харківського, Київського університетів, Одеського та Ніжинського ліцеїв, викладачі яких виступали авторами навчальних книг, спеціальних естетичних трактатів і статей на сторінках місцевих видань. Естетичні трактати, навчальні поетики й риторики початку XIX ст. у відповідності з потребами нового часу продовжували і розвивали традиції художньої практики й теоретичної думки давньої літератури. Адже зародки різних частин науки про літературу, нормалізації поетичних засобів і спроби оцінки літературних творів у світлі встановлених теоретичних пара-МСТрІВ І КаНОНІВ зустрічаються вже у найдавніших пам'ятках літератури Київської Русі. Так, нормативний і коментаторсько-тлумачний елемент можна бачити в Ізборниках Святослава (1073,--1076). А в «Повісті минулих літ» не тільки містилася похвала книзі як джерелу знань, 'духовної сили людини, а й визначалися характер і призначення, морально-змістові ознаки «істинних» книг, критерії їх систематизації, відбору, розмежування від книг «бо-гоотметньїх» '. Слід при цьому зауважити, що панування норм і канонів стандартів та стилістичних кліщр, суворого літературного етикету, традиційного кола ідей і форм не виключало можливості вияву оригінального творчого начала. Навіть уживання одних і тих же прийомів у різних контекстах могло мати й дещо інші, нетрадиційні звучання, зміст і значення2. Принципи систематизації й рубрикації книг, критерії їх оцінок і розмежування — це вже елементи критики, їх найдавнішими зразками були бібліографічні списки «істинних» і «ложних» книг. Своєрідна оцінка різних методів літературної праці містилася в розмірковуваи-
|