Студопедия — КарнаВал у заходняй еўроПе
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

КарнаВал у заходняй еўроПе






Адной з любімых афіцыйных святочных цырымоній гарадоў Заходняй Еўропы

з’яўлялася карнавальная працэсія, якую наладжвалі на масленічным тыдні.

Масленічны фестываль сярэднявечнага горада Заходняй Еўропы, які канчаткова

аформіўся ў XV ст., ў XVI ст. ператварыўся ў пышныя тэатралізаваныя маскарадныя

працэсіі з шырокім ужываннем піратэхнічных сродкаў. У гэтых працэсіях па ходу

шэсця паказвалі мастацкія карціны, пантамімы, фарсы, дыдактычныя і сатырычныя

п’ескі; ў натоўпе масак з’яўляліся алегарычныя фігуры – Цнатлівасць, Сквапнасць,

Каварства. Фіналам шэсця з’яўляўся штурм «ада» ў выглядзе карабля альбо саняў як

мадзіфікацыі ачышчальнай ахвяры – пахавання «пудзіла Зімы». Гульцы – кап’еносцы,

якія штурмавалі «ад»,- стралялі пацешнымі агнямі – петардамі.

Карнавальны карабель-калясніца, папулярны ў Англіі, Германіі, паўднёвай Еўропе,

1396797550

з’яўляўся сэнсавым і кампазіцыйным цэнтрам сярэднявечнай карнавальнай дзеі.

Своеасаблівай хронікай масленічнага фестывалю з’яўляюцца захаваўшыяся ру-

капісы (каля 30) «Кнігі Шэмбарта» – апісанні маскарадных працэсій пад назвай «Бег

Шэмбарта» (маска з барадой), якія наладжвалі у г. Нюрнбергу 63 разы на працягу

1449 – 1539 гг.

Карабель – вобраз «ада», карабель д’ябла, на якім сядзелі чэрці і блазны-ма-

раходы, ў адрозненні ад статычнага пекла рэлігійнай драмы і містэрыі ўяўляў сабой

мудрагелістую інжынерную u1089 спаруду са складанай аснасткай і прыладай для піра-

тэхнічных эфектаў. У час карнавалу 1539 г. калёсы судна былі задрапіраваны тканінай,

імітуючай хвалі, у якіх ігралі жыхары марскіх глыбінь – русалка, дэльфін, рыбы; на

флагштоку мачты развяваўся чырвоны вымпел; гарматы палілі халастымі стрэламі з

вокнаў кармавой надбудовы і з груглых портаў карабельных бартоў. Экіпаж карабля

складалі дзесяць раз’юшаных «дэманаў», якія каменнямі, струменем з велізарнага

шпрыцу, матыгай, гарпуном абараняліся ад атакі праціўніка. З другога боку ў «бой»

ішла цэлая раць «ландскнехтаў», наперадзе якіх на конях былі тры геральды і блазан

з дудкай і барабанам. Над пешым войскам уздымаўся лес коп’яў і шуціх. З петардаў

выбіваліся полымя і дым. Падбягаючы да карабля, байцы стралялі ў дэманаў агнямі

феерверка і ішлі «на абардаж». Блазны таксама змагаліся з дэманамі пацешнымі

агнямі і коп’ямі. Услед за паспяховым штурмам карабель ачышчалі ад пераможаных

чарцей і падпальвалі яго. Вясёлае карнавальнае полымя хутка пажырала карабель,

якi цяпер нагадваў «геену вогненную». У гэтым варыянце «пахавання Карнавала»

касцюміраваныя бегуны, узброеныя коп’ямі і шуціхамі, выступалі веснікамі вясны1.

Карнавалы наладжвалі не толькі магістраты гарадоў, але і прыватныя асобы.

Так, 14 мая 1549 г. кардынал Жан дю Беле даў у Рыме народнае свята з нагоды

нараджэння сына Генрыха II. У пачатку свята на плошчы была разыграна бітва з

феерверкамі і нават з забітымі, якія аказаліся затым саламянымі пудзіламі. Свята

насіла бясспрэчна выражаны карнавальны характар, як і ўсе святы такога роду. Былі

тут і абавязковы «ад» у выглядзе шара, які вывяргае полымя. Шар гэты называлі

«адавай пасткай» і «галавой Люцыфера»2.

Карнавальныя традыцыі Заходняй Еўропы аказалі ўплыў і на святочную культуру

Рэчы Паспалітай, дзе ўжо з канца XVI ст. пачалі наладжваць розныя карнавальна-

тэатралізаваныя дзеі з ужываннем піратэхнікі. Італьянка Бона Сфорцыя (польская

каралева) прынесла ў Рэч Паспалітую звычай пераапранання – маскарады, якія

адбывалiся не толькі на масленіцу і ў другія поры года, але і з нагоды сямейных

падзей у жыцці магнатаў.

Напрыклад, у 1582 г. польскі кароль і вялікі князь літоўскі Сцяпан Батура па

заканчэнні вайны з Іванам Грозным (калі выдаваў сваю пляменніцу Грызельду за-

муж за Яна Замойскага) у ліку розных забаў і піроў з гэтай нагоды наладзіў цудоўны

карнавал з рознымі алегарычнымі фігурамі, надаўшы яму гістарычнае значэнне.

Гэты карнавал складаўся з шасці эпізодаў, і амаль кожны з іх быў насычаны пэўнай

вогненна-светлавой, ці піратэхнічнай, дзеяй.

У пачатку карнавальнага шэсця начале маскараднага куліка (чарада саней, якія

ехалі гуськом) на кані сядзеў каронны мечнік, апрануты арабам.

Вакол яго размяшчаўся цэлы натоўп «арабаў», а сярод іх – велізарны слон з

вялікай вежай на спіне, з якой выляталі ракеты.

За ім ехаў «Час»: на вялікай калясніцы сядзеў «Сатурн» з сівой барадой і касой

у руцэ; перад ім сядзеў «Час» з гадзіннікам на галаве і паганяў вязучых калясніцу

1 Даркевич В.П. Народная культура средневековья. М., 1988, с. 170 – 173.

2 Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья.

М., 1965, с. 175.

12 юнакоў, якія ўвасаблялі гадзіны – дзённыя (белыя) і начныя (чорныя). Юнакі былі

ўсеяны папяровымі зоркамі. За юнакамі ішлі «Сонца» і «Месяц».

Далей «арлы» неслі неба: сярод воблакаў сядзеў грамавержац «Юпіцер» і ва

ўсе бакі пускаў вогненныя стрэлы. Ён так заўзята кідаў агонь, што ўспыхнулі воблакі,

ад іх загарэлася неба, так што самому «Юпіцеру» прыйшлося ратавацца і ўцякаць.

Пажар скора патушылі, і шэсце пайшло далей.

Перад гледачамі з’явілася трыумфальная брама, праз якую ішло войска з музыкай

і сцягамі. Высокая стрункая жанчына прадстаўляла «Інфлянту», з-за якой пачалася

вайна. Затым рухаліся гетманы, рыцары, народ, яны акружылі ворага, скаванага

ланцугамі, а за імі ішлі жанчыны з запаленымі паходнямі, у якіх агні рознага колеру

выдзялялі прыемныя пахі.

Наступны эпізод шэсця – «Багіня Дзіяна» з усімі праналежнасцямі палявання.

Гэта азначала, што воіны пасля перамогі адпачываюць у мірных забавах.

Апошні эпізод уяўляў «Амура», акружанага спевакамі. За ім «плылі кіты» (з якіх

выляталі струмені фантанаў – піратэхнічны выраб-фантан) i цягнулі калясніцу, дзе

сядзела «Вянера», якая цягнула за сабою закаванага ў ланцугi Парыса1.

Як бачна з апісання, у карнавальным шэсці былі выкарыстаныя розныя піра-

тэхнічныя сродкі (ракеты, вогненныя стрэлы, паходні з рознакаляровымі агнямі,

піратэхнічныя фантаны), якія надзвычайна ўпрыгожвалі гэтую тэатралізаваную дзею,

дапамагалі ствараць прыўзнятую святочную атмасферу, прыдавалі яскравую выраз-

насць, відовішчнасць падзее.

Шэсце мела дакладна распрацаваны сцэнарый і рэжысёрскае рашэнне, якія ў

вобразна-сімвалічнай форме адлюстроўвалі ідэю карнавала.

Заходнееўрапейскія карнавальныя традыцыі з ужываннем піратэхнічных сродкаў,

якія ўвайшлі напрыканцы XVI ст. у святочную культуру Рэчы Паспалітай, напачатку

XVII ст. ўлады спрабавалі выкарыстаць як сродак палітычнага і рэлігійнага ўздзеяння

на іншыя народы.

З гісторыі вядома, што летам 1604 г. Ілжэдзмітрый I (па меркаваннях некаторых

даследчыкаў – выхаванец канцлера Вялікага княства Літоўскага Сапегі), заручыўшыся

падтрымкаю ваяводы Юрыя Мнішака, парушыў ў 1602 г. «вечны мір» Рэчы Паспалітай

з Маскоўскай Руссю, абвясціў сябе «сапраўдным царэвічам» і з атрадамі беларускіх

і польскіх жаўнераў пайшоў на Маскву, каб здабыць царскую карону.

Аб Ілжэдзмітрыi I вядома, што пры ім у Маскве піры, балі, музыка, маскарады

парушылі царкоўна-велічны спакой мінулага прыдворнага жыцця. Трымацца на пры-

столе ён мог, толькі абапіраючыся на ваенную сілу. Адсюль і яго «пацешны тэатр»

насіў ваенна-палітычны характар. Паколькі ў Рэчы Паспалітай ініцыятарамі пара-

тэатральных дзей з ужываннем піратэхнікі з’яўляліся іезуіты, то можна меркаваць,

што ідэю іх ўвасаблення ў Расіі Ілжэдзмітрыю I падказаў яго тайны кіраўнік Каспер

Савіцкі – іезуіт, ураджэнец Вільні, які правёў у Маскве з Ілжэдзмітрыем I увесь яго

час, а потым знаходзіўся пры Марыне Мнішак і Тушынскім злодзеі, якога прызнавалі

сапраўдным Дзмітрыем.

Вяртаючыся да першых спроб «еўрапеізацыі» рускай святочнай культуры, трэба

адзначыць, што Ілжэдзмітрый I аднойчы загадаў абвесьці Вяземскую абіцель каля

Масквы ледзяною крэпасцю і наладзіў «пацешнае» яе ўзяцце палякамі і немцамі (з

1 Киркор А.А. Черты минувших дней. // Живописная Россия. Т. 4. Царство Поль-

ское. СПб., 1896, с. 375.

2 Всеволодский-Генгросс В. История русского театра, с. 253.

3 Видберг Ф. Ад, устроенный Лжедмитрием на Москва-реке. // Русская старина.

М., 1892, ХII.

1396797550

выкарыстаннем піратэхнічных сродкаў2.

У адным з афіцыйных маскоўскіх дакументаў напачатку XVII ст. даюцца наступ-

ныя паведамленні аб Ілжэдзмітрыі I: «Отеческие законы ни во что не ставя, сотворил

бесовские игралища по образу ада, и оттуда хитростью огонь изводил и невольно от

дьявола всякому пророчествуя о себе, яко наследник тому хочет быть»3.

У іншых крыніцах указваецца, што Ілжэдзмітрый I у гонар свайго шлюбу з Ма-

рынай Мнішак наладзіў у Маскве вялікі феерверк. Насупраць царскага палацу на

лёдзе Масквы-ракі была пабудаваная рухомая на колах крэпасць: «Яна была цу-

доўна зроблена і ўся расфарбавана, на дзвярах створаны сланы, на вокнах, меўшых

выгляд чортавых галоў, былі пастаўлены маленькія гарматы». Другі сучаснік апісвае

гэта больш падрабязна: «И сотвори себе потеху... ад превелик зело, имеюще себе

три головы и содела обоюду челюсти его от меди бряцало велие, егда же разверзает

челюсти своя, и извну его яко пламя предстоящим ту является и велие бряцание

исходит из гартани его, зубы же его имеющу оскаблены и ногты ему яко готовы на

ухопление и из юшню яно же пламени распаляшуся»1.

Гэта дэкарацыя ў выглядзе трохгаловага змея, які бесперапынна дыхаў агнём,

была даволі складанай у тэхнічным увасабленні спарудай, на якой яскрава бачны

адбітак заходнееўрапейскіх містэрый.

Але ў той час такія чужародныя для рускіх тэатралізаваныя дзеі не толькі не

прыжыліся ў Масковіі, але і выклікалі рэзкі пратэст яе жыхароў. Маскалі назвалі гэтую

крэпасць «адским чудовищем» і пасля смерці Ілжэдзмітрыя I спалілі разам з ім і яго

феерверкавую спаруду.

Заходнееўрапейскія святочныя дзеі з выкарыстаннем светлавых і піратэхнічных

сродкаў, якія спрабаваў укараніць у Расіі «самазванец» былі затым перайняты і ўдас-

каналены рускім царом Пятром І. Пры ім заходнія традыцыі наладжваць феерверкі і

маскарады магутным патокам уварваліся на прасторы Расіі, ў прыватнасці, у Маскву

і Пецярбург.







Дата добавления: 2015-10-01; просмотров: 453. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Йодометрия. Характеристика метода Метод йодометрии основан на ОВ-реакциях, связанных с превращением I2 в ионы I- и обратно...

Броматометрия и бромометрия Броматометрический метод основан на окислении вос­становителей броматом калия в кислой среде...

Метод Фольгарда (роданометрия или тиоцианатометрия) Метод Фольгарда основан на применении в качестве осадителя титрованного раствора, содержащего роданид-ионы SCN...

Приготовление дезинфицирующего рабочего раствора хлорамина Задача: рассчитать необходимое количество порошка хлорамина для приготовления 5-ти литров 3% раствора...

Дезинфекция предметов ухода, инструментов однократного и многократного использования   Дезинфекция изделий медицинского назначения проводится с целью уничтожения патогенных и условно-патогенных микроорганизмов - вирусов (в т...

Машины и механизмы для нарезки овощей В зависимости от назначения овощерезательные машины подразделяются на две группы: машины для нарезки сырых и вареных овощей...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.013 сек.) русская версия | украинская версия