Духовний імпульс і його розгортання
Для характеристики незайманої чистоти і первозданності Борії цитований вище Юрій Пєтуховужив епітет “глухомань”, який може призвести до викривлених уявлень про тодішній стан Північного Надчорномор’я. Річ у тім, що будь-яка цивілізаційна будова має “три поверхи” — три складові: 1) духовно-світоглядну; 2) соціально-організаційну; 3) технологічну. Розвиток цивілізації завжди починається з духовно-світоглядного імпульсу. В цей час реалізуються найвищі потенції — ті, що пов’язані з самореалізацією людини, з її фізичним, психічним і духовним розвитком. У термінах видатного соціолога Пітирима Сорокіна, це фаза “ідеаційної культури”[218], головними цінностями якої є Бог і людська душа. У цей час для здійснення справ потрібно найменше формальностей, законів, приписів, оскільки людей згуртовує єдиний дух, жива Традиція і закон, який звучить у їхній душі. Наступна, соціально-організаційна фаза, є більш заземленою і прагматичною. Під час цієї фази (“ідеалістичної” — за Сорокіним) людська енергія більше спрямовується на питання державотворення, суспільної організації, боротьби за владу, завоювання територій тощо. Це час реалізації інших, більш “земних” потенцій. Внутрішній закон затуманюється, і тоді людей згуртовує не стільки дух, скільки державні закони, організації, соціальні установи. На останній, технологічній (“сенсорній” — за Сорокіним), фазі головними цінностями стають чинники, що забезпечують чисто матеріальні аспекти людського існування. Традиція забувається, про духовні прояви (наприклад, совість) людям стає якось навіть незручно говорити. Форми суспільного життя костеніють, особисте благо ставиться вище за спільне благо. Натомість людська енергія спрямовується у технологічне русло, і спільнота переживає справжній “технологічний бум”. На цій фазі реалізуються найбільш заземлені потенції, а головним об’єднуючим чинником стають матеріальні блага, гроші, чуттєві насолодження. Оскільки прояви цієї фази є матеріальними і наочними, то багатьом здається, що саме тепер цивілізація досягнула найвищого рівня. Проте згодом стає все очевиднішим, що це ілюзія. Різке ослаблення духовного об’єднуючого начала робить спільноту нестабільною, тканина життя розпадається. Тоді у активної частини людей раптом з’являється ностальгія за первозданною духовністю. Таким чином виникають передумови для нового духовного імпульсу і переходу до “ідеаційної” фази НОВОГО ЛЮДСЬКОГО ЦИКЛУ. Проте цей міжфазовий перехід не є реставрацією минулої духовності, адже те, що було добрим вчора, сьогодні може стати пережитком і гальмом. Життя продовжується лише через смерть і нове народження. Високотехнологічна, але бездуховна цивілізація вмирає. На її місце приходить нова система — неформальна, буйна, сповнена життєвої енергії і здоров’я. Її об’єднуюча сила — прагнення до святості, її метод — імпровізація. Вона з’являється тихо і непомітно, її помічають лише тоді, коли паросток нового життя “скромно”, але впевнено проламує асфальт старої цивілізації. — А чи можливий ідеальний варіант, коли відбувається поєднання високої духовності і високих технологій, небесного і земного? Так, можливий. Річ у тім, що процес “духовність → соціальна організація → технології” розвивається не лише в часі, а й у просторі — від центру до периферії. Тобто в первинному центрі творення цивілізації домінує її духовно-світоглядна складова, яка поступово ослаблюється по мірі віддалення до периферії. Тому на крайній периферії домінують технологічні аспекти цивілізації. Таким чином виникають два цивілізаційні полюси: духовний у центрі і технологічний на периферії. Цивілізаційний прорив відбувається тоді, коли частина високотехнологічної периферії повертається до високодуховного центру. Або коли технологічна периферія створює інфраструктуру, яка пізніше буде по-своєму використана духовним центром [219]. Саме завдяки цьому механізму відбувся цивілізаційний перехід на третій психоінформаційний рівень, у процесі якого виникла нова раса, відома під назвою
|