Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Ранньобуддійське мистецтво.





Розпад родоплемінних відносин і формування класового суспільства породжують на фоні народної світоглядно-художньої традиції нове світосприйняття, нові релігії – буддизм та джайнізм. Буддизм не пропонував нових богів, а прагнув дати нову відповідь на вічні питання про сенс життя. Божества античного пантеону – якші, якшині, Індра, інші – перетворились в духів-покровителів гробниць. Нові приватно-власницькі стосунки нищили відчуття згуртованості, взаємної опори, притаманне роду, родовим взаєминам. Проповідники нової релігії, вбачаючи джерела зла в багатстві і гонитві за матеріальними благами, закликали до аскетизму. Звільняючись від влади общини, сім’ї, власності, аскет міг особистим подвигом досягти більшої влади над людьми, ніж брахман. Але, звільняючись від влади суспільства економічно і морально, людина або потрапляє в глухий кут самоусунення, або шукає нових контактів з світом, закликаючи до поклоніння всіх єдиному богу. Кожен повинен знайти “праведне царство” в своїй душі. Буддійське мистецтво висловило ці прагнення, відображаючи міфічну схему всесвіту і типові соціальні ситуації.

Архітектура. До уславлених ранньобуддійських споруд належить ступа в Санчі. Вона вражає своєю “космічністю”. Величезний купол оточений кам’яною огорожею з чотирма воротами і увінчаний квадратною терасою – “палацом богів”, що правлять землею. З центру квадрата по осі ступи здіймається шпиль, на який нанизані три “парасолеподібних” перекриття, що символізують три небесних сфери. З вістря шпилю, на думку буддистів, Будда зноситься в емпіреї нірвани. Сам купол ступи теж поділено на три частини: масивну напівсферу, вузьку середню частину, опоясану доріжкою для ритуального обходу, і основу. Кам’яна огорожа за формою нагадує дерев’яну огорожу навколо індійських селищ. Увійти на священну територію можливо через прикрашені різьбою та горельєфами ворота: три поперечних кам’яних “балки” пропущені крізь отвори у вертикальних стовпах. Як головний символ буддизму, ступа увібрала в себе символіку “світової гори”, “світового дерева”.

Скульптура. Ступа в Санчі побудована за часів царя Ашоки (268-232 рр. до н.е.). Одночасно була створена знаменита “левова капітель” царя Ашоки, що зображена на гербі сучасної Індії. Капітель увінчувала п’ятидесятитонну колону “Стамбху” в місті Сарнатху. Вона символізувала “світове дерево”. Чотири леви, “виростаючи” із стовпа, охороняють чотири сторони світу. Охоронці Всесвіту спираються лапами на 24-х шпицеві колеса дхарми (дхарма-чакри) – колеса “превратності” людської долі. Чотири сторони світу, типи людей, стихії, першоелементи втілені у фігурах коня, лева, слона та бика, що рухаються по годинниковій стрілці, пов’язуючи всі сфери буття. Нижня частина капітелі – квітка лотоса пелюстками вниз, що асоціюється з Сонцем і животворним вогнем Агні. На пам’ятці Сарнатха був вибитий едикт царя Ашоки про норми гармонійних відносин між особистим і суспільним.

Основна тематика буддійського мистецтва – життєпис Будди. Численними рельєфами та барельєфами прикрашено ступу в Амараваті. Зображення розповідають не лише про чудове народження Будди, але й про його долю: як реальний засновник буддизму принц Сиддарха Гуатама став Буддою – “просвітленим”. Популярним сюжетом стала перша проповідь Будди, в котрій він закликав йти “середнім шляхом”, уникаючи як прагнення до насолод, так і безкорисної аскези. Лише за умови чистого і упорядкованого життя можливо досягти нірвани. Нірвана є в душі кожного і досягти її можливо в будь-якому місці ще за життя. Але не завадить випробовувати спокуси життя, щоб переконатись в їх марності. Тому життя у всіх його насолодах так широко представлене на “воротах небес” – торанах ступ.

З часом ступи змінювались. В основі її стали будувати квадратною, щоб надати зв’язок з землею. На цій платформі зводився барабан, платформа теж подвоювалась, а купол перетворився на маленьку напівсферу, затиснуту між важкою хармікою-терасою та складною нижньою конструкцією. Збільшується висота: найвища ступа Індії біля Пешавра має 200 м.; в неї п’ять кам’яних ярусів, тринадцятиповерхова дерев’яна харсіка та залізний шпиль.







Дата добавления: 2015-09-07; просмотров: 497. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...


Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...


ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...


Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Потенциометрия. Потенциометрическое определение рН растворов Потенциометрия - это электрохимический метод иссле­дования и анализа веществ, основанный на зависимости равновесного электродного потенциала Е от активности (концентрации) определяемого вещества в исследуемом рас­творе...

Гальванического элемента При контакте двух любых фаз на границе их раздела возникает двойной электрический слой (ДЭС), состоящий из равных по величине, но противоположных по знаку электрических зарядов...

Сущность, виды и функции маркетинга персонала Перснал-маркетинг является новым понятием. В мировой практике маркетинга и управления персоналом он выделился в отдельное направление лишь в начале 90-х гг.XX века...

Этапы творческого процесса в изобразительной деятельности По мнению многих авторов, возникновение творческого начала в детской художественной практике носит такой же поэтапный характер, как и процесс творчества у мастеров искусства...

Тема 5. Анализ количественного и качественного состава персонала Персонал является одним из важнейших факторов в организации. Его состояние и эффективное использование прямо влияет на конечные результаты хозяйственной деятельности организации.

Билет №7 (1 вопрос) Язык как средство общения и форма существования национальной культуры. Русский литературный язык как нормированная и обработанная форма общенародного языка Важнейшая функция языка - коммуникативная функция, т.е. функция общения Язык представлен в двух своих разновидностях...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2025 год . (0.013 сек.) русская версия | украинская версия