Масавая літаратура
Словазлучэнне «масавая літаратура» мае розныя значэнні. У шырокім сэнсе — гэта ўсё тое ў літаратуры, што не атрымала высокай ацэнкі мастацкі адукаванай публікі: альбо вызвала яе негатыўныя адносіны, альбо засталося ёю незаўважаным. Аднак больш распаўсюджаным і ўплывовым з’яўляецца ўяўленне аб масавай літаратуры як аб літаратурным «нізе». Яно ўзыходзіць да класіцысцкі арыентаваных тэорый: да нарматыўных паэтык, якія рэзка супрацьпастаўлялі жанры высокія, сур’ёзныя, кананічныя і нізкія, смехавыя, некананічныя. «Масавая літаратура — гэта сукупнасць папулярных твораў, разлічаных на чытача, не далучанага (альбо мала далучанага) да мастацкай культуры, які не валодае развітым густам, не жадае альбо няздольны самастойна думаць і па вартасці ацэньваць творы, які шукае ў друкаваным слове галоўным чынам забаву» [58]. Масавая літаратура «прызвана ўлагоджваць (але не стымуляваць!) уяўленне чытача і забяспечваць яго ідэйна-псіхічны «камфорт», перасяляючы яго з рэальнага свету ў ілюзорны, дзе падказаныя жаданні і мары наталяюцца сродкамі стандартызаванага ўяўлення, а ўласная «годнасць» сцвярджаецца шляхам атаясамлівання з героем ці знаходзіць грунт у вобразным афармленні сваёй унутранай спрошчанай карціны рэчаіснасці. Метад масавай літаратуры можа быць названы ілюзіянізмам» [59]. Масавая літаратура — словазлучэнне, якое менавіта ў такім маўленчым выглядзе ўжываецца на ўсходнеславянскай культурнай прасторы, — у другіх культурах гучыць па-іншаму. Так, у англамоўнай літаратурна-крытычнай традыцыі масавая літаратура імянуецца папулярнай (popular) літаратурай. У нямецкай культуры аналагічную ролю адыгрывае словазлучэнне трывіяльная літаратура. Французскія спецыялісты вызначаюць гэтую з’яву як паралітаратуру. Менавіта французскі маўленчы варыянт наймення масавай літаратуры стаў інтэрнацыянальным. Паралітаратура абслугоўвае чытача, чые паняцці аб жыццёвых каштоўнасцях, аб добрым і дрэнным вычэрпваюцца прымітыўнымі стэрэатыпамі і не выходзяць за межы агульнапрызнаных стандартаў. У сувязі з гэтым героі твораў паралітаратуры пазбаўлены, як правіла, індывідуальных рыс, псіхалогіі, нейкіх асаблівых прыкмет. А часам персанажы гэтых твораў наогул ператвораны ў фікцыю асобы, у нейкі «знак». Як піша В. Халізеў, «крайні схематызм паралітаратурных персанажаў адрознівае іх ад герояў высокай літаратуры і добрай белетрыстыкі» [60]. Адсутнасць характараў у творах паралітаратуры кампенсуецца дынамічным дзеяннем, вялікай колькасцю неверагодных, амаль што казачных здарэнняў. Тым не менш аўтары стараюцца ўпэўніць чытача ў дакладнасці і верагоднасці таго, што адлюстроўваецца. Паралітаратура — гэта ў прынцыпе падабенства літаратуры, якое паразітуе на ёй, дзецішча рынку, прадукт індустрыі духоўнага спажывання. Дадзены момант накладвае велізарны адбітак на аўтарскі пачатак, які ў многіх творах практычна выпусташаны, таму што яны пішуцца пад заказ, з абавязковай арыентацыяй на пэўную схему ці формулу (нездарма творы паралітаратуры імянуюць часта формульнымі), клішэ дзеля інтрыгі і займальнасці. Асноўным жанрам паралітаратуры з’яўляецца раман з такімі яго разнавіднасцямі, як «дэтэктыў, шпіёнскі раман, баявік (пры жаданні гэтыя тры тыпы можна аб’яднаць пад рубрыкай крымінальны раман), фэнтэзі (у якасці адпраўной мадэлі мае трылогію англійскага пісьменніка Дж. Толкіена «Уладар кольцаў»), трылеры (раманы жахаў, якія тыпалагічна ўзыходзяць да «гатычных» раманаў А. Радкліф), любоўны, дамскі, сентыментальны ці ружовы раман (romance), касцюмна-гістарычны раман з дамешкай меладрамы ці нават парнаграфічнага рамана (сёння гэта «паміраючая» разнавіднасць масавай літаратуры, выцесненая адпаведнага роду кіна- і відэапрадукцыяй)» [61]. Масавая літаратура спарадзіла тэрмін бестселер (упершыню быў прыменены ў 1895 г. у амерыканскім часопісе «Букмэн»). У структуры масавай літаратуры ЗША ўзніклі таксама ў 30-я гг. ХХ ст. фотараманы і коміксы, «дзе літаратурны тэкст — упісаныя ў «бурбалкі» рэплікі персанажаў — іграюць другарадную ролю, у параўнанні з візуальным радам: размешчанымі ў лагічнай паслядоўнасці карцінкамі (фатаграфіямі), якія ў сваёй сукупнасці перадаюць нейкае драматычнае дзеянне» [62]. Выкладзеная намі вышэй характарыстыка масавай літаратуры пададзена з традыцыйных пазіцый. Разам з тым «у апошні час многія літаратуразнаўцы схіляюцца да думкі, што масавая літаратура — гэта феномен ХХ ст., які склаўся як вынік агульнай культурнай тэндэнцыі навейшага часу, калі вялікі аб’ём інфармацыі імкнецца да схематызацыі (згортвання). Любы тэкст масавай культуры ўяўляе сабой высокаарганізаваную мадэль, элементы якой былі апрабаваны ў тэкстах класічнай літаратуры. Напрыклад, калі тэкст трагедыі У. Шэкспіра «Гамлет», раманаў Ф.М. Дастаеўскага «Злачынства і пакаранне», «Браты Карамазавы» і інш. звесці да ўзроўню мадэлі, яны нічым не будуць адрознівацца ад аповесцей Ф. Нязнанскага ці А. Марынінай. Для кожнага жанру масавай культуры ствараецца пэўны звод законаў і правіл — мадэль, якая забяспечвае іх пазнавальнасць, таму чытач ніколі не адчувае расчаравання ад чаканняў, што не збыліся: у дэтэктыве злачынца будзе заўсёды выкрыты, гераіня жаночага рамана знойдзе сваё шчасце і г. д. У адрозненне ад элітарнай культуры, масавая культура гаворыць са сваім чытачом на зразумелай яму мове» [63].
|