Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Передумови формуванняідеї прав людини 8 страница





3. Вона дає власнику почуття впевненості, довіри до людей,
до речей і до землі, бажання вкласти у господарський процес
свою працю і свої цінності.

4. Приватна власність вчить людину творчо любити працю і
землю, своє оточення і батьківщину.

5. Приватна власність будить і виховує у людині правосвідо­
мість,....

6....приватна власність виховує людину для господарської
солідарності, що не порушує господарської свободи...»1.

Допоки українське суспільство не стане таким, доки в ньому не сформуються й інші риси громадянського суспільства, про які йшлося вище, стверджувати, що в Україні воно існує, пе­редчасно. Необхідно еволюційним шляхом здійснити величезні революційні соціальні перетворення, які за своєю складністю набагато перевершують в економічному, політичному, куль­турному відношенні ті складнощі, що виникли після Жовтне­вої революції або Великої Вітчизняної війни. Адже тепер зав­дання полягає не в тому, щоб за допомогою владно-авторитар­них методів забрати, переділити чи навіть відбудувати, а в тому, щоб відродити приватну власність, сформувати цивілізо-

Ильин И, А. О частной собственности // Исупов К., Савкин И. Русская философия собственности (XVII-XX вв.). - СПб.: СП «Ганза», 1993. - С. 127-128.

-95-


ване підприємництво, поєднати його розвиток із соціальним за­хистом тих, хто безпосередньо ним займатися не може, а та­кож тих, хто об'єктивно через ті чи інші причини не здатний забезпечити собі гідне існування. Все це треба зробити демок­ратичними методами, на основі лібералізму, переборюючи «ті­ньову економіку» та її сучасну торговельно-лихварську орієнта­цію. Мафіозні структури, що у великій кількості існують в еко­номіці сучасної України, ніколи не приведуть до цивілізованого ринку, оскільки ніколи не відмовляться від неконкурентного типу поведінки, прагнення до торгової монополії і знищення конкуренції, в тому числі й фізичного, завжди орієнтувати­муться на спекулятивний надприбуток шляхом створення де­фіциту товарів і сировини, розвиваючи невиробничу сферу, зміцнюючи зв'язки з корумпованими представниками держав­но-владних структур тощо. Україна не може йти шляхом біль­шості країн Латинської Америки, де ось уже близько двохсот років будують «цивілізований ринок» і двісті років існує слабо-розвинутість, злидні, соціальні катаклізми й антагонізми, суб-кримінальний капіталізм1.

Безперечно, найважливіша роль у реалізації цих складних завдань належатиме демократичній, правовій, соціальній дер­жаві Україна, яку разом з самим суспільством ні в якому разі не слід зневажати. Ще визначний російський вчений С. Л. Франк у суспільному житті виділяв два начала: плано­мірність і спонтанність, що представлені двома структурами — державою і громадянським суспільством. Наявність цих двох структур, на його думку, пов'язана відповідно з планомірністю і спонтанністю, а вони зумовлюють у суспільстві консерватизм і творчість, і те й інше є необхідним для соціального розвитку. Звідси все, що стосується формування і розвитку громадян­ського суспільства, залежить від держави, і навпаки. Франк писав: «Державність так само неможлива без своєї природної основи — громадянського суспільства з його самочинно утворе-

Радзиховский Л. Новые богатые. Кто еще хуже богатых? Только бед­ные // Столица. - 1993. - № 6. - С. 5-10; Стариков Е. Базар - не рынок // Знамя. - 1993. - № 6. - С. 182.


I


ною тканиною, — як останнє неможливе без планомірної єд­ності держави, що оформлює його»1.

Українській державі для успішного формування громадян­ського суспільства слід насамперед забезпечити встановлення політичного компромісу між різними політичними партіями та іншими політичними силами, що діють у країні. Загальновідо­мо, що будь-який консенсус вимагає поступитися деякими власними інтересами і позиціями заради об'єднання зусиль для досягнення чогось більш загального. При цьому політичні ліде­ри мають зрозуміти, що у політиці, як, до речі, і в науці, прос­та кількісна більшість не має значення, а тому немає сенсу в тому, щоб підкорити собі всю політичну сферу. Політичні зу­силля слід насамперед спрямовувати на те, що об'єднує сус­пільство у вирішенні завдань виходу з соціальної та економіч­ної кризи. Поки такої єдності у суспільстві не буде, не варто розраховувати на значні позитивні зміни, а, отже, і на форму­вання громадянського суспільства.

. Сформульовані роздуми щодо знаходження консенсусу в суспільстві стосуються міжнаціонального і міжконфесійного питання в Україні. Деяким особливо «радикальним* політикам слід взяти до уваги, що в Україні проживає значна кількість неукраїнців. їх нараховується близько 14 млн., що за своєю чисельністю більше, ніж населення Болгарії та Угорщини. До того ж вони проживають зовсім по-різному. Так, євреї і біло­руси, кількість яких сягає 1 млн., живуть розкидано, переваж­но у містах, а молдавани, румуни, греки, поляки — компактно і в деяких регіонах становлять більшість населення. В нашій державі є населення зі слов'янськими, романо-германськими, тюркськими та іншими мовами. Існують практично всі конфе­сії християнства: православні, греко-католики, протестанти, різноманітні християнські секти. Багато людей сповідають іудаїзм, іслам, буддизм тощо.

Тому при формуванні вітчизняного громадянського суспіль­ства надзвичайно важливо по-новому підійти до вирішення цієї проблеми. Безперечно, її розв'язання можливе тільки на дійс­но демократичній основі, складовими якої є розвиток принци-

1 Франк С. Л. Духовные основы общества. - М., 1992. - С. 141-152.


 


-96-


4 3—50


-97-


пу самовизначення та одночасного поширення народовладдя на інтернаціональній основі. А тому на сьогодні у цьому аспекті найважливішим завданням є створення дійових суспільних, політичних і економічних механізмів, що забезпечують орга­нічне сполучення національних та інтернаціональних інтересів. Таке сполучення, насамперед, можливе у вигляді відповідного закріплення прав і свобод, що набуває у демократичній держа­ві вигляду трикутника. «В його основі права людини, потім права меншин, а вже за ними права народів, їх рівність. Ви­знаючи це, ми правильно зможемо побудувати концепцію су­часної і майбутньої національної політики в країні»1.

Ще однією надзвичайно важливою проблемою держави Ук­раїна у цьому напрямі є відсутність політичної волі її держав­них лідерів. Насамперед це стосується органів виконавчої вла­ди. Якби вони діяли рішучіше і розумно реагували на вислов­лювання того чи іншого депутата, партійного лідера, навіть офіційних і неофіційних представників інших держав, була б реальна гарантія того, що наша країна поступово просувалася б уперед, до повноцінного створення громадянського суспіль­ства. Що ж стосується останнього то, на наш погляд, була ли­ше імітація створюваної роботи, але не сама продуктивна пра­ця. Політичні дебати на симпозіумах і конференціях, заклики до громадськості, закордонні відрядження, навіть хаотичні на­магання щось робити самі по собі не здатні забезпечити ство­рення громадянського суспільства.

Як тут не згадати висновок Е. Коулі в англійському журналі «Економіст», що політична воля є «ахіллесовою п'ятою» ук­раїнського керівництва. Саме політичної волі йому не вистачає для здійснення економічних реформ. А загалом для цього про­цесу необхідно мати чотири чинники: добрий план; людей, які здатні його реалізувати; фінансову допомогу; політичну волю щодо здійснення цих реформ. Вважаючи, що перші три умови є, автор сумнівається щодо політичної волі. Нам потрібен по­міркований лідер, який би об'єднав спільною ідеєю регіони Ук-

1 Копейчиков В В Народовластие и личность. - К. Украина, 1991 - С. 100.


раїни, дав відчуття загальної долі та сформував би політичну волю, щоб здійснити те, що треба здійснити1.

Можна також погодитися з Е. Коулі в тому, що кадрам дер­жавного керівництва України притаманний низький професій* ний рівень, що і призвело до значних управлінських хиб у фі­нансово-грошовій політиці, приватизації, проведенні земельної реформи та інших управлінських діях. Автор захоплюється терпінням, з яким українці ставляться до некомпетентності своїх керівників, називаючи його слов'янським стоїцизмом.

«Український стоїцизм» не повинен перерости в песимізм, а тим більше в егоїзм, особливо в державних структурах — це теж одне з головних ідейно-духовних завдань держави. Бажа­но, щоб на рівні політичних і державних лідерів, виробників і науковців, простих громадян не було послідовників Макса Штірнера з його «союзом егоїстів» і Ф. Ніцше, який зазначав, що «...життя грунтується на неморальних передумовах: і будь-яка мораль відкидає життя»2. Тут пропагується принцип егоїз­му, що є негативним передусім тому, що він прямо суперечить соціальній справедливості, яка за всіх інших умов обов'язково повинна бути забезпечена у громадянському суспільстві. Хоч слід визнати, що останнім часом в Україні в науково-публіцис­тичній літературі з'являється все більше теорій про необхід­ність формування в межах громадянського суспільства «арис­тократичної економічної еліти», «первинного накопичення ка­піталу, будь-якими шляхами і засобами», заперечення принци­пу рівності не тільки у його абсолютному розумінні, з чим, за певних умов, можна погодитися, а й у плані забезпечення кожному рівних можливостей для здійснення своїх позитивних

ініціатив тощо.

На противагу цьому заслуговує на увагу позиція вже згаду­ваного С. Л. Франка з питання прав особи, зокрема права власності. Він розглядає власника як уповноваженого володі­ти, користуватись і розпоряджатися власністю для служіння громадянському суспільству. Вчений стверджує, що «приватна

1 Київські відомості. - 1994. - 23 серпня. - С 8.

Ницше Фридрих. Воля к власти: опыт переоценки всех ценностей, М.: REFL-book, 1994. - С. 215.


 


власність є реальною умовою буття людини як духовно-тілес­ної істоти; тим самим вона є реальною умовою його свободи.як члена суспільного цілого і, отже, умовою буття самого гро­мадянського суспільства»1. Тобто, власність, у • розумінні С Л. Франка, по-перше, дає індивідуальну свободу людині, по-друге, забезпечує їй владу над оточуючим середовищем і, по-третє, пов'язує людину з суспільством, робить її його повно­цінним членом. Б. Констан зазначав: «Дух власника не набу-ваеться настільки ж легко, як сама власність. Збережи мене Боже думати, що багатство повинно являти собою якійсь при­вілей! Всі природні здібності, аналогічно, як і суспільні приві­леї, повинні знайти своє місце у політичній організації, і та­лант с не меншим багатством, ніж достаток. Але у добре орга­нізованому суспільстві талант завжди веде до достатку. Когор­та колишніх власників поповнюється новими членами — такий єдиний шлях розвитку, розвитку прогресивного, невловимого, що включає у себе часткові зміни. Поступове і еволюційне зба­гачення — зовсім інша справа, ніж насильницьке захоплення' власності. Людина, що збагачується за рахунок свого вироб­ництва або своїх здібностей, вчиться цінити те, чого вона на­буває. Той, хто збагачується за рахунок пограбування, стає не­гідним того, що награбував»2.

Основна форма збільшення приватної власності у повсяк­денному житті — це підприємництво. Саме воно духовно збага­чує та дає життя громадянському суспільству, а тому держава також не може стояти осторонь. Загалом, за сутністю свого спрямування, завдання полягає в тому, щоб рішуче посилити роль державної влади у регулюванні, на демократичній основі, перш за все економічних суспільних відносин. Якоюсь мірою слід повернутися назад, у тому розумінні, щоб ліквідувати всі негативні результати придбання, володіння, використання та розпорядження державним та громадським майном. Держава повинна повернути собі довіру трудового народу, рішуче діючи у напрямі здійснення реформ і захист}' прав та свобод людини


і громадянина. Слід вдуматися у пророчі слова І. О. Ільіна про те, що «приватна власність — це влада: безпосередньо — над речами, але опосередковано — і над людьми. Не можна нада­вати владу, не навчаючи користуватись нею. Приватна влас­ність — це свобода. Не можна надавати свободу, не привчаючи до її благовикористання. Приватна власність - це право: цьому праву відповідають не тільки юридичні обов'язки, що згадувались, а й морально-соціальні, і патріотичні, - ніде не оформлені і не згадувані обов'язки. Приватна власність озна­чає самостійність і самодіяльність людини: не можна виходити з припущення, що кожний з нас «від природи» дозрів до неї і вміє її здійснювати в житті»1.

На нашу думку, саме на цих теоретично-методологічних ос­новах та 'їх принципах і повинно формуватися громадянське суспільство в Україні, враховуючи, безперечно, ті особливості, про які також частково йшлося в цьому розділі.


 


1 Франк С. Л. Духовные основы общества. - М., 1992. - С. 141-152.

Констан Б. Об узурпации // О свободе. Антология западноевропей­ской классической либеральной мысли. - М.: Наука, 1995. - С. 204.


1 Ильин И, А. О частной собственности // Исупов К, Савкин И. Русская философия собственности (XVIl-ХХ вв.). - СПб.: СП «Ганза», 1993. - С. 132.


 


-100-


-101-


Держава - це об'єднання багатьох людей, підпорядкованих правовим законам.

(І. Кант)







Дата добавления: 2015-10-15; просмотров: 384. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...


Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...


ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...


Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Различие эмпиризма и рационализма Родоначальником эмпиризма стал английский философ Ф. Бэкон. Основной тезис эмпиризма гласит: в разуме нет ничего такого...

Индекс гингивита (PMA) (Schour, Massler, 1948) Для оценки тяжести гингивита (а в последующем и ре­гистрации динамики процесса) используют папиллярно-маргинально-альвеолярный индекс (РМА)...

Методика исследования периферических лимфатических узлов. Исследование периферических лимфатических узлов производится с помощью осмотра и пальпации...

Устройство рабочих органов мясорубки Независимо от марки мясорубки и её технических характеристик, все они имеют принципиально одинаковые устройства...

Ведение учета результатов боевой подготовки в роте и во взводе Содержание журнала учета боевой подготовки во взводе. Учет результатов боевой подготовки - есть отражение количественных и качественных показателей выполнения планов подготовки соединений...

Сравнительно-исторический метод в языкознании сравнительно-исторический метод в языкознании является одним из основных и представляет собой совокупность приёмов...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия