Студопедия — Піратэхнічныя дзеі Паратэатральнай культуры Беларусі XViii ст.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Піратэхнічныя дзеі Паратэатральнай культуры Беларусі XViii ст.






Піратэхнічныя дзеі займалі значнае месца ў ліку іншых выразных сродкаў па-

ратэатральных дзей XVIII стагоддзя. Іх прымянялі як на афіцыйных урачыстасцях,

так і на розных свецкіх і сямейных святах, а таксама ў час правядзення культавых

рытуалаў. Адным з самых распаўсюджаных такіх сродкаў, якія выкарыстоўвалі яшчэ

ў сярэднявеччы, былі акустычныя піратэхнічныя эфекты. Як адзначае беларускі

мастацтвазнаўца В. Дадзіомава2, перыядычныя выданні тых часоў даюць поўнае

ўяўленне аб тым, як уключалі ў падобныя цырымоніі акустычныя піраэфекты. Так,

газета «Кур’ер Польскі» ¹ 62 за 1731 г. адлюстравала ўрачысты акт прыбыцця ў г.

Віцебск ваяводы Марцыяна Міхала Агінскага: 7 лютага ў 9 гадзін раніцы ваявода на

багата прыбраным кані ў суправаджэнні войска, сяброў і слуг пад громкія залпы гар-

мат выехаў са свайго палацу, размешчанага ў чвэрці мілі ад горада (сама сустрэча

ваеводы адбывалася ўжо непасрэдна ў Віцебску). Як бачна з апісання, гарматныя

стрэлы гэтай урачыстасці неслі важную сігнальна-інфармацыйную функцыю, абвяш-

чаючы аб пачатку дзеі і «заклікаючы»да ўдзелу ў ёй.

Разам з тым, акустычныя пірадзеі фіксавалі і розныя этапы правядзення па-

ратэатральных з’яў. Напрыклад, на пахаванні Вялікага гетмана Літоўскага Міхаіла

Сервацыя Вішнявецкага ў г. Гродна (1744 г.) жалобная працэсія рушыла пад гром

гармат, гукі званоў і музыку капэлы. Затым яна спынілася каля касцёла іезуітаў, дзе

была размешчана грандыёзная алегарычная кампазіцыя, у цэнтры якой знаходзіўся

партрэт князя, а над ім – гербавы крыж з паўмесяцам і залатой зоркай... Зноў загуча-

ла жалобная музыка, раздаліся артылерыйскія салюты, і працэсія працягвала свой

рух. Такім чынам, гарматныя залпы на гэтым тэатралізаваным пахаванні адзначалі

момант пачатку шэсця, а затым – аддалі своеасаблівую даніну павагі нябожчыку,

услаўляючы яго справы, і далі сігнал для далейшага працягу шэсця. Гэты інфарма-

тыўны момант меў важнае значэнне для астатніх удзельнікаў пахавання, якія чакалі

працэсію ў іншых месцах і павінны былі падрыхтавацца да сустрэчы.

Гукавыя піратэхнічныя эфекты часта ўжывалі ў паяднанні з музыкай з мэтай

стварэння велічальна-віншавальных фрагментаў урачыстых дзей. Як адзначала

прэса, у час цырымоніі сустрэчы ў г. Гродна падскарбія надворнага літоўскага Юзэ-

фа Масальскага ў 1754 г. пры ўездзе ў горад працэсію віншавалі пушкі і капэлы,

размешчаныя на розных вежах. У г. Полацку на святочнай цырымоніі, прысвечанай

інтрадукцыі рэліквій Антонія Падуанскага і дванаццаці пакутнікаў з касцёла іезуітаў

у касцёл францысканцаў (1759 г.), пасля залпаў гармат пры абодвух касцёлах, ігры

капэлы іезуітаў і мессы пачалося тэатралізаванае шэсце, у якім святочныя рэліквіі

1 Бельскі І.М., Ткачоў А.М. Вялікае мастацтва артылерыі, с.34.

2 Дадиомова О.В. Музыкальная культура городов Белоруссии XVIII в. Мн., 1992,

с. 18 – 19; 33 – 35; 67 – 68.

3

правезлі пад трыумфальныя брамы пад стрэлы гармат i спевы вакалістаў.

Стакратныя залпы гармат, гукі труб і барабанаў гучалі ў 1761 г. ў Белынічах у гонар

маршалкаў Вялікага княства Літоўскага Алены і Ігнацыя Агінскіх, прыбыўшых у горад

для падрыхтоўкі ўрачыстасцяў, наладжаных бялынічскімi кармелітамі з нагоды кара-

нацыі вобраза Дзевы Марыі. У гэтых культавых урачыстасцях арганізатары прымянялі

розныя светла-піратэхнічныя эфекты. 17 верасня, калі быў дадзены залп з гармат

і адгукнулася капэла, ўсе харугвы і брацтвы выйшлі за паўмілі за горад сустракаць

кароны, якія везлі ў акружэнні мноства запаленых факелаў. На могілках пачалося

пышнае богаслужэнне, якое суправаджалі гукі капэлы і бесперапынныя гарматныя

салюты. Позна ноччу, пасля службы, перад касцёлам пачалася святочная ілюмінацыя,

якая асвятляла ўвесь горад, ствараючы грандыёзнае відовішча. Гараматныя салюты

ў паяднанні з музыкай гучалі на сеймавых урачыстасцях г. Гродна, ў Магілёве (1780

г.) ў час сустрэчы Кацярыны II – расійскай імператрыцы.

Суправаджэнне піратэхнічных дзей музыкай у значнай ступені было абумоўлена

ўжо існаваўшай традыцыяй, а таксама тым, што музычная адукацыя і аматарскае

музыцыраванне і творчасць былі распаўсюджанай з’явай у магнацка-шляхецкім ася-

роддзі Вялікага княства Літоўскага.

Беларускі даследчык мастацтвазнаўца В.У. Дадзіомава адзначае, што «ігрой на

лютні захапляўся Кшыштоф Завіша, Францішка Радзівіл добра спявала і сама сачы-

няла вакальныя творы. Падскарбій надворны літоўскі Антоній Тызенгауз не толькі

добра іграў на скрыпцы і клавікордзе, але і сачыняў музыку. Выдатным скрыпачом

быў гродзенскі падкаморый Ф. Юндзіла, а прыдворны Караля Радзівіла князь Мірскі

іграў на гітары і добра спяваў польскія, жмудскія і беларускія песні. Ульрыка Радзівіл

іграла на флейтраверсе, а Юзэфа – дачка мечніка Пінскага ўезда Матэуша Бутры-

мовіча – на клавікордзе. Да пачатку XVIII ст. у Беларусі склаліся даволі трывалыя

традыцыі ў галіне інструменталізма»1.

¡жо ў першай палове стагоддзя касцельныя і прыватнаўласніцкія інструмен-

тальныя і вакальна-інструментальныя капэлы былі ў Мінску (1712), Нясвіжы (1724),

Віцебску (1730), Брэсце (1732), Слуцку і Полацку (1740), Тадуліна – пад Ашмянамі

(1777), Шклове (1780).

Схільнасць многіх прадстаўнікоў беларускай шляхты да музыкі і з’яўленне з гэ-

тай прычыны многіх музычных капэл дало магчымасць актыўна ўжываць музычныя

творы не толькі ў паяднанні з асобнымі піратэхнічнымі дзеямі (з мэтай адлюстраван-

ня сэнсавай накіраванасці дзеі і сігналізацыі як акцэнтавання асобных фрагментаў

паратэатральных дзей), але і як сродак музычнага суправаджэння феерверкаў.

Імкнучыся надаць піратэхнічнай дзее як мага большую выразнасць арганізатары

выкарыстоўвалі розныя пастановачныя прыёмы. Так, падчас сустрэчы падскарбія

Літоўскага Юзэфа Масальскага у Гродне (1754) яго віталі гарматы і капэлы, раз-

мешчаныя на розных вежах замка. У Віцебску з нагоды інтрадукцыі вобраза святога

Іосіфа ў касцёл іезуітаў (1731), шэсце суправаджалася залпамі з ручной зброі і са-

лютамі гармат, размешчаных у верхнім замку. У тым жа Віцебску ваяводу Марціяна

Міхаіла Агінскага па дарозе ў касцёл дамініканцаў (1731) сустракалі рамеснікі цахоў,

якія стаялі па розныя бакі вуліцы і салютавалі з ручной зброі. Падчас прывітальнай

цырымоніi, арганізаванай з нагоды прыбыцця ў Слонім пісараў Вялікага княства

Літоўскага Міхаіла і Аляксандры Агінскiх (1761), госці прыбывалі ў замак пад залпы

гармат, размешчаных ў двух месцах, і гукі труб прыдворнай кавалерыі, якая супра-

ваджала карэту.

Як бачна, удзельнікаў піратэхнічных дзей размяшчалі з улікам архітэктурна-

ланшафтных асаблівасцей месца правядзення ўрачыстасці: сярод публікі – групы

1 Дадиомова О.В. Указ. сач, с. 56.

1396797550

са стрэльбамі, гарматныя батарэі – па дарозе шэсця, каля трыумфальных брам

або на замкавых вежах ці валах. Гэта давала магчымасць дэталёва распрацаваць

прасторавае вырашэнне піратэхнічнай дзеі, максімальна наблізіць яе да гледачоў

і удзельнікаў і стварыць такім чынам больш глыбокае і эфектнае эмацыянальнае

ўражанне ад магутных стрэлаў, якія падкрэслівалі ўрачыстасць падзеі.

Піратэхнічныя вырабы як частка асобнага эпізоду або як самостойнае тэматычнае

дзеянне знайшлі даволі шырокае прымяненне ў свецкіх забавах беларускай шляхты

XVIII ст. і, у прыватнасці, у конных каруселях.

Каруселі – гэта тэатралізаваныя касцюміраваныя конна-спартыўныя спаборніцтвы,

якія прыйшлі на змену рыцарскім турнірам і ў XVII – XVIII ст.ст., былі папулярныя пры

вялікасвецкіх еўрапейскіх дварах.

На усходнеславянскіх землях першая карусель з’явілася пад уплывам заход-

нееўрапейскай культуры ў беларускім горадзе Нясвіж (1724 г.). У Расіі падобную

паратэатральную дзею ўпершыню наладзілі 11 ліпеня 1766 года ў Пецярбургу (Ца-

рыцын Луг).

Для арганізацыі каруселі на спецыяльных «карусельных пляцах» размяшчала-

ся карэ: у сярэдзіне квадрата ўсталёўваліся неабходныя прыстасаванні (пярсцёнкі,

фігуры са зброяй, якія вярцеліся, бар’еры) і чатыры групы вершнікаў («банды»,

«кадрылі»), апранутыя ў розныя па колеру касцюмы, пачыналі змаганні, у якіх маглі

прымаць удзел і гледачы. Такія каруселі, для якіх спецыяльна будавалі амфітэатры

(манежы), звычайна складаліся з наступных эпізодаў:

Эпізод 1. Парад усіх удзельнікаў, якія цырыманіяльна аб’язджалі некалькі кругоў

на конях, калясніцах.

Эпізод 2. «Кадрыль» – фігурная верхавая язда групамі.

Эпізод 3. Змаганне ўдзельнікаў у валоданні зброяй.

Эпізод 4. Дэманстрацыя элементаў выездкі і дрэсуры коней.

Эпізод 5. Рытуальная ўзнагароджванне пераможцаў прызамі.

У каруселі часам уключаліся таксама камічныя конныя гульні.

З’яўленне, папулярызацыя і распаўсюджанне каруселі ў Беларусі звязана перш

за ўсё з магнацкім родам Радзівілаў.

У 1721 – 1723 гг. нясвіжскі князь Міхаіл Казімер Радзівіл здзяйсніў падарожжа

ў Заходнюю Еўропу, дзе наведаў Германію, Чэхію, Аўстрыю, Галандыю, Францыю і

гасцяваў у каралеўскіх і вялікасвецкіх дварах. 17 лютага 1722 г. ў Дрэздэне ён упер-

шыню убачыў карусель і ўдзельнічаў у яе правядзенні. На юнага 19 гадовага князя

карусель аказала надзвычайна моцнае ўражанне, асабліва камічныя конныя сцэны,

у якіх выкарыстоўваліся разнастайныя выразныя сродкі, у тым ліку і светлавыя піра-

тэхнічныя эфекты.

Як адбывалася гэтая конная карусель, у прыватнасці, камічныя конныя гульні,

можна прасачыць u1087 па нататках, якія зафіксаваны ў дыярушы гетмана Вялікага кня-

ства Літоўскага, ваяводы Віленскага, князя Міхаіла Казімiра Радзівіла, дзе даецца

наступнае апісанне:

«Статуі для вайсковых выпрабаванняў былі выраблены з дрэва.

Першая статуя трымала ў адной руцэ кружок, а ў другой – кій скураны, саломай

напханы. Трэба было, ламануўшы ў гэты кружок, праскочыць (каля статуі – П.Г.).

Калі хто ўдарыць добра (у самы цэнтр круга – П.Г.) дык нічога, а калі нядобра, дык

павернецца тая статуя і ў лоб дасць.

Другая статуя на грудзях мела круг жалезны, куды куляй глінянай трэба было

ўдарыць, дык як трапіў у сярэдзіну, дык ракета ўгору вылятала, калі дрэнна, дык

мільён швермераў (ракет) пад ногі конскія ляцела і чалавека самаго абсыпала.

Трэцяя статуя мела на рамені скрынку, у якую, калі трапіў, дык пташын розных

вялікіх, а менавіта фазанаў, курапатак, перапёлак, бакасаў і малых таксама вылятала

3

– а калі трапіў у другую, дык уцякаць трэба ад таго, што ў той скрынцы было.

Чацвертая статуя мела на грудзях кружок, у які лапаткай трапіць трэба было,

дык з губы вядро вады вылівалася міма кавалера, калі ж ня шыбка адскочыць, дык

усяго аблівала.

Пятая скрынка на зямлі ляжала, у якую, калі трапіў, дык лісы, зайцы, трусікі вы-

бягалі. Па скончаным карузэлю раздаваліся прызы1.

Прааналізаваўшы структуру і кампазіцыйную пабудову камічных конных сцэн,

нацяжка заўважыць, што піратэхнічныя сродкі тут прымянілі ў завязцы дзеяння, што

аказвала на ўсіх прысутных моцнае эмацыянальнае ўражанне, стварала пэўную на-

пругу ў дзеянні, прываблівала да яе гледачоў і выклікала ў іх павышаную зацікаўле-

насць у праглядзе астатніх конных практыкаванняў. Кульмінацыяй гэтай часткі каруселі

быў эпізод з вядром вады, якая вылівалася на нязграбнага ўдзельніка, а фіналам

– фрагмент з дзікімі і хатнімі жывёламі, якія выбягалі са скрынкі. Мэтай камічных

конных гульняў было выяўленне зграбных вершнікаў, якія майстэрскі валодаюць

халоднай і агнястрэльнай зброяй. Гэтая тэатралізаваная дзея была пабудаваная з

прымяненнем аказіянальнай архітэктуры u1110 і разнастайных выразных сродкаў па ўсіх

законах мастацтва рэжысуры.

Вяртаючыся да гісторыі з’яўлення каруселі на Беларусі, трэба адзначыць, што яна

настолькі зацікавіла Міхаіла Казімiра Радзівіла, што, вярнуўшыся дадому 9 лістапада

1723 г., ён загадаў пабудаваць у нясвяжскім прыгарадзе Альбе конны манеж, дзе

ўжо 26 ліпеня 1724 г. адбылася першая конная карусель у гонар Святой Анны. Гэтае

відовішча, на якое было запрошана ўсё Наваградскае ваяводства, акрамя дэман-

страцыі выездкі і дрэсуры коней, фігурнай верхавой язды, у кульмінацыйны момант

уключала эпізод майстэрскага валодання халоднай зброяй, дзе вершнік павінен быў

на скаку трапiць шпагай ў пярсцёнак. Разам з тым, у экспазіцыйнай частцы каруселі

былі выкарыстаныя простыя светлавыя і піратэхнічныя сродкі: дарога ў Альбу і сад

былі прыгожа ілюмінаваныя рознакаляровымі агнямі.

З гэтай першай імпрэзы толькі ў Нясвіжы на працягу 15 год адбылося сем ка-

руселяў (1724,1729, 1731, 1736, 1738 – двойчы, 1739 гг.), якія часта праходзілі ў

ілюмінаваным манежы (1729) або пры рознакаляровых свечках 1731).

Каруселі на Беларусі праводзілі і як асобную самастойную дзею, і як частку цэлага

комплексу святочных дзей у гонар пэўнай падзеі. Так, 17 студзеня 1736 г. ў Нясвіжы

на ўгодках каранацыі караля Аўгуста III свята распачалося пышным шэсцем і імшой

(набажэнствам) у касцёле, якая завяршылася салютам з гармат і ручных стрэльбаў.

Па абедзе ў гэты зімовы дзень была незвычайная карусель: удзельнікі, едучы на

санках, павінны былі шпагай трапiць ў пярсцёнак. Цікава адзначыць, што ў гэтым

тэатралізаваным конным дзеянні ўпершыню прымалі ўдзел не толькі мужчыны, але

і жанчыны. Гісторыя захавала і імены пераможцаў гэтага ўнікальнага дзеяння: сярод

жанчын першы прыз атрымала пані Кміцян, а з мужчын – маёр Пэтэрсан. Фіналам

святкавання «быў пышны феерверк» у ілюмінаваным горадзе і танцавальны баль

(рэдута) ў ілюмінаваным замку1.

У дыярушы М. К. Радзівіла пададзены цікавыя звесткі аб выкарыстанні піра-

тэхнічных сродкаў на карусельных застоллях: «па каруселі на вячэры u1073 быў рэпрэ-

зентаваны цукрам горад Неапаль і гара Везувій». У гэтым вялізарным торце цяклі

каналы, па якіх плылі лодкі, з торта білі фантаны, а з вулкана выходзілі агні (хутчэй

за ўсё гэта былі бенгальскія агні)2.

На працягу XVIII ст. конныя каруселі праводзілі не толькі ў Нясвіжы, але і ў Га-

родне, Слуцку, Шклове – у гарадах, дзе размяшчаліся кадзецкія аддзелы (корпусы).

1 Дыяруш князя Міхаіла Казіміра Радзівіла, ваяводы Віленскага, гетмана Вялікага

княства Літоўскага //Спадчына, 1994, ¹ 4, с. 36.

1396797550

Напрыклад, у Шклове пры адкрыцці новага будынку кадзецкага корпусу ў 1785 годзе

«пасля абеда гарматны стрэл абвясціў аб пачатку падрыхтоўкі каруселі. А палове

другой, па другому выстралу, грэнадзёрская і егерская роты занялі ганаровую варту

каля амфітэатра, наладжанага ў выглядзе квадрата. Бар’ер упрыгожаны быў зялёнымі

галінамі, ваеннымі эмблемамі, трафеямі з рыцарскімі шчытамі. Кожная з чатырох

старон квадрата мела брамы для выезду чатырох кадрыляў... у цэнтры амфітэатра

пабудаваны быў адкрыты павільён, у якім размясціліся карусельныя суддзі»3.

Такім чынам, конная карусель уяўляла сабой тыповае паратэатральнае дзе-

янне, якое ўключала розныя спосабы касцюміравання, аказіянальную архітэктуру,

нават «парасцэнаграфію», г.зн. прымяненне прафесійнага дэкарацыйнага і дэка-

ратыўна-прыкладнога мастацтва. У сістэму выразных сродкаў каруселі ўваходзілі і

піратэхнічныя дзеі, якія ўжываліся як непасрэдна ў відовішчы (ілюмінаванне манежа і

дарогі да яго, правядзенне змаганняў пры свечках, выкарыстоўванне ракет у камічных

конных гульнях), так і ў паслякарусельных дзеях – тэатралізаваных застоллях, феер-

верках. Складаныя піратэхнічныя вырабы паасобку або ў комплексе выкарыстоўвалі

ў вузлавых момантах дзеі – завязцы, кульмінацыі, фінале – што дазваляла або

адразу зацікавіць гледачоў на прагляд далейшай дзеі цi акцэнтаваць найвышэйшы

эмацыянальны пункт у развіцці дзеяння, або яшчэ раз засяродзіць увагу прысутных

на тэматыцы і значнасці падзеі. Каруселі праводзілі па спецыяльна распрацаванаму

сцэнарыю з ужываннем розных сродкаў тэатралізацыі, якія патрабавалі прымянення

прафесіянальнай рэжысуры і сцэнаграфічнага мастацтва.

Устойлівай традыцыяй святкавання імянін заможнай шляхты ў XVIII ст. стала

ўжыванне гукавых і светлавых піратэхнічных сродкаў.

Гукавыя піратэхнічныя дзеі на гэтых урачыстасцях насілі сігнальны, інфарматыўны

і віншавальны характар.

Згодна успамінаў нясвіжскага князя Міхаіла Казіміра Радзівіла (Сіроткі) на яго

асабістых імянінах (1726, 1749 гг.), а таксама на імянінах яго сыноў Януша і Караля

(1743, 1745 гг.) менавіта апоўначы, а гадзіне іхняга нараджэння, урачыстасць адзна-

чалі «пры гучным біцці з гармат». А ў 1745 г., як піша князь, «калі надыйшоў час майго

нараджэння, роўна апоўначы сто разоў прагучаў салют (што азначала пажаданне

ста гадоў жыцця – П. Г.).

Аналіз дыяруша (дзённіка) князя Міхаіла Казіміра Радзівіла паказвае, што пры

адзначэнні дзён нараджэння жаночай палавіны радзівілаўскага роду абмяжоўваліся

толькі халастымі стрэламі з ручных стрэльбаў, а даты нараджэння мужчын ушаноўвалі

пры дапамозе больш магутных сродкаў – залпаў замкавых гармат.

Святкаванне асобных імянін набывала грамадскі характар: дзень нараджэння

караля Рэчы Паспалітай адзначалі ва ўсёй дзяржаве. У гэты дзень пры набажэнст-

вах у касцелах гучалі стрэлы з гармат і стрэльбаў, а фінальнай часткай вячэрняй

праграмы быў феерверк, як гэта адбылося, напрыклад, у Слуцку, Нясвіжы (1738 г.)

і іншых гарадах Беларусі.

Галоўнымі састаўнымі часткамі імянін магнатаў, характэрнымі для ўсёй Бела-

русі, былі набажэнствы ў касцёлах, якія суправаджаліся артылерыйскімі салютамі, і

святочная вячэра, дзе па завяршэнні тостаў гучалі віншавальныя стрэлы з гармат і

стрэльбаў. Прыкладам такой структуры сямейнай урачыстасці могуць быць імяніны

3 Дрызен Н. Шкловский балет // Столица и усадьба, 1914, ¹4, с. 3.

1 Дыяруш князя Міхаіла Казіміра Радзівіла, ваяводы Віленскага, гетмана Вялікага

княства Літоўскага // Спадчына, с. 45.

2 Там жа, 1995, ¹3, с. 133

36

княгіні Вішнявецкай ў Карэлічах (1737 г.).

Але ў залежнасці ад колькасці і знатнасці гасцей структура імянін дапаўнялася

і іншымі паратэатральнымі дзеямі з ужываннем піратэхнічных сродкаў. Так, у дзень

нараджэння сястры Міхаіла Казіміра Радзівіла ў Нясвіжы (1731 г.) наладзілі кон-

ную карусель з рознакаляровымі свечкамі, а яго 44-ю гадавіну у 1746 г. адзначалі ў

Альбе спектаклем і вячэрай, «па сканчэнні якой пры пекнай ілюмінацыі феерверк

адправіўся». У Гродна 8 мая 1777 г. з нагоды імянін караля Рэчы Паспалітай марша-

лак трыбуналу, стражнік Вялікага княства Літоўскага Юзэф Юдзіцкі наладзіў прыём

з маскарадам, вячэрай, танцамі і феерверкам, які суправаджаўся ігрой прыдворнага

музычнага аркестру.

Раскошу і пышнасць такіх імянін можна прасачыць па святкаваннях у 1783 г.

угодкаў літоўскага падкаморыя Гераніма Радзівіла ў Нясвіжы.

«Раніцай, пасля сотага стрэлу з гармат князь выехаў у Залуччу на сустрэчу са

сваім шваграм панам Мараўскім, маршалкам трыбунала Вялікага княства Літоўскага,

якога прывёў той жа раніцай пад салюты з гармат у свой Нясвіжскі замак. Пасля па-

лудня князь направіўся да парафіяльнага іезуіцкага касцёла. Перад ім скакаў эскадрон

кавалерыі, потым вывелі 12 дзівосных адборных коней для язды верхам у рыцарскай

экiпiроўцы, аздобленай рубінамі, перламі, смарагдамі і іншымі дарагімі каменнямі, пры

кожным кані былі па два прыданых ім конюхі, за верхавымі коньмі рухаліся 12 парад-

ных карэт, кожная з якіх была запрэжана ў шасцёрку коней з сярэбранай і залацістай

шорнай вупражжу і з прыданымі да кожнай карэты лекаямі. Далей выстраіліся 50

карэт для гасцей. Калі князь падкаморый пад’ехаў з усёй кампаніяй да касцёла, яго

павіталі ад ксёндза Катэбрынга, тутэйшага пробашча, каноніка смаленскага. Пасля

гэтага пачалася імша пры стральбе з гармат і ручных стрэльбаў. Калі вярнуліся з

парада ў замак, гасцям падалі багаты абед на двух сталах, адзін з якіх прызначаўся

на сто, а другі – на шэсцьдзесят асоб. Там пілі за здароў’е імянінніка пад гарматныя

стрэлы. Вечарам была паказана опера, потым адбывалася вячэра і, нарэшце, u1087 пачаўся

баль, што цягнуўся аж да 3-х гадзін раніцы і завяршыўся феерверкам»1.

Такім чынам, імяніны ў магнацкім асяроддзі з’яўляліся комплексным паратэат-

ральным дзеяннем, якое мела пэўны рытуал, паслядоўнасць развіцця і складалася

з самастойных частак па спецыяльна распрацаванаму сцэнарыю. Абавязковай ры-

туальнай дзеяй свята з’яўлялася набажэнства ў гонар імянінніка і святочная вячэра.

Часам гэтыя дзеі дапаўняліся такімі фрагментамі, як карусель, опера, спектакль, баль,

феерверк. Гукавыя піратэхнічныя сродкі – артылерыйскія і стрэльбавыя салюты гучалі

ў гадзіну нараджэння імянінніка, у заключнай частцы імшы і ў час тостаў на застоллі,

а светлавыя піратэхнічныя сродкі завяршалі святкаванне (ілюмінацыя, феерверк).

Выкарыстанне разнастайных піратэхнічных дзей у кампазіцыйна-вузлавых момантах

святкавання дазваляла засяродзіць увагу людзей на важнасці адзначаемай падзеі,

падкрэсліць і выразна адцяніць асобныя фрагменты дзеяння, стварыць урачысты,

святочны настрой.

Разнастайныя піратэхнічныя і феерверкавыя дзеі знайшлі шырокае адлюстра-

ванне ў вясельнай абраднасці беларускай шляхты.

Яскравым прыкладам таго, як адбывалася вяселле ў магнатаў XVIII ст., з’яўляецца

шлюб княгіні Уршулі Францішкі Вішнявецкай і князя Міхаіла Казіміра Радзівіла.

21 сакавіка 1725 г. на радзіме нявесты маладыя спавядаліся ў касцёле мястэчка

Крамянец, пасля чаго атрымалі блаславенне, а затым у замкавай капліцы Белай

Крыніцы адбыўся шлюбны абрад. У параднай зале замка была наладжана гранды-

ёзная вячэра. На вясельным балі ўсе выконвалі цырыманіяльныя танцы і назіралі

1 Сыракомля У. Вандроўкі па маіх былых ваколіцах. Мн., 1992, с. 112.

1396797550

«пекны феерверк». Шесць дзён працягвалася вяселле ў доме маладой, а затым

адбыліся пераходзіны ў Олык - радавы маёнтак маладога. За мястэчкам маладую

сустракаў на кані князь Міхаіл Казімір Радзівіл, святары, шматлікія госці і тысячы

жыхароў наваколля. Усё шэсце накіравалася да касцёла, дзе адбылося набажэнства,

у час якога гучна стралялі гарматы, віншуючы новую u1089 сямейную пару. Завяршылася

вяселле ў прыгожа ілюмінаваным замку пышнай вячэрай і феерверкам.

2 верасня 1737 г. пісар Вялікага княства Літоўскага Тадэвуш Радзівіл уступаў у

шлюб з князёўнай Ізабэлай Радзівілянкай. Напярэдадні вяселля ў Карэлічах прайшла

ўрачыстая сустрэча гасцей, якая суправаджалася прывітальнымі стрэламі гармат.

Гэтая частка вяселля завяршылася дзявочай вячэрай з танцамі. Сам шлюбны абрад

пачаўся ў касцёле набажэнствам, якое скончылася траістай «сальвай» (салютам) з

ручных стрэльбаў і некалькіх гармат. У час шлюбнай вячэры 75 асоб пілі здравіцы

пры «гучным біцці з гармат і рэзанацыі ручной стральбы».

Артылерыйскія «віваты» гучалі і ў Нясвіжы на абрадзе шлюбаўтварэння генерал-

лейтэнанта Лярзака (француза, які служыў у Міхаіла Казіміра Радзівіла) з пінскай

падсталянкай Вікторыяй Язерскай. Абрад адбыўся ў замкавай капліцы 3 ліпеня 1742

г. У тым жа Нясвіжы (1758) на вяселлі Фердынанда Жэвускага і Катарыны Караліны

Радзівіл, якое адзначалі некалькі дзён, на багатым прыёме ў вайсковым лагеры, раз-

мешчаным за плацам і паркам Кансаляцыі; гучалі частыя артылерыйскія «віваты» і

музыка капэлы.

Сустрэча маладога на вясельных урачыстасцях таксама адбывалася з прымя-

неннем розных сродкаў мастацкай выразнасці, што стварала ўрачысты, святочны

настрой адбываючайся дзеі.

Так, у 1740 г. ў маёнтку полацкага ваяводы пана Дэнгофа ўрачыстае прыбыццё

жаніха працягвалася тры гадзіны пад бесперапынныя залпы 23 гармат. Рэзідэнцыя

была асветленая дзесяццю тысячамі лампадаў. Са спецыяльнага амфітэатра, абітага

сукном і ўпрыгожанага карцінамі, госці дзве гадзіны любаваліся феерверкам – кало-

намі з агню, падпаленымі трыумфальнымі брамамі. Увесь вечар ігралі тры аркестры

– італьянскі, гетманскі і полацкага ваяводы1. Гэты факт сведчыць аб тым, што ўжо ў

другой чвэрці XVIII ст. спецыяльным музычным афармленнем на тэрыторыі Беларусі

суправаджалі не толькі вясельныя вячэры і балі, але і некаторыя феерверкі.

Піры часам былі насычаныя элементамі тэатралізацыі. Як адзначае u1043 Г.І. Бары-

шаў, «на адным з магнацкіх вяселляў стол уяўляў сабою алегорыю года: чатыры

залачоных аленi па вуглах стала сімвалізавалі зіму, вясну, лета і восень; 12 вепраў

– месяцы, 80 фазанаў – тыдні, а 365 вызалачаных і пафарбаваных яек – колькасць

дзён у годзе. Па аналогіі з вадзянымі містэрыямі на стале была наладжана «феерыя

вінная» – у басейне з такайскім віном плавалі меленькія караблікі з фісташкамі, якія

прызначаліся для духавенства і дам. Фантаны, упрыгожваючыя паркі і ўраджваючыя

гледачоў у тэатры, можна было пабачыць і на банкетах. Ім адводзілася роля спек-

такля-піра, як гэта было, напрыклад, на вяселлі полацкага ваяводы С. Дэнгофа, калі

па сігналу сурмочоў у вадастокавыя трубы, зробленыя ў кожным кутку з белай бляхі,

пачалі праз вокны ліць венгерскае віно, за якім праціскваўся розны люд з ведрамі»1.

На вясельных пірах кульмінацыйнай часткай было ўнясенне святочнага караваю або

торта. Гэты рытуал адбываўся наступным чынам: каравай праносілі скрозь дарогу

рознакаляровых агнёў, а сам каравай уяўляў кулінарную спаруду, з цэнтра якой увысь

ляцелі агеньчыкі невялікіх піратэхнічных фантанаў.

Вяселле беларускай шляхты ва ўсёй Беларусі складалася з наступных этапаў:

1 Барышев Г.И. Паратеатральные действия в частновладельческих городах Бело-

руссии XVIII в. //Вопросы культуры и искусства Белоруссии, 1988, ¹7, с. 115 – 116.

3

– сустрэча гасцей у доме маладой, дзявочы вечар;

– абрад шлюбаўтварэння у храме;

– вяселльнае застолле з танцамі;

– урачыстыя пераходзіны ў дом маладога;

– вяселле ў доме маладога.

Адметнай асабліавасцю рытуальнай часткі магнацкага вяселля з’яўлялася тое,

што тут урачыстыя набажэнствы здзяйснялі як у маёнтку маладой, так і ў маёнтку ма-

ладога. Другой адметнасцю магнацкага вяселля XVIII ст. было шырокае прымяненне

піратэхнічных сродкаў, тэатралізацыя застолля, ужыванне інструментальнай музыкі,

аказіянальнай архітэктуры і дэкаратыўных элементаў. Так, асноўныя кампазіцыйныя

моманты вяселля – сустрэча гасцей, абрад шлюбаўтварэння, вячэра – суправад-

жаліся артылерыйскімі і стрэльбавымі стрэламі віншавальнага характару; месца

правядзення шлюбнай вячэры і весялосцяў прыгожа ілюмінавалася, а феерверкі,

якія часта ўяўлялі заключную частку вяселля, адбываліся ў дэкаратыўных павільёнах

(госці глядзелі відовішча са спецыяльна абсталяваных амфітэатраў). Пры дапамозе

піратэхнікі на магнацкіх вяселлях арганізатарам прадстаўлялася магчымасць яскрава

і эмацыянальна акцэнтаваць усе падзеі сямейнай урачыстасці.

Піратэхнічнае мастацтва Беларусі ў XVIII ст. набыло грандыёзны размах. Па

сведчанню сучаснікаў, рэдкая падзея ў Беларусі абыходзілася без «вогненнай за-

бавы» і салютаў. Напрыклад, у Нясвіжы ў 1784 г. ў час сустрэчы польскага караля

Аўгуста Панятоўскага парк у Альбе быў асветлены пры дапамозе васьмісот тысяч

«лампіёнаў». Пораху за адно свята знішчалася больш, чым за некалькі бітваў. У 1780

г. для феерверка, які заканчваў ў Нясвіжы «пір Каляды», з Рыгі было дастаўлена 10

велізарных бочак пораху 1.

Асабліва ўразіў гледачоў феерычны карнавал з ілюмінацыяй, які адбыўся 30

мая 1780 г. ў горадзе Шклове ў гонар прыезду рускай імператрыцы Кацярыны II і

аўстрыйскага імператара Іосіфа II. На гэтай сустрэчы пасля спектакля быў спалены

феерверк, які рыхтавалі некалькі месяцаў. Ён уяўляў сабою разгорнутую вогненную

кампазіцыю з каскадных і арнаментальных фігур з цэнтральным павільёнам, з якога

ўзлятала ў неба 50 000 ракет. Пачаткам свята з’явілася агульная ілюмінацыя (дрэвы ў

парку былі ўпрыгожаныя рознакаляровымі кітайскімі ліхтарыкамі, а гарадская плошча

і берагі ракі асветленыя палаючымі смалянымі бочкамі на шастах), а яго завяршэн-

нем – водная феерыя. Па рацэ плылі лодкі і плыты, з якіх узляталі каскады ракет

– траскучыя швермеры, бухаючыя «буракі», круцячыяся «змейкі». У цэнтры гэтай

флатыліі рухаўся «востраў», на якім былі ўсталяваныя празрыстыя транспаранты з

маслянымі светачамі, вогненныя колы і гарэўшы рознакаляровымі агнямі здвоены

вензель Кацярыны II і Іосіфа II, што атаясамлявала палітычны саюз манархаў. Апа-

феозам свята з’явілася «вывяржэнне вулкана», з жэрла якога ўзляталі ў неба ракеты,

а па яго схілам цякла «лава»- палаючая смала2.

Аналіз структуры воднай феерыі паказвае, што гэтае тэатралізаванае дзеянне

насіла антываенны характар. Уся дзея складалася з двух супрацьлеглых па сэнсу

эпізодаў. Першы адлюстроўваў саюз Расіі і Аўстрыіі як аплот міра, а другі – вывяр-

жэнне вулкана – сімвалізаваў пагрозу і жудасныя вынікі вайны. І калі першы эпізод

ствараў радасную, прыўзнятую атмасферу мірнага жыцця, то другі выклікаў у сэр-

цах пачуццё трывогі і вяртаў людзей да асэнсавання неабходнасці жыцця народаў

у згодзе і ўзаемаразуменні.

Аўтарам гэтай задумы быў «штукмайстар», вядомы ў той час вучоны, генерал-

1 Барышев Г.И., с. 114 – 115; Мальдзіс А. Беларусь у люстэрку мемуарнай літа-

ратуры XVIII ст., Мн., 1988, с. 92.

2 Барышев Г. И., с. 96 – 97.

1396797550

маёр артылерыi Петр Іванавіч Мелісіна.

Судзячы па апісанню, ў гэтым феерверку прымянялі іскрыстыя, іскрыста-фор-

савыя, серныя, салетра-серныя з дабаўленнем афарбоўваючых салей саставы, якія

дазволілі якасна палепшыць відовішчны эфект феерверачных вырабаў.

У гэтым феерверку беларускімі майстрамі-піратэхнікамі былі прадстаўленыя

практычна ўсе віды феерверачных вырабаў, вядомыя ў Еўропе тых часоў: вогненна-

светлавыя элементы, каскадныя і арнаментальныя фігуры, рымскія свечкі і буракі,

фантаны, форсы, шлагі, швермеры, змейкі, вогненныя колы, разнастайныя тыпы

ракет. Прынцыпова новай піратэхнічнай дзеяй XVIII ст. стала вывяржэнне вулкану.

Водная феерыя насіла яскрава выражаны палітычны характар. Яна ўвасаблялася

па дакладна распрацаванаму сцэнарыю з выкарыстаннем аказіянальнай архітэктуры,

дэкаратыўных элементаў, розных плавучых сродкаў.

На тэрыторыі Беларусі святочныя ілюмінацыі і феерверкі адбываліся як у дзяр-

жаўных гарадах, так і ў прыватнаўласніцкіх паселішчах. Напрыклад, у Нясвіжы ў

гонар прыезду польскага караля Станіслава Аўгуста да нясвіжскага магната Кароля

Радзівіла (пане Каханку) тысячы сялян з навакольных u1074 вёсак запалілі каля мільёна

свяцільнікаў. Мясцовы майстар, рыхтаваўшы феерверк, зрабіў яго так умела, што ён

нагадваў вывяржэнне Везувія. У паветры круціліся разнастайныя гербы, вензелі, лічбы.

Яшчэ больш грандыёзным было «Узяцце Гібралтара» – першае ў Рэчы Паспалітай

тэатралізаванае водна-піратэхнічнае дзеянне. Для штурма крэпасці былі пабудава-

ны караблі, кожны з якіх меў сваю назву: «Тытан», «Саламандра», «Васіліск». Самы

вялікі называўся «Навухаданосар». Над вежай крэпасці, якая сімвалізавала Гібралтар,

быў усталяваны сцяг з выявай дракона, у якога з пасткі вылятаў агонь. Калі ўсё – і

скала, і замак, і батарэі, і флот – асветлілася сотнямі тысяч лямп, факелаў, лампад у

жалезных плошках – выгляд быў фантастычны. Батарэі сталі весці агонь з караблёў

на крэпасць, з крэпасці – на штурмуючы флот. Падняўся страшэнны грукат і дым.

Некалькі караблёў былі разбіты, спалены. Многія матросы абгарэлі, былі паранены...

Піратэхнічны спектакль «Узяцце Гібралтара» быў падобны на старажытнарымскае

відовішча «наўмахію» (марскі бой), але ўжо ў нясвіжскай інтэрпрэтацыі1. Гэта была

першая ў Беларусі светлагукапіратэхнічнае прадстаўленне ваеннай накіраванасці,

пабудаванае на аснове тэатралізацыі дакументальнага матэрыялу.

З прыведзеных прыкладаў феерверкаў і піратэхнічных спектакляў становіцца зра-

зумелым, што падрыхтоўка такіх дзей патрабавала вялікага мастацтва як у тэхнічных,

так і ў мастацкіх адносінах, ставіла перад арганізатарамі задачы авалодання ведамі

многіх аспектаў творчага і матэрыяльна-тэхнічнага забеспячэння піратэхнічнай дзеі.

Таму ў склад абслугоўваючага персаналу многіх замкаў і палацаў уключаліся спецы-

яльныя майстры-піратэхнікі, якіх называлі феерверкмайстрамі. Такімі майстрамі былі

ў Шклове ў 1783 г. паручык артылерыі Андрэй Сакавін, у Нясвіжы (1778 г.) – архітэктар

Лутніцкі, у Слоніме – Г.С. Ваксмут.

Матэрыялы беларускіх даследчыкаў гэтай эпохі А. Мальдзіса і Г. Барышава

пераконліва даказваюць, што феерычна шыкоўныя, рознастайныя па форме і ко-

леру ракеты, ўзлятаючыя ў неба, каскады агнёў, палаючыя брамы, храмы, абеліскі,

транспаранты, якія свяціліся, палаючыя паходні, бочкі, водныя фантаны, гукавыя

артылерыйскія эфекты, піратэхнічныя скульптуры – усё гэта сваім вобразным стро-

ем адпавядала духу відовішчнасці, да якой была схільная гэтая эпоха. Падрыхтоўка

феерверачных дзей праводзілася на падставе распрацаванага сцэнарыя з улікам

ландшафтна-прыродных асаблівасцей месца дзеяння, аўдыторыі, якой адрасава-

лася піратэхнічная дзея, і ідэйна-тэматычнай накіраванасці свята. Арганізатары

1 Мальдзіс А.І., с.117 – 118.

0

прымянялі разнастайныя пастановачныя прыёмы з мэтай максімальнага набліжэння

піратэхнічнай дзеі да гледачоў, стварэння вобразна-асацыятыўнага строю дзеяння,

нечаканых эфектаў, якія аказвалі вялікае ўражанне на гледачоў і спрыялі павышэнню

эмацыянальнага і выхаваўчага ўздзеяння прапанаванай дзеі.







Дата добавления: 2015-10-01; просмотров: 790. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Что такое пропорции? Это соотношение частей целого между собой. Что может являться частями в образе или в луке...

Растягивание костей и хрящей. Данные способы применимы в случае закрытых зон роста. Врачи-хирурги выяснили...

ФАКТОРЫ, ВЛИЯЮЩИЕ НА ИЗНОС ДЕТАЛЕЙ, И МЕТОДЫ СНИЖЕНИИ СКОРОСТИ ИЗНАШИВАНИЯ Кроме названных причин разрушений и износов, знание которых можно использовать в системе технического обслуживания и ремонта машин для повышения их долговечности, немаловажное значение имеют знания о причинах разрушения деталей в результате старения...

Йодометрия. Характеристика метода Метод йодометрии основан на ОВ-реакциях, связанных с превращением I2 в ионы I- и обратно...

Броматометрия и бромометрия Броматометрический метод основан на окислении вос­становителей броматом калия в кислой среде...

Метод Фольгарда (роданометрия или тиоцианатометрия) Метод Фольгарда основан на применении в качестве осадителя титрованного раствора, содержащего роданид-ионы SCN...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия