АЛТЫНШЫ БАП
Өткен және осы-келер шақтардың алтыншы бабында екінші түбір әріп заммалы болып келеді فَعُلَ يَفْعُلُ. . Масдарының 8 қалыбы бар:
Алдыңғы бес бапта салт етістіктер де, сабақты етістіктер де болған. Бұл бапта тек салт етістіктерде ғана кездеседі. Салт етістіктерде исм мафъул жар әрптерімен ғана қосылып келеді: مَمرُور به, مَدْخُول فيه, مَزيد عليه. Сабақты етістіктерде фаъилдан мафъул бих формасына өту мүмкіндігі болады: ضَرَبَ زَيْدٌ عَمْرًا. Салт етістіктер фаъилдан мафъул бих формасына өте алмайды (яғни, оларда мафъул бих формасы мүлдем болмайды): شَرُفَ زَيْدٌ. Сахих: شَرُفَ يَشْرُفُ масдары شَرَفٌ شَرَافَة,ٌ құрметті болу.
Музаъаф: حَبَّ يَحُبُّ масдары حَبًّا дос болу, жақсы көру.
حَبَّ негізінен حَبُبَ болған. Огласовка первой Бірінші ب әрпінің харакаты түсіп қалған және ب әрпі екіншісіне кірігіп кеткен. Басқа сөзжасамдардың барлық ережелері رَدَّ يَرُدُّ мысалына байланысты айтылған. Мисал و;: وَقُحَ يَوْقُحُ масдары وَقَاحَةٌ وُقُوحَةٌ وَقْحَةٌ ұятсыз, дөрекі болу.
مِيقَاحٌ негізінен مِوقَاحٌ болған. Мисал ـيـ;: يَسُرَ يَيْسُرُ масдары يُسْرٌ жеңіл болу.
اُوسُرْ негізінде اُيْسُرْ болған. يُوسَرُ эълалы сияқты (ـيـ сүкунды, оның алдында замма бар – ауд.еск.) Ажваф: طَالَ يَطُولُ негізінде طَوُلَ يَطْوُلُ болған, олардың эълалы айтылған. Масдары طَوْلٌ ұзын болу.
Барлық сөзжасамдарының эълалы دَامَ يَدُومُ эълалына ұқсас болып келеді. Нақис: رَخُوَ يَرْخُو масдары رُخْوَةٌ, (رَخَاوَةُ) солу.
يَرْخُو негізінде يَرْخُوُ. Замма و үшін айтуға қиындық тудырады, сондықтан ол түсіріледі. Барлық жіктелулер دَعَا يَدْعُو сияқты. С У Л А С И Й М А З И Д Суласий мазидтің 12 бабы бар. Қосымша әріптерді қосу екі бапта болады: 1) түбір әріпті қайталау арқылы: فَرَّحَ, ол алғашқыда فَرَحَ болған; 2) сырттан әріп қосу арқылы: أَكْرَمَ, ол негізінде كَرُمَ болған. Қосылатын әріптер мына сөздің он әрпі болып табылады: سألتمونيها. Суласий мазид үш түрге бөлінеді: 1) бір қосымша әріпті етістіктер (3 түрлі); 2) екі қосымша әріпті етістіктер (5 түрлі); 3) үш қосымша әріпті (төрт түрлі).
|