РОЗДІЛ Ш
Правова держава - засіб реалізації та охорони прав, свобод та обов'язків людини і громадянина § 1. Правова держава: генеза та сучасні варіанти розуміння У статті 1 Конституції України проголошено, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою. Правова держава, спочатку як певна ідея, теорія і концепція, а потім і відповідна практична модель влаштування держави і навіть суспільства, має історичну генезу і сучасні варіанти її розуміння. Щодо ознак та принципів, які їй притаманні, то їх пошук здебільшого опосередковувався з'ясуванням взаємозв'язку і погодженості взаємодії права і влади. Так, Платон своїм політичним ідеалом називав закон, який є відображенням загальної Думки, всеохоплюючим переконанням, у тому числі й держави, що допомагає забезпечувати її єдність і згоду людей, які у ній проживають. Лише за умови існування такої держави забезпечується справедливість. Учень Платона Арістотель обґрунтовував думку, що той, «...хто вимагає, щоб закон панував, вимагає, здається, того, щоб панували тільки божество і розум»1. При цьому незаперечним є те, що Арістотель мав на увазі правовий закон, тобто 1 Аристотель. Политика. - М., 1911. - С. 145. -102- власне йдеться про становлення принципу верховенства права і верховенства закону в правовій державі. Розвиваючи свою думку про взаємозв'язок права і держави, що є надзвичайно істотним для правової держави, Арістотель стверджував: «Поняття справедливості пов'язане з уявленням про державу, бо право, що є критерієм справедливості, є регулятивною нормою політичного спілкування»1. Критерієм для визначення правильних і неправильних форм правління Арістотель визнавав здатність форми правління задовольняти суспільні інтереси. Розглядаючи принципи побудови і функціонування механізму держави, Арістотель стверджував, що у будь-якій, а особливо, слід розуміти, у правовій державі, є три види органів: перший — законодорадаий орган, другий — магістратури, третій — судові органи2. Ці три види органів, на його думку, складають основу держави. Ціцерон виерше тлумачить державу як політико-правову спільність, і робить це з точки зору теорії природного права. Аналогічно до того, як право має своїм джерелом розумну природу людини і навколишнього світу, а тому створюється вищим (божим) розумом, передує писаним законам і державі, так і остання є правовою не через те, що додержується своїх же законів, а тому, що держава за джерелом свого походження, за своєю сутністю — це природне право народу жити у мирі, впорядковано і під захистом. «Таким чином, держава є надбання народу, а народ — не будь-яке поєднання людей, що зібрані разом будь-яким чином, а їіоєднання багатьох людей, пов'язаних між собою згодою в питаннях права і загальністю інтересів»3. Право повинно бути всеохоплюючим і рівним масштабом поведінки, це випливає з думки Ціцерона про те, що «...під дію законів повинні підпадати усі»4. Ці принципи співвідношення права і влади пізніше розвивали римські юристи, зокрема Гай, Папініан, Павел, Ульпіан і Аристотель. Политика. - М., 1911, - С. 9. Аристотель. Зазнач, праця. - С 188. Цицерон. Диалоги. О государстве // О законах: Пер, с латын, - М.: Наука, 1966. - С. 20. Цицерон Зазнач, праця. - С. 139. -103- Модеетін. Саме завдяки юридичній думці римських юристів формулюється принципово важливе положення про розподіл права на публічне і приватне. З цього часу почали вважати, що приватне право, в свою чергу, включає в себе три частини: природне право (his naturale), право народів (his gentium) і цивільне право (his civile). Природне право, право народів і цивільне право діалектично єдині й мають одні джерела походження. Вони втілюють вимогу справедливості та в цілому.виражають ту головну ідею, що право загалом справедливе. Звідси римські юристи виводять головну сутність права, яка, на їхню думку, полягає в приписові, адресованому людям: жити чесно, не чинити шкоди іншому, кожному відплачувати тим, що йому належить; а також головний принцип права (не тільки природного, а й права взагалі) — про рівність, який передбачає і виражає рівну справедливість і справедливу рівність. Теорії та ідеї античних юристів з проблем формування правової держави поступово стали центральними у концепціях представників юридичної думки Середньовіччя і Нового часу. Про. це свідчить творчість Фоми Аквінського, Джона Уікліфа, Мареілія Падуанського,Генрі Бректона та ін. Так, останній писав: «...силу закону має те, що по справедливості встановленої схвалено вищою владою короля або ж князя, за порадою і за згодою магнатів, з загального схвалення держави»1. Услід за Арістотелем Г. Гроцій вважав, що справедливість є необхідною ознакою права. При цьому справедливість він тлумачив як вимогу розуму, веління самої природи розумної істоти. «Тому що право, — підкреслює він, — тут означає не що інше, як те, що справедливо, при цьому перевага в заперечу-вальному, а не в затверджувальному значенні, бо право є те, що:не•суперечить справедливості. Суперечить справедливості те,- що огидне природі істот, які мають розум»2. Ф. Бекон проблему справедливості трактував у юридичному розумінні, в История политических и правовых учений: Учебник / Под ред. В..С. Нерсесянца. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Юрид. лит., 1988. - С. 134. Гроций Г. О праве войны и мира. Три книги, в которых объясняются естественное право и право народов, а также принципы публичного права: Пер. с латын. - М.. Госюриздат,1956. - С. 68-72. площині певних якостей позитивного права, відрізняв право і закон, розробляв послідовну теорію щодо останнього1. Дж. Лок доповнював етичний принцип права на щастя принципом рівності людей у суспільстві та державі, обґрунтовував принципове положення про право народу на повстання. Саме Дж. Л оку належить теорія свободи особистості, розробляючи яку, він доводив, що свобода людей, яка перебуває під владою держави, полягає в тому, щоб додержуватись власних бажань у всіх випадках, коли цього не забороняє закон, а також не залежати від невизначеної, невідомої волі іншої людини. Актуальним і прогресивним і до цього часу є висунення і теоретичне осмислення Локом принципу розподілу влад. При цьому законодавча влада наділяється особливим правом видавати обов'язкові для інших закони, а тому, за Локом, є верховною, а інші види влади підпорядковані їй2.. Нові уявлення про розподіл влад були систематично розроб Політична свобода, за Ш. Монтеск'є, полягає не в тому, щоб.робити те, що хочеться, а тільки те, що дозволено законом. Інакше це не буде свобода, бо те саме щодо громадянина 1 Бекон Ф. Сочинения: В 3-х т. - М., 1971. - Т. 1. - С 476-539. ЛоккДж. О государственном правлении // Избранные философские произведения. - М„ 1960. - Т. 2. - С. 95-116. Монтескье Ш. О духе законов // Избранные произведения. - М., 1955.-С. 289
-104- - 105- могли б робити й інші. Досліджуючи співвідношення закону і свободи, Монтеск'є розрізняв два види законів про політичну свободу: 1) закони, що встановлюють політичну свободу щодо державного устрою; 2) закони, що встановлюють політичну свободу щодо громадян. Тобто політична свобода, як політико-правове явище, розглядається в інституціональному та особистому аспектах. У подальшому Ш. Монтеск'с особливо детально займався розробкою теорії законів. Ж -Ж. Руссо висував свій оригінальний проект «виправлення» історії, яку можна вдосконалити за допомогою визнання і практичного використання теорії суспільного договору, згідно з яким кожний громадянин, що передає в загальне надбання і ставить під єдине вище керівництво загальної волі свою особистість і всі свої сили, перетворюється на неподільну частину цього цілого, тобто суспільства і держави, а тому наділяється всією повнотою влади, прав, свобод і обов'язків, відповідальності та розглядається як рівний усім іншим соціальним суб'єктам1. Це приводить Руссо до дослідження проблеми громадянського суспільства і його співвідношення з державою, що відбивається у пануванні в державі загальної волі, а відтак — до розробки концепції народного суверенітету, який, щоправда, за Ж.-Ж. Руссо, може реалізуватися тільки через політичний організм (державу). Формою вираження народного суверенітету є видання законів, Ж.-Ж. Руссо спеціально підкреслює, що найважливішим предметом його дослідження є політичні закони, принципи політичного права, що випливають із суспільного договору, тобто знову ж таки саме аспекти співвідношення влади, насамперед державної і права. Мета будь-якої системи законів, проголошує Ж.-Ж. Руссо, — свобода і рівність. Особливий інтерес, з точки зору дослідження теорії правової держави, становить вивчення праць німецького класика І. Канта. Держава, на його думку, повинна забезпечувати тріумф права. При цьому право оцінюється з точки зору моралі, оскільки у нього вводиться категоричний імператив, який 1 Руссо Ж.-Ж. Об общественном договоре, или Принципы политического права // Трактаты. - М.; Наука, 1969, - С. 160-162. -106- стосовно права вимагає: «...Поводься зовні так, щоб вільне виявлення твого свавілля було сумісне з волею кожного, відповідно до всезагального закону»1. А відповідно до цього: «Право — це сукупність умов, за яких свавілля одного (особи) сумісне з свавіллям іншого, з точки зору всезагального закону свободи»2. За І. Кантом, право, як держава у Ж.-Ж. Руссо, виникає в результаті розумної домовленості між людьми, воно є ніби взаємним договором про найбільш оптимальну і справедливу (моральну) організацію життя, що на рівні організації суспільства і влади передбачає існування демократичної республіки, тобто того, що називають «правовою державою». Звідси можна дійти висновку, що саме І. Канту належить велика заслуга продовження розвитку ідей правової держави. Адже останню він визначав, як «...об'єднання багатьох людей, що підпорядковані правовим законам», що дає йому можливість стверджувати, що благо держави полягає у вшцому ступені погодженості державного устрою з правовими принципами3. Реалізація вимог категоричного імперативу в сфері державності уявляється І. Канту як правове існування і функціонування держави з розподілом влад (законодавчої, виконавчої і судової). За принципом розподілу влад він диференціює і протиставляє дві форми правління: республіку, під якою розуміє правову державу, і деспотію, що є еквівалентом монархій, аристократій тощо. І. Кант особливо обстоює верховенство законодавчої влади як виразника народної волі та підкреслює її пріоритет щодо інших влад. Загалом кантівська концепція правової держави не являє собою емпіричну реальність, а є ідеально-теоретичною конструкцією (моделлю), якою слід керуватися як вимогою оптимальної доцільності певних зусиль у практичній організації державно-правового життя. Інший видатний німецький вчений Г. Гегель вживав категорію «право» в трьох значеннях: 1) право як загальна ідея сво- 1 Кант И. Соч.: В 8-й т. - М., 1969. - Т. 4, ч. 2. - С 140. Кант И. Зазнач, праця - С 139. 3 Кант И. Зазнач, праця - С 233. -107- боди; 2) право як певний ступінь і форма свободи; 3) право як закон (позитивне право). Але всі ці розуміння права є складовими елементами об'єктивного духу, в який, окрім права, „ входять мораль і моральність. Об'єктивний дух діалектично існує поряд із суб'єктивним духом (антропологія, феноменологія, психологія) і абсолютним духом (мистецтво, релігія, філософія). Роль об'єктивного духу щодо права полягає в тому, що це той ступінь розвитку духу (і всесвітньої історії), коли свобода вперше набуває форми реальності, тобто наявного буття у вигляді державно-правових інституцій. У цьому розумінні всю філософію права Гегеля можна було б назвати «філософією правової свободи». Адже саме через цю філософію Г. Гегель виходить на правові проблеми єдності поняття права і його здійснення, форм держави, права приватної власності, форм неправди, до яких відносить простодушну неправду, одурювання, примус і злочин, розподілу і єдності влад, внутрішнього і зовнішнього суверенітету держави, війни і миру, розрізнення права і закону та багато ін.1. Безперечно, найбільшим досягненням Г. Гегеля щодо теорії правової держави є ствердження і дослідження ідеї існування і функціонування громадянського суспільства2. До основоположників теорії правової держави слід віднести також Р, Моля, який свої основні теоретичні положення виклав у праці «Наука поліції у відповідності з принципами правової держави». Виділяючи певні види держав, він доводить, що деякі з них засновані на ідеї права. Форма правління таких держав може бути різною, але вона завжди повинна гарантувати досягнення таких цілей: «...по-перше, охорону юридичного порядку,... як умову усього подальшого; по-друге, сприяння розумним людським цілям,... оскільки власних засобів окремих особистостей для досягнення цих цілей недостатньо»'*. Гегель Г. В. Ф. Философия права: Пер, с нем. / Ред. и сост. Д. А. Керимов и В. С. Нерсесянц. - М.: Мысль, 1990. - С. 75-359. 2 Гегель Г. В. Ф. Зазнач, праця. - С. 228. 3 Моль Р. Энциклопедия государственных наук. - М., 1868. - С. 255- -108- Проблемами поняття, ознак., принципів правової держави-займалися не тільки зарубіжні, а й вітчизняні вчені. Першим серед них слід назвати професора Київського університету К. О. Неволіна, який у своїй праці «Энциклопедия законоведения» вперше в Україні підійшов до вивчення філософсько-методологічних проблем правової держави через дослідження теорії права. Перебуваючи під впливом вчення Гегеля, лекції якого К. О. Неволін слухав у Берлінському університеті, він тлумачив проблему свободи у її зв'язку з правом через категорії сутності та явища, закономірності та випадковості, об'єктивного та суб'єктивного, історичного і логічного щодо тематики енциклопедії законодавства. Це зумовлює необхідність висвітлення проблеми співвідношення права ї моралі, права і політики, права і закону, влади і права1. Перший ректор Київського університету- М. О. Максимович теоретично опрацьовував оригінальну ідею про виховання-людини — громадянина, захисника справедливості, особливу увагу звертаючи при цьому на. політико-правовий взаємозв'язок держави та особи, 'їх взаємні права й обов'язки, взаємну відповідальність. Він доводив, що людина від природи здатна самовдосконалюватися, тому суспільний прогрес за допомогою виховання необхідно розглядати не тільки як загальний закон розвитку суспільства, а і як обов'язковий наслідок потреби особистості. У праці «Держава і особистість», яка є доопрацьованою статтею «Держави правової і соціалістичної», Б. О. Кістяковський характеризував правову державу, як «вищу форму державного буття», що відпрацьована людством, але стверджував, що в ідеалі можуть існувати й інші, навіть досконаліші форми державності, до яких відносив соціально-справедливу або соціалістичну державу. На його думку, соціалістична держава також має бути правовою2. Характеризуючи правову державу, Б. О. Кістяковський зазначав, що найважливішою ознакою такої держави є те, що в ній закладені певні межі її влади, тобто Неволин К. Энциклопедия законоведения. - К., 1838. - Т. 1. - С. 3-168; Кистяковский Б. А. Социальные науки и право: Очерки по методологии социальных наук и общей теории права. - М., 1916. - С. 556. -109- остання обмежена і підзаконна. Крім того, в правовій державі як деякі органи влади, так і сам правовий порядок організовуються за допомогою самого народу, влада в ній є безособовою у тому розумінні, що керують не персонапії, а загальні, правила чи правові норми. Юридичними засобами існування і функціонування правової держави Б. О. Кістяковський визнавав недоторканність особи, «народне представництво, яке забезпечується народом» та солідарність влади і солідарність націй. Гарантіями цих солідарнос-тей є загальне виборче право, організоване на основі рівності, прямого і таємного голосування. Аналізуючи взаємозв'язок держави і права, Б. О. Кістяковський зазначав: «Держава та право — це дві сторони одного й того самого складного явища, а детальніше — право є той початок, з якого складається держава»1. Загалом слід зазначити, що теоретичні розробки видатних вчених минулого з повною впевненістю можна назвати геніальними в площині державно-правових проблем, що розглядаються. Адже і на сьогодні абсолютна більшість з цих принципових положень, що стосуються ідей правової державності, не втратила своєї актуальності як у теорії, так і на практиці. їх лише доповнили, осучаснили, іноді по-іншому інтерпретували. Отже, правова держава — це така суверенна, політико-тери-торіальна організація влади, яка існує і функціонує в громадянському демократичному суспільстві на підставі соціально-справедливого права і за якої на основі останнього реально забезпечується здійснення прав, свобод, законних інтересів людини і громадянина, окремих груп людей і громадянського суспільства в цілому, де держава і людина несуть взаємну відповідальність згідно з правовим законодавством. Слід одразу зазначити, що правова держава є одним із найвизначніших загальнолюдських політико юридичних ідеалів, який у юридичній науці набув вигляду теоретичної конструкції. Тому теорія, під якою загалом розуміють сукупність загальних положень, що створюють науку або її розділ, в тому 1 Кистяковский Б. А. Социальные науки и право: Очерки по методологии социальных наук и общей теории права. - М., 1916. - С. 505. - 110 - числі і правової держави, не є догмою і має різні форми вираження, повноту змісту. Різні автори, що займаються цією проблемою, розглядають її у неоднакових аспектах, включають у теорію правової держави різну кількість і якість ознак, елементів, принципів, критеріїв оцінки і диференціації тощо. Але незаперечним є те, що тільки держава здатна надати юридичної загальнообов'язковості тим умовам, які конче необхідні для використання кожною людиною її прав і свобод. І якщо держава максимальною мірою реалізовуватиме таку здатність, зробить це основною своєю функцією, то вона може вважатися правовою, або ж такою, що прагне стати нею. Для формування правової держави необхідний високий рівень розвитку суспільних відносин, проте не слід цей процес прив'язувати до конкретної епохи, соціально-економічної формації, суспільного устрою, типу або ж форми держави. Правова держава — це загальнолюдське поняття, і цінність її в тому, що це питання про панування справедливого права в суспільстві, верховенство закону тощо. До того ж суспільна практика поки що не знає повної реалізації цієї проблеми, а тому ставити так питання дещо передчасно. § 2„ Принципи правової держави. Принцип верховенства права у правовій державі Теорію правової держави, як і будь-яку іншу ідею чи концепцію, можна розглядати через її принципи. Принципи правової держави — це найголовніші, найзагальніші закономірності цієї теорії. При цьому завдання полягає в тому, щоб виявити і розглянути дійсні принципи правової держави, не ототожнюючи їх з ознаками, рисами, завданнями, механізмами правової держави. До них слід відносити принципи верховенства права, розподілу влад, реальності прав, свобод, обов'язків і законних інтересів людини і громадянина. Принцип верховенства права зафіксований у ст. 8 Конституції України. Він у правовій державі визначає умови життєдіяльності всього соціального організму, тобто порядок створення, існування і функціонування державних органів і гро- -111- мадсышх організацій, соціальних спільностей, відношення до них, а також між собою окремих громадян, а тому є базовим, найбільш значущим. Саме завдяки цьому принцип верховенства права модифікується у різних сферах функціонування держави і права, наприклад, у правоутворенні, правореаліза-ції, правоохоронні. Цей принцип також означає, що не держава створює право, а навпаки, право є основою організації і життєдіяльності держави в особі її органів і посадових осіб, інших організацій. А звідси випливає і твердження про те, що не держава надає права і свободи людині, а народ створює право, щоб, насамперед, обмежити ним державну владу. Адже, як відомо, в правовій державі владі притаманні певні межі, яких вона не може переступити. Обмеженість влади у правовій державі, створюється визнанням за особою непорушних та недоторканних, прав, розподілом влад, чітким визначенням компетенції її структурних одиниць тощо. Вперше у правовій державі визнається, що особа має певну сферу самовизначення і самовиявлення, в яку держава не має права втручатися. Відповідно до цього принципу повинна помінятися сама філософія розуміння права і прав людини. Адже Загальна декларація прав людини, міжнародні пакти з цього питання затверджують абсолютну цінність людської особистості, її пріоритет над державою, природний, невід'ємний характер прав і свобод людини. Виходячи з цього, вітчизняній юридичній науці та практиці слід по-новому підійти до визначення зовнішнього вираження права, тобто до розуміння закону і загалом законодавства. Необхідно визнати, що закон — це не продукт довільної діяльності держави, він Повинен, по-перше, відповідати демократичним правовим принципам справедливості, гуманізму, демократії тощо; по-друге, затверджувати і забезпечувати права, свободи і законні інтереси громадян; по-третє, відображати суспільні відносини, що об'єктивно склалися, не допускати їх надмірного випередження чи відставання від них. Законодавець, у тому числі національний, має зрозуміти, що у своїй діяльності він обмежений цими закономірностями; і лише після цього можна говорити про один з істотних кроків на шляху до розбудови правової держави, -112 - Формування правової держави у нашій кращі, враховуючи її минуле і сучасне, буде складним і тривалим, процесом, який вже нині вимагає здійснення кардинального реформування політичної, економічної, правової та інших соціальних систем суспільства, проголошення задоволення прав, свобод і обов'язків особи головною функцією держави, відродження моральності, побудови громадянського суспільства. Виходячи з. цього, можна стверджувати, що верховенство, права у сфері економічної системи має виражатися в регулюванні якнайбільшої кількості виробничих відносин, зокрема щодо володіння, використання і розпорядження власністю. Право повинно охопити не тільки всю сферу виробництва, а й розподілу, обміну і споживання. До того ж слід зазначити, що сучасний стан розвитку економіки вимагає існування плюралістичних економічних відносин, різних форм і видів господарської діяльності, якісного поєднання ринкової економіки, державного планування і прогнозування, знищення державного монополізму, антимонопольно! політики, ефективної зовнішньоекономічної та інвестиційної діяльності тощо. Об'єктивна необхідність виникнення і розвитку нових економічних явищ матеріально зумовлює верховенство права, на підставі і відповідно до якого ці явища виникають і функціонують. Крім того, виникнення нових виробничих відносин за своєю сутністю потребує верховенства права, міцного, стабільного правопорядку і законності, успішної боротьби зі злочинністю. Більш того, діалектика соціального життя свідчить, що економічну реформу можна здійснити тільки за умови розширення і поглиблення політичної демократії, вдосконалення подальшого забезпечення прав людини, підвищення ролі права у суспільстві. З іншого боку, глибоке реформування економічної системи здатне забезпечити поліпшення матеріального рівня життя людини, а, отже, також впливає на розгортання політичної демократії, забезпечення прав, свобод і законних інтересів громадян, визнання всіма соціальними суб'єктами верховенства права, як найбільш універсального і значущого соціального регулятора, а в цілому — формування правової державності. -113- Принцип верховенства права у політичній системі будь-якої держави є надзвичайно важливим, оскільки політична сфера життя суспільства завжди характеризується протистоянням різних політичних сил. Ця політична боротьба ніби затьмарює собою єдину мету розвитку суспільства, його безпеку, безпеку окремих громадян, їх права тощо. Держава ж у політичній системі є особливою політичною одиницею. Вона покликана врегульовувати політичну боротьбу різних елементів політичної системи, забезпечувати правопорядок і законність, гарантувати права, свободи і законні інтереси громадян. Тому держава наділяється особливою (суверенною) владою. Іноді це призводить до узурпації інтересів громадянського суспільства публічною владою, і держава стає над суспільством і правом. У таких державах верховенство щодо права дістає політика, що призводить навіть до свавілля і насильства. Таких прикладів всесвітня історія знає чимало, відомі й негативні наслідки такої державності. Тому людство в особі своїх кращих представників завжди боролось і повинно протистояти етатичній ролі держави спочатку в політичній, а потім у всіх інших соціальних системах. Аналізуючи функціональний взаємозв'язок держави і права, доходимо висновку, що він може бути двох видів: або ж верховенство держави над правом, або ж пріоритет права над державою. В реальному суспільному житті цей взаємозв'язок постійно розвивається й видозмінюється, він може бути також у стані відносної рівноваги. Така діалектика у відносинах держави і права пояснює багатоманітність форм політичної системи і державної влади: від демократичної та плюралістичної політичної системи до системи особистої влади й однопартійності; від демократичного державно-правового режиму (ліберального, радикального, консервативного) до тоталітарного (фашистського, расистського). Принцип верховенства права в політичній системі підпорядковує державу громадянському суспільству, яке за умови його реальності саме вирішує питання про форму, зміст і соціальне призначення держави. Цей принцип лежить в основі визнання народного суверенітету і його первинності щодо суверенітету націй і держави. Саме тому Конституція України, поряд із ви- -114- знанням і проголошенням дії у ст. 8 принципу верховенства права у ст. 5 встановила, що носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні є її народ і тільки він може здійснювати цю владу безпосередньо, через органи державної влади та місцевого самоврядування. Отже, принцип верховенства права і політична демократія нерозривні. Цей принцип має значення і в інших галузях суспільного жілтя. Він безпосередньо стосується духовної системи суспільства. Адже культура особистості та правова держава — це по-няітя, що доповнюють одне одного. Дійсні цілі правової держави не можуть обмежуватися тільки сферою економіки і політики. Вона мас піклуватися про задоволення нематеріальних (духовних) інтересів людини: про формування, у тому числі, правової свідомості та культури і на цій основі підвищення загальної юридичної грамотності, подолання правового нігілізму, конформістського відношення до права. Правова держава має задовольняти солідарні інтереси людей. За допомогою правової держави здійснюється те, що потрібне, дороге та цінне людям. Отже, мета держави — створення найбільш повних та всебічних форм людської солідарності. Завдання правової держави — загальне благо. Зміцнюючи солідарність між людьми, держава звеличує та підносить людину, надає їй можливість реалізувати найкращі якості своєї природи і втілити ідеальні цілі. У цьому розумінні необхідно визнати, що верховенство права набуває фундаментального значення в національних відносинах, бо право загалом є загальним, рівним, формально-визначеним регулятором людської поведінки безвідносно до національності людини. Принцип верховенства права є актуальним і в соціальному, особистісно-людському аспекті. Адже людина є критерієм людського прогресу, мірою історичних досягнень суспільства та держави. Роль права при цьому вбачається у забезпеченні самовизначення особи, її розвиткові та соціалізації, зв'язку з іншими людьми, з суспільством у цілому. Право тут виступає як об'єктивно можливий масштаб соціальної свободи, що стимулює творчу активність, самоусвідомлення людини, гарантує суспільне визнання того, що кожний індивід народжується вільним і рівним іншому, а верховенство права розглядається -115- як соціальний феномен, що зумовлює невід'ємні права людини і громадянина на свободу, рівність, справедливість, щастя, пошану і недоторканність. § З» Принцип рачкіоділу влад у правовій державі Надзвичайно важливою керівною ідеєю правової держави є принцип розподілу влад, проголошений у ст. 6 Конституції України. Принцип розподілу влад — це модель побудови державного апарату, за якою влада в державі має бути поділена між законодавчими, виконавчими та судовими органами, іхрй цьому кожна з влад щодо інших самостійна і незалежна, що виключає можливість узурпації всієї влади в державі якоюсь однією особою чи окремим органом. Вперше принцип розподілу влад дістав конституційне закріплення у Конституції США в 1787 p., де від імені всього американського народу було розділено повноваження органів держави конгресу, президента і підзвітних йому міністерств, судів. При з'ясуванні окремих аспектів цього принципу слід пам'ятати, що в наш час вони мають низку доповнень, а саме: ' 1) у конституціях деяких держав додатково виділяють виборчу та інші види влади. Так, у Конституції Алжиру 1976 р. зафіксована політична влада керуючої партії, законодавча -~ парламенту, виконавча — президента й уряду, судова, контрольна, установча, тобто така, що спрямована на розробку і внесення змін у конституцію; 2) іноді цей принцип розглядається з ширших позицій, і тоді говорять про розподіл влади між державою і громадянським суспільством, тобто диференціюють владу на політичну, економічну, ідеологічну, масових рухів тощо; в межах дослідження цього принципу державну владу можна ділити на загальнодержавну та владу її федеративних або ж автономних одиниць; владу центральну та муніципальну. Необхідно також одразу зазначити, що теорія правової держави і практичне її втілення в державному будівництві України змінюють принцип розподілу влад. Адже у демократичній правовій державі влада належить народу, який є її єдиним -116- джерелом і носієм, суверенітет влади народу — це підґрунтя суверенітету державної влади. Отже, говорити про розподіл влади народу чи розподіл державної влади не зовсім вірно, оскільки остання є державною формою вираження влади народу. Доцільніше говорити про розподіл не державної влади, а сфер праці та повноважень між різними суб'єктами, що своєю діяльністю реалізують завдання і функції держави. Отже, у демократичній правовій державі влада здійснюється за.допомогою спеціально утворених органів, що функціонують за окремими напрямами діяльності. Виділяють законодавчу, виконавчу і судову владу. Таке положення існує для того, щоб запобігти зловживанням владою і виникненню абсолютної влади, не пов'язаної з правом. Такий розподіл влад є не тільки засобом попередження виникнення авторитарної влади, а й.відправним джерелом структури державного апарату і найбільш раціональною основою організації системи державних органів, що дає можливість взаємного контролю за її складовими одиницями через відповідну систему стримувань і противаг. Отже, принцип розподілу влад слід розглядати у двох аспектах; по-перше, як найбільш раціональний спосіб розподілу сфер праці у структурованій системі єдиних державних органів; по-друге, як умову попередження узурпації всієї повноти влади якоюсь однією з влад, державним органом, громадською організацією, окремою особові. Однак безперечним є те, що, забезпечуючи рівновагу влад, у процесі їх функціонування і взаємодії не можна забезпечити 'їх цілковиту рівновеликість, якась влада повинна бути головною. Таке положення, до речі, попередить непотрібну і навіть, як свідчить практика державного життя України, шкідливу боротьбу за першість серед влад. Ми переконані, що такою владою може і повинна виступати влада законодавча в особі представницького органу, або ж, що ще краще, самого народу. Тобто законодавча влада посідає провідне місце у системі розподілу влад, і це пояснюється тим, що саме закони є основою функціонування інших гілок влади, саме на реалізацію законів спрямована їх діяльність. Крім того, загальнонародне представництво характеризується багатофункціональністю, тобто воно здійснює як законодавчі, так і інші важливі державні -117- функції. Це добре розумів ще Дж. Лок, який виходив із взаємодії влад у державі, але визнавав їх взаємопідлеглість і вважав, що «...законодавча влада за необхідністю повинна бути верховною, а всі інші влади в особі якихось членів суспільства виходять з неї і підлеглі їй»1. Аналогічну позицію займав інший англійський філософ Дж. От. Міль, проголошуючи, що' «...істотною умовою представницького управління є фактичне голосування представників»2. Відносна першість законодавчої щодо інших влад не повинна мати абсолютного характеру. Адже, з одного боку, вона міститься в системі єдиної державної влади, поряд із виконавчою і судовою, а з іншого — сама зв'язана принципом розподілу влад, конституцією, правами людини. Законодавча влада, як і інші, діє в обмеженій сфері, тобто не приймає рішень з питань, що належать до компетенції виконавчої і судової гілок влади, вирішуються шляхом референдуму або обмежують права людини. Має рацію Б. Г. Сіган, який пише, що «...треба обмежити владу законодавчих органів, щоб вони не мали змоги втручатися у законні приватні справи людей»3. Відповідно до Конституції України Верховна Рада України здійснює не тільки законодавчі, а й установчі та контрольні функції. Провідною з них є, звичайно, законодавча. Установча функція реалізується через участь Верховної Ради у формуванні інших вищих державних органів, передусім надання згоди щодо призначення Президентом України Прем'єр-міністра України, третини складу Конституційного Суду України, обрання суддів безстроково. Крім того, здійснюється парламентський контроль за виконанням Державного бюджету України, за діяльністю Кабінету Міністрів України, загалом структур виконавчої влади шляхом заслуховування й обговорення щорічних ЛоккДж. О государственном правлении // Избранные философские произведения. - М., 1960. - Т. 2. - С. 101. о МильДж. Ст. Представительное правление. - СПб.: Изд-во Ф Пав-ленкова, 1897. - С. 34-35. Сіган Бернард Г. Створення Конституції для народу чи республіки, які забули свободу: Пер. з англ. - К.: Ін-т демокр. ім. П. Орлика, 1993. -С 18. -118- та позачергових послань Президента України про внутрішнє і зовнішнє становище України, через відповіді на депутатські запити та ін. Все це є достатньою підставою для висновку про те, що однозначна характеристика Верховної Ради України у системі розподілу влад тільки як влади законодавчої є неповною. Правильніше було б вести мову про владу прямого загальнонародного представництва, визначальною функцією якої є видання законів, іцо підносяться над усіма владами, визначають характер їх діяльності та компетенцію. Сучасну законодавчу діяльність Верховної Ради України як представницького органу, так само, як інші напрями її діяльності, не можна оцінювати однозначно. Добре, що на конституційному рівні розширилось коло суспільних відносин, що регулюються на рівні закону. Тим більше, що ці закони заклади основу для проведення докорінних реформ в економіці, політиці, соціальному житті країни. До того ж українське законодавство значною мірою приведене у відповідність з вимогами міжнародного права, у тому числі з питань прав людини. Водночас ми змушені констатувати невисоку якість і нестабільність багатьох законів, недостатню наукову обгрунтованість їх змісту, відсутність належної системи врахування і використання суспільної думки, хиби у застосуванні законодавчої техніки. Через політичне протистояння у Верховній Раді поспіхом було прийнято нову Конституцію України, яку ті, хто її приймав, вже намагаються змінити. Велике значення для вдосконалення законодавчої діяльності верховного представницького органу має поліпшення процедурної регламентації законодавчого процесу. Ця процедурна регламентація повинна бути спрямована, по-перше, на уникнення можливості спричинення будь-якої шкоди інститутам і принципам діяльності громадянського суспільства (інститути демократії, принципи плюралізму, урахування прав меншості тощо) і, по-друге, сприяти належному використанню у право-творчій діяльності досягнень науки, практичного досвіду, суспільної думки, задовольняти вимоги соціального прогресу. І ще одне зауваження. Сучасна, багато в чому не досконала робота Верховної Ради України переважно зумовлюється не- -119- вдалою її структурою. Адже йдеться про таку інституцію, як парламент. Наша ж Верховна Рада, продукт старої радянської системи, певна річ, не відповідає загальновизнаним світовою теорією і демократичною практикою принципам розподілу влад і «поділеної демократії». Вона традиційно об'єднувала всю систему Рад зверху донизу й виконувала не тільки законодавчі, а й управлінські та інші функції, що можна спостерігати і нині. Водночас практичне застосування принципу розподілу влад визнається доцільним більшістю політичних сил, які діють в Україні. Цей принцип панує й у світовій практиці, а тому слід визнати, що оптимальна структурно-організаційна модель парламенту в Україні є двопалатною. Згадаємо, що конституційний.проект М. Драгоманова передбачав двопалатну структуру законодавчого органу, аналогічними були перші парламенти у Стародавньому Римі та в Європі у XI—XII ст Двопалатну структуру своїх парламентів узаконили й окремі країни колишнього соціалістичного табору — Польща, Румунія, Словенія,. Хорватія, Чехія та ін. Існування другої палати в складі парламенту пов'язують з представництвом територій, на рівні представницького законодавчого органу держави1. Отже, на нашу, думку, на користь двопалатного парламенту свідчать: 1) можливість урахування місцевих інтересів і потреб на загальнодержавному рівні; 2) перспектива налагодження через цю структуру оперативно 3) надання останнім можливості самим значною мірою роз 1 Колодій А., Копейчиков В. Шляхом «органічного компромісу» // Урядовий кур'єр. - 1996. - № 15-16. - С 4. -120 - кості чинників, що впливатимуть на практичну реалізацію законів; 7) створення внутрішньопарламентського механізму «стримувань і противаг», підвищення контролю за законодавчим процесом; 8) спрощення загальної структури парламенту тощо. Щодо порядку створення другої палати парламенту, то світова практика знає різні шляхи розв'язання цього питання — від обрання парламентаріїв населенням відповідної адміністративно-територіальної одиниці до призначення "їх відповідними органами. Так, заміщення місць у бундесраті ФРН здійснюють уряди земель. Іноді, як це має місце в Ірландії, обрання сенаторів поєднується з 'їхнім призначенням. На відміну від законодавчої, виконавча влада покликана відпрацьовувати шляхи і засоби реалізації законів, займатися поточним управлінням, у процесі якого здійснювати розпорядчу діяльність. Ці завдання вирішуються шляхом проведення організаційної роботи, стимулювання, переконання і примусу. При цьому авторитет влади всенародного представництва не повинен заважати здійсненню виконавчою владою своїх функцій. Тобто відсутність будь-якого тиску або втручання однієї гілки влади в сферу діяльності іншої повинні сполучатися з системою їх взаємоконтролю, стримувань і противаг. Таким чином' створюється баланс різних політичних сил, що стоять за окре- • мими гілками влади, з'являються можливості для узгодження інтересів між цими політичними силами, вироблення компромісних варіантів рішень. У ряді країн цей аспект розподілу' влад має особливо велике значення, а саме: коли парламентська більшість належить одній, а органи виконавчої влади сформовані з представників інших партій. Така ситуація, з огляду на розвиток багатопартійності, стає актуальною і для забезпечення розподілу влад в Україні. У цьому розумінні слід було б чіткіше визначити правовий статус Президента України, виходячи з того, що в Україні змішана форма правління, яка передбачає, що законодавча і виконавча влади не мають переваг одна перед одною. Адже Основний Закон (ч. 1 ст. 102) визначає Президента як главу держави, який наділяється правом виступати від її імені. Водночас положення про те. що він очолює виконавчу владу, в -121 - I If і Конституції відсутнє, що було б зрозумілим, якби Україна конструювалась як парламентська держава, в якій Президенту надаються суто представницькі функції. Проте аналіз конституційної компетенції Президента свідчить, що у нас формується парламентсько-президентська республіка з істотними повноваженнями Президента, у тому числі в галузі виконавчої влади. За таких умов винесення Президента за межі вказаних у «Загальних засадах» Конституції гілок влади фактично зовсім не визначає його конституційного статусу, що є порушенням принципу розподілу влад. Не менш складним, з точки зору забезпечення принципу розподілу влад, є конституційний статус Кабінету Міністрів України, вищого органу в системі органів виконавчої влади. І пояснюється це тим, що, ліквідувавши верховенство однієї влади над іншою, Конституція все ж встановила, що Кабінет Міністрів відповідальний перед Президентом України та підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України. Відповідальність Кабінету Міністрів перед Президентом України полягає в тому, що саме Президент України призначає, за згодою Верховної Ради України, Прем'єр-міністра України, припиняє його повноваження та приймає рішення про його відставку, призначає, за поданням Прем'єр-міністра України, членів Кабінету Міністрів України, керівників інших центральних органів виконавчої влади тощо. Загалом слід визнати, що багато повноважень Президента України безпосередньо стосуються діяльності Кабінету Міністрів і органів виконавчої влади. Підконтрольність і підзвітність Кабінету Міністрів України Верховній Раді України реалізується через затвердження Державного бюджету України та внесення змін до нього, організацію контролю за виконанням Державного бюджету України та прийняття рішення щодо звіту про його виконання. Верховна Рада України розглядає та приймає рішення щодо схвалення Програми діяльності Кабінету Міністрів України, дає згоду на призначення Президентом України Прем'єр-міністра України, здійснює контроль за діяльністю Кабінету Міністрів України. Отже, Кабінет Міністрів України перебуває у подвійному підпорядкуванні Президенту та Парламенту України. Проте цей інститут, як свідчить вітчизняна і міжнародна практика, -122- не завжди ефективний. Такі органи здебільшого орієнтуються у своїй діяльності на більш міцного «господаря», а інший орган, як правило, виконує мінімальні функції з управління цим підвідомчим органом1. Характеристика впливу на Кабінет Міністрів буде не повною, якщо не врахувати практично постійну критику його дій з боку не тільки законодавчої, президентської і судової влади, а й інших опонентів. Саме це змушує вищі органи виконавчої влади лавірувати або займати очікувальну позицію. Все викладене, що стосується виконавчої влади і Кабінету Міністрів, зовсім не свідчить про їх слабкість. Навпаки, як переконує вітчизняний і зарубіжний досвід, вплив і значення виконавчої влади постійно зростають, хоч не завжди це адекватно позначається на законодавстві. Центральні органи виконавчої влади (міністерства, комітети, органи центральної виконавчої влади зі спеціальним статусом) здійснюють відповідно галузеве, міжгалузеве та інше управління окремими напрямами соціально-економічного і політичного життя країни. І одне з глобальніших завдань майбутньої адміністративної реформи у ракурсі втілення принципу розподілу влад полягає у тому, щоб чітко відокремити компетенцію Кабінету Міністрів України і центральних органів виконавчої влади на користь останніх. Виконавчу владу на місцях здійснюють місцеві державні адміністрації, голів яких призначає на посаду і звільняє з посади Президент. На місцях є також органи місцевого самоврядування — ради, які вирішують питання місцевої власності, місцевого господарства. У такий спосіб врівноважуються інтереси територій та інтереси загальнодержавні. На нашу думку, на сучасному, кризовому етапі розвитку України для поліпшення оперативного керівництва важливо передусім посилювати виконавчу владу, але це не слід ні в якому разі робити за рахунок загальнонародного представництва. До того ж для недопущення у майбутньому відступів від фундаментального принципу розподілу влад Україні треба подолати 1 Основи конституційного права України / За ред. акад. АПрН України, проф. В. В. Копєйчикова. - К.: Юрінком, 1997. - С 97-112. -123- тенденції пріоритету політичних підходів над юридичними, правову неосвіченість, нігілізм, низький рівень правосвідомості, політичної та правової культури. З неприпустимості посилення виконавчої влади за рахунок законодавчої випливає відмова від політики, пов'язаної з делегуванням виконавчим структурам будь-яких законодавчих повноважень. Така відмова здатна забезпечити передбачену принципом розподілу влад рівновагу між ними, а також мотивується тим, що народ під час виборів наділив законодавчою владою тільки парламент. Ще у XIX ст. Дж. Лок дійшов висновку, що «законодавчий орган не може мати права передавати свої повноваження на творення законів до інших рук»'. Однак парламентська практика свідчить про досить широке застосування парламентськими країнами практики делегування. Чимало авторів обґрунтовують його необхідність. Вони, як правило, посилаються на ускладнення державного керівництва, на необхідність мати можливість терміново вирішувати окремі питання тощо2. Проте є майже незаперечним те, що внаслідок делегування законодавчих повноважень принцип, за яким тільки парламент здійснює законодавчу владу, не відповідає дійсності, а тому виникає все більше рис імперського президентства. З нашої точки зору, є необхідність конституційної заборони делегування повноважень від однієї влади до іншої. Водночас заборона делегування не виключає можливості, а у ряді випадків і необхідності, перерозподілу конституційним шляхом повноважень між законодавчими і виконавчими органами або надання останнім окремих доручень у правотворчій сфері, як це зроблено у п. 4 «Перехідних положень» Конституції України. Надзвичайно важливе місце у системі розподілу влад посідає судова влада, Так, уже в ст. 6 Конституції України використано категорію «судова влада», що є частиною доктрини розподілу влад у правовій державі. Це призводить до того, що за ор- 1 ЛоккДж. Два трактата о государстве: Трактат второй. - М, 1985. - 2 Девідсен М. Виступ на Міжнародному симпозіумі «Конституція не -124- ганами суду визнається самостійність і незалежність, а привласнення функцій цих органів іншими державними органами чи посадовими особами забороняється. До того ж і будь-яке делегування функцій судів не допускається. Конституція України суворо заборонила створення і функціонування надзвичайних та особливих судів. Суди є різними за своєю компетенцією та юрисдикцією, однак усі вони мають одне призначення — захист прав і свобод громадян, конституційного ладу, національ-.ної безпеки, дотримання законності та справедливості у суспільстві. При цьому забезпечення реалізації передбачених Конституцією України прав і свобод людини та громадянина є головним змістом діяльності органів судової влади. Адже згідно з.Конституцією юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі, тобто судовому захисту підлягають усі права, свободи та обов'язки громадян. Усе це підтверджує думку про надзвичайно важливий характер і значення судової влади. Адже ніякий інший законодавчий чи виконавчий орган не має права привласнювати собі функції і повноваження, що. входять до компетенції судів. Держава наділяє тільки суди правом використовувати примусові повноваження державної влади, а саме у встановленому законом порядку визнавати особу винною у.вчиненні злочину, призначати кримінальне покарання. Головне полягає в тому, щоб забезпечити реальну самостійність і незалежність судової влади як системи органів, що чинять правосуддя між різними суб'єктами суспільства. А для цього слід згадати Гегеля і сконструювати судову владу не як систему державних органів, а як складовий елемент захисту прав, свобод, обов'язків і законних інтересів представників громадянського суспільства. Саме громадянське суспільство повинно формувати, будувати та організовувати діяльність судової влади, тільки у такому разі судова влада буде дійсно незалежною, самостійною та об'єктивною. У цьому розумінні було б доцільно запровадити інститут безпосередніх виборів суддів після того, як, призначені Президентом, вони відпрацюють певний час. До того ж доцільно на конституційному рівні передбачити ' створення та основи функціонування самостійної контрольно-наглядової влади, конституційне врегулювання діяльності якої -125- слід зосередити в самостійному розділі чинної Конституції або в окремому законодавчому акті. Функціональним призначенням цих органів слід вважати захист і охорону конституційного ладу, а до системи відносити Конституційний Суд України, Уповноваженого з прав людини, прокуратуру, різні державні інспекції. Отже, слід визнати, що принцип розподілу влад — це не тільки юридичний принцип, а й еоціальио-нолітичний і структурно-організаційний, бо якщо його тлумачити у широкому розумінні, то він врегульовує розподіл влад між правовою державою і громадянським суспільством, державою у цілому та її складовими одиницями, політичною і державними системами. Він є одним з головних принципів правової держави. § 4. Принцип реальності крав, свобод, обов'язків і законних інтересів людини та громадянина Принцип реальності прав, свобод, обов'язків і законних інтересів людини та громадянина передбачено статтями 21— 23, 56—64 Конституції України. Він разом з принципами верховенства права і розподілу влад складає основу правової держави. Сутність його полягає в тому, що права, свободи, обов'язки і законні інтереси людини та громадянина повинні бути не тільки продекларовані у законодавчих актах, а й забезпечені та гарантовані всіма соціальними суб'єктами і насамперед державою. Для нього остання повинна створювати зовнішні й внутрішні механізми. •Зовнішній механізм забезпечення реальності прав, свобод, обов'язків і законних інтересів людини та громадянина характеризується постійним розширенням і оновленням міжнародних відносин у сфері гарантування прав, свобод, обов'язків і законних інтересів людини. Світова спільнота визнала права людини загальнолюдською цінністю. З цього погляду можна стверджувати, що правова держава — це така організація влади, що обмежена правами і свободами людини та громадянина. Ці права і свободи є системоутворюючою категорією щодо правової держави, адже остання виникає та існує, в особі всіх державних організацій, для їх за- - 126- безпечення. Права і свободи людини та громадянина визначають взаємовідносини не лише індивіда і держави, а й держави та інших соціальних суб'єктів. Йдеться про те, що держава повинна підтримувати і забезпечувати тільки такі колективні соціальні інтереси, які не суперечать правам і свободам конкретного індивіда. Водночас правова держава покликана забезпечувати у суспільстві розумний компроміс, попереджувати соціальні катаклізми і потрясіння. А тому в більшості країн світу кількість і якість прав людини неухильно зростає. При цьому вони спочатку закріплюються у міжнародних договорах і угодах, а потім і у національному законодавстві конкретної держави. Однак рівень політичного, економічного і культурного розвитку в різних державах різний. Деякі держави через об'єктивні та суб'єктивні причини не можуть забезпечити не тільки міжнародну кількість і якість прав людини, а й свої власні права, що продекларовані у національному законодавстві. Так створюється певний розрив між тим, що проголошено, і практикою його реалізації. У різних країнах мірило і сама сутність цього розриву різні, не є однаковими його причини і витоки, методи і способи його подолання. Саме це й обумовлює необхідність створення спочатку теоретично, а потім і практично універсального механізму гарантування реальності прав людини і громадянина. Він повинен охоплювати всі сторони життя суспільства і забезпечувати існування і дієвість прав, свобод, обов'язків і законних інтересів людини та громадянина. Цей механізм не є незмінним, він перебуває в постійній динаміці, удосконалюється, пристосовуючись до умов життя суспільства, що змінюються. Отже, після декларування прав, свобод, обов'язків і законних інтересів у міжнародних нормативно-правових актах, найважливішими з яких є Загальна декларація прав людини, Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, Факультативний протокол до Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, Європейська конвенція з прав людини, Конвенція про запобігання злочину геноциду і покарання за нього тощо, вони повинні відображатися в національному законодавстві держави, насамперед в її конституції і законах. -127-
|