РОЗВИТОК РИТОРИКИ В АНТИЧНОСТІ
Давньогрецька культура як «пайдейя»
Одним із основних принципів давньогрецької культури був принцип змагальності. Він характеризується прагненням людини д;о перемоги у будь-яких змаганнях в усіх сферах суспільного життя. Таке прагнення якраз і дало значний поштовх до розвитку грецької цивілізації, адже в такий спосіб людина намагалася перевершити інших за допомогою власного інтелекту, освіченості. А подібні якості не даруються від природи, вони набу-ваються в результаті наполегливої праці над собою, самовдосконалення, виховання. Риторика разом із філософією перебувала в центрі давньогрецького розуміння культури. Взагалі те, що ми тепер називаємо «культурою», давні греки називали «пайдейя» — те, що передається і прищеплюється дитині. До складу її входили1. • виховання думки — філософія,яка шукає істину і • виховання слова — риторика,яка шукає переконання. філософія. На користь цього свідчить те, що філософія, історія та мистецтво мали у Давній Греції одну заступницю — музу Кліо. А риторику охороняли три богині: Пейто — богиня переконання та дві Ериди — богині суперечки. 1 Диві.: Аверинцев С. С. Античньїй риторический идеал и культура Возрождения // Аверинцет С. С. Риторика и истоки европєйской литературной традиции. — М., 1996. — С. 352—3.53.
6.2 Риторика в Давній Греції класичного періоду
Софістичний ідеал єдності риторики та філософ ії Ідеалом людини у Давній Греції був образ «суспільної людини», що здатна тримати в своїх руках управління державою. Зрозуміло, що мистецтво переконання, володіння Словом було найважливішою рисою цього образу. Провозвісниками такого ідеалу людини виступили в V ст. до н. є. софісти. Не випадково засновником риторики вважається відомий давньогрецький софіст Горгій. У феномені софістики риторика та філософія досить плідно співіснували. Софісти взагалі виступали як вчителі мудрості, вчителі красномовства. Це була група людей, що заробляли інтелектуальною працею. За досить високу платню вони бралися навчати тих, хто прагнув до громадської або державної діяльності. Однією з найважливіших складових подібної діяльності є вміння публічно виступати, тобто ефективно впливати на розум та почуття громадян за допомогою влучного слова. Для вдалих виступів потрібно було володіти не тільки мистецтвом виголошення промов, але й вмінням обґрунтовувати власні думки, критикувати положення інших ораторів. Окрім того, треба було вміти сперечатися, тобто ставити запитання та давати відповіді. Для софістів головним було здобути перемогу в суперечці, незважаючи на те, чи виражають їх положення істину. Тому їх можна вважати виразниками індивідуалізму, адже думки співрозмовників для них не мали особливого значення, важливим було ствердити власну перевагу через володіння мистецтвом переконувати. Яскравим свідченням софістичного світорозуміння є думка, сформульована Протогором: «про будь-який предмет можна висловити два судження, протилежних одне одному»1. Мається на увазі, що деяка думка людини має стільки ж прав на існування, як і будь-яка інша. Об'єктивної істини немає, тому можна говорити тільки про те, що одна думка є більш переконливою за іншу. Софісти як вчителі мудрості якраз і вбачали своє за- вдання в тому, щоб навчити цієї переконливості, навчити перетворювати слабку думку на сильну. Але вже в кінці V ст. стає очевидним той факт, що ідеал «суспільного життя» розпадається на два поняття, які взаємно виключають одне одного: «життя діяльне» і «життя споглядальне». Ідеалом першого був ритор — практик і політик; ідеалом другого — філософ, мислитель1. «Суспільне життя» «життя діяльне» «життя споглядальне»
|