ХОРВАТСЬКО-УГОРСЬКИЙ ДОГОВІР 1868 р. НАСТУП РЕАКЦІЇ
В імперії Габсбургів після революції 1848-1849 рр. розпочалася доба політич-ної реакції. Імператором став молодий Франц Йосиф, початок правління якого ознаменувався десятиліттям (1850— 1860 рр.) найжорстокішого абсолютизму. Хорвати ці зміни відчули найпершими, причому дуже болісно: було скасовано всі прогресивні інституції, що виникли на хвилі революційного піднесення; закрито багато періодичних видань; обмежено свободу слова; заборонено хорватський трикольоровий прапор. У школах та органах влади всіх рівнів запроваджувалася німецька мова. До Хорватії введено частини австрійської жандармерії. З погляду адміністративного підпорядкування Хорватію та Славонію було відокремлено від Угорщини, й вони дістали статус самостійної частини імперської "корони". Хорватам повернули місто Рієку. Австрійський уряд не відновлював феодальні відносини, але спеціальним імператорським "патентом" (указом) 1854 р. передбачав відшкодування дворянству збитків, яких воно зазнало внаслідок звільнення селян і втрати маєтків. Це відшкодування мало фінансуватися за рахунок селянства, котре, згідно з указом, зобов'язувалося сплачувати колишнім господарям вартість одержаної землі. У 1853 р. Л. Гай, який тоді потрапив у дуже скрутну ситуацію, мусив продати колишній орган іллірійського руху — "Народну газету", символ хорватського національного відродження, — австрійському урядові. Газета видавалася і згодом, але під іншою назвою: "Імператорська офіційна народна газета". Перемога абсолютистського центру здавалася цілковитою й остаточною. Період абсолютизму в Австрії скінчився внаслідок поразок імператорських військ в Італії під Маджентою й Сольферино в 1860 р. Народи Габсбурзької монархії знову отримали деякі права та свободи. Хорвати нарешті здобули власні органи адміністративного самоврядування, незалежні від угорських. Проте, згідно з ухваленою в лютому 1861 р. конституцією країни, обмежувалися права регіональних парламентів — у тому числі й хорватського Сабору, — а також посилювався вплив центральних органів влади на ситуацію в регіонах. Протест хорватів виявився настільки рішучим, що Відень мусив достроково припинити роботу першого Сабору, скликаного після прийняття конституції 1861 р., й розпустити його. Особливо налякали австрійський уряд заклики багатьох депутатів до об'єднання південних слов'ян в одній державі, хоча й висловлені з уточненням, що стосувалося запровадження "особливої унії" цієї гіпотетичної держави з Австрією. Наступного разу Сабор зібрався тільки в 1865 р., в надзвичайно складній ситуації. Політична криза в імперії Габсбургів поглиблювалася, необхідність її реформування усвідомлювалася більшістю політичних сил. Дискусії поступово звелися до обговорення основного принципу устрою держави, до пошуків відповіді на питання, чи залишиться вона унітарною, чи перетвориться на дуалістичну (вимога мадярів) або федеративну (цю ідею обстоювали хорвати, котрі вважалися "третім", після німців і угорців, народом імперії). Засідання Сабору (1865) поставили на порядок денний ще одне, надзвичайно важливе для Хорватії, питання: про існування хорватських політичних партій. їх на той час сформувалося три: Партія права на чолі з А. Старчевичем та Є. Ква-терником, Народна ліберальна партія Ю. Штроссмайєра й І. Мажуранича та партія "мадяронів ". Перша з них мала великохорватську (націоналістичну) орієнтацію; друга виступала за інтеграцію південних слов'ян під егідою Відня; третя обстоювала переваги хорватсько-угорського зближення, нехай навіть і за умови втрати національної своєрідності. Хорватський Сабор у черговий раз розпущено в 1867 р., коли після поразки Австрії у війні з Пруссією (1866) Відень підписав австро-угорський договір, згідно з яким імперія Габсбургів проголошувалася дуалістичною, такою, шо складалася з двох майже рівних у правах частин — австрійської та угорської. Вибори до нового Сабору відбулися в 1867 р. й проходили під потужним адміністративним тиском, що забезпечило перевагу на них "мадяронам". У січні 1868 р., після того, як на засіданні новообраного Сабору всіма правдами й неправдами придушено гострий протест депутатів від Партії права, з 'явилася постанова про визнання австрійсько-мадярського договору й приєднання хорватських територій до Угорської корони. Влітку 1868р. делегація Сабору підписала в Будапешті хорватсько-угорський договір, який визначав основні засади нового об'єднання двох народів у спільному адміністративно-державному утворенні. Хорватія, Славонія та Далмація як "Триєдине королівство" визнавалися окремою частиною Угорщини зі збереженням самоврядування в адміністративній, шкільній, судовій та церковній галузях. Вищим законодавчим органом залишався Сабор, до складу якого мали обиратися представники католицької та православної церков, дворянства, міст і населених пунктів, а також посланці від селянства ("недворяни" дістали право обиратися до Сабору після подій 1848 р.). Виконавчу владу в Триєдиному королівстві очолював бан, який перебував у Загребі і якого затверджував імператор за поданням угорського міністра-президента. Повноваження бана обмежувались трьома ділянками: внутрішні справи, юстиція, віросповідання і народна освіта. Бан був підзвітний Сабору. Територія королівства адміністративно поділялася на 8 жу-паній, кожну з яких очолював великий жупан. Сабор мав делегувати 40 депутатів до нижньої і трьох до верхньої палати угорського сейму. Право на членство у верхній палаті здобували також 18 представників вищого хорватсько-славонського дворянства — "магнати" (князі, графи, барони). Передбачалася участь 12 хорватських депутатів у складі угорської делегації до центрального парламенту у Відні. 55 % державних прибутків Хорватії мало передаватися до Будапешта, 45 % залишалося на потреби хорватів з уточненням, що ця сума не могла бути меншою за 2,5 млн гульденів. У Кабінеті міністрів Угорщини запроваджувалася спеціальна посада міністра у справах Триєдиного королівства. Офіційною мовою в Королівстві проголошувалася хорватська, що, безумовно, було важливою перемогою хорватів у боротьбі за національні права, проте не знімало всіх проблем і не пом'якшувало гостроти загального невдоволення, що запанувало на хорватських теренах після підписання договору 1868 р. Це невдоволення пояснювалося тим, що для всіх у Хорватії договір став документом, котрий перекреслював прагнення як мінімум двох поколінь борців за національне відродження. Він об'єктивно відкидав хорватів на багато років назад. Продовжуючи діяльність, спрямовану на мадяризацію хорватських земель, угорці намагалися нейтралізувати невдоволення населення та політичної еліти за допомогою легальних методів — запроваджуючи нові закони, якими надавалися певні поступки в не дуже принципових питаннях. У 1873 р. до хорватсько-угорського договору внесено низку змін і доповнень: кількість хорватських депутатів у мадярському парламенті збільшено, а мінімальний обсяг хорватського бюджету визначено в розмірі 3,5 млн. гульденів. Крім того, баном Хорватії призначено І. Мажуранича, котрий мав у своїх земляків великий авторитет. За задумом Відня та Будапешта, він міг значною мірою посприяти нормалізації стану справ у Королівстві. Нормалізації досягти не вдалося, і в 1880 р. Мажуранич пішов у відставку. Політика мадяризації хорватів тривала й навіть посилилась, особливо після того, як у 1883 р. баном призначено представника радикально налаштованих угорських націоналістів — К. Хедерварі, який залишався на цій посаді до 1903 р. Урядування Хедерварі характеризувалося постійним політичним, економічним та культурним тиском, мета якого полягала в подоланні опору національно свідомих сил, денаціоналізації та мадяризації хорватських земель, перетворенні їх на звичайні угорські провінції. Інструментами такої політики виступали свавілля й насильство під час виборів, політичні утиски інакодумців, цензура тощо. Політичні репресії застосовувались насамперед до найвизначніших діячів хорватського національного руху, в тому числі — до лідерів політичних партій. У 1885 р. ув'язнено А. Стар-чевича; в 1888 р. Ю. Штроссмайєр одержав від імператора догану за те, що надіслав до Києва вітальну телеграму з нагоди святкування 900-річчя хрещення Русі. Методи залякування та політичного шантажу дали змогу Хедерварі зруйнувати єдність найбільшої хорватської політичної партії — Народної. Частина її членів перейшла на бік "мадяронів", котрі перетворились на офіційно визнану урядову партію. У такій ситуації прогресивна частина хорватського суспільства згуртувалася навколо Партії права, яка й надалі обстоювала хорватські національні інтереси й намагалася парламентськими методами протистояти діям бана та його оточення, їй це, щоправда, практично не вдавалося.
В умовах постійного погіршення загальної політичної ситуації в Хорватії тривали економічні та соціальні перетворення, зумовлені скасуванням феодальних відносин і становленням капіталізму. Відбувалося соціальне розшарування суспільства та перерозподіл національного багатства на користь буржуазії. Характерною особливістю останньої третини століття стала масова еміграція до Америки, яка в більшості випадків мала економічний характер. Наприкінці XIX ст. Хорватія залишалася слаборозвиненою, переважно аграрною країною. Майже 80 % населення жило з сільського господарства, тоді як у діяльності, пов'язаній з високим інтелектуальним потенціалом — медицині, праві, інженерних роботах, — брали участь здебільшого іноземці. У країні фактично панувало всевладдя бюрократії, багато чиновницьких посад обіймали угорці та німці, які навіть не володіли мовою місцевого населення. Промисловість розвивалася низькими темпами, так само, як і торгівля, що практично цілком опинилася в руках іноземців — німців, угорців, італійців. Хорватська залізниця належала Угорщині.
ХОРВАТСЬКІ ТА СЛОВЕНСЬКІ ЗЕМЛІ НА ЗЛАМІ ХІХ-ХХ ст.
Наприкінці XIX ст. до суспільного життя включається нове покоління політиків. Розчароване діяльністю попередників, які так і не домоглися реальних успіхів навіть після об'єднання в 1893 р. опозиційних угруповань Старчевича та Штроссмайєра, це покоління відразу вдається до непарламентських методів боротьби. У 1895 р. студенти університету спалили на центральній площі Загреба угорський прапор, "вітаючи" в такий спосіб імператора Франца Йосифа, котрий мав прибути до хорватської столиці. Значний вплив на розвиток хорватської політичної думки справило перебування значної групи молоді в провідних європейських центрах, куди їх вислали за участь в антиугорських демонстраціях 1895 р. Особливу активність виявили ті, хто опинився у Празі. Вони започаткували видання політичних і культурних друкованих органів, у яких обговорювалася й формувалася платформа хорватського національного руху. Помітний вплив на "празьку" групу справила позитивістська філософія Т. Масарика. Поступово як у самій Хорватії, так і за її межами виник молодіжний рух, представники якого вимагали ревізії "ідеалістичних" поглядів та дій політиків попереднього покоління, прагнули залучити до боротьби проти Відня і Будапешта широкі народні маси. До "молодих" приєдналися окремі представники "старої" генерації, розчаровані діяльністю Партії права та інших опозиційних режимові партій, які будували свої програми, здебільшого посилаючись на минувшину, на історичні права хорватів, у тому числі на їхнє право відновити колись втрачену державність. На політичній сцені з'явилися нові лідери. Один із них — С. Радич — висунув програму створення національної селянської держави. В центрі уваги перебував також Ф. Супіло, який видавав у Рієці найвпливовіший у Хорватії друкований орган — " Рієцьку нову газету". Згодом він став одним із зачинателів югославського руху. У цей час формуються нові хорватські політичні партії, які приходять на зміну партіям "першої хвилі": Селянська, Прогресивна, Соціалістична. Всі вони вважалися опозиційними режимові й офіційній політиці як Відня, так і Будапешта та Загреба. У перші роки XX ст. внаслідок кризи дуалізму загострюється політична боротьба між Віднем і Будапештом, у якій роль активної сторони відіграє останній. На виборах до парламенту в 1905 р. об'єднана угорська опозиція здобула переконливу перемогу, що змусило Відень запровадити систему управління у вигляді комісаріату. Кожна із сторін — як німецька, так і угорська — при цьому розглядала слов'ян імперії як потенційних союзників у боротьбі з опонентом і всіляко загравала з ними. У слов'янського населення Австро-Угорщини, крім партій та рухів, зорієнтованих на одного з учасників німецько-угорського протистояння, в цей час формуються політичні сили, які будують свої програми на ідеї об'єднання південних слов'ян. Створення наприкінці 1905 р. Сербсько-хорватської коаліції під проводом таких діячів, як Ф. Супіло від хорватів, А. Трумбич від далматинців та С. Прибічевич від "австрійських" сербів, — мало вагомі наслідки й справило вирішальний вплив на розвиток політичного процесу напередодні й під час Першої світової війни. На виборах 1906 р. коаліція здобула переконливу перемогу, зберігаючи відносну більшість голосів у парламенті до 1918 р. Незабаром Будапешт активізував політику мадяризації, яку проводив протягом XIX ст. Відень докладав усіх зусиль, щоб розвалити хорватсько-угорську коаліцію, і це досить швидко принесло очікувані результати. Новизна ситуації на початку XX ст., порівняно з тією, що мала місце в середині та другій половині XIX ст., визначалася передовсім тим, що політична еліта хорватів не пішла на компроміс із режимом, як це було під час подій 1848—1849 рр. та наприкінці століття. Ця еліта вбачала вихід для себе і для нації в цілому у зближенні з Сербією, яка посилювалася, довівши власним прикладом право "малих" країн самим вирішувати власну долю після перемоги в Балканських війнах 1912-1913 рр. Опір хорватів політиці Відня та Будапешта не тільки тривав, незважаючи на всілякі утиски, а й набирав обертів. У 1912 р. представниками нової політичної хвилі здійснено два замахи в Загребі на одіозного австрійського комісара у справах Хорватії Цувая. Початок Світової війни перервав природний розвиток політичного процесу, змусивши, зокрема, провідних діячів Сербсько-хорватської коаліції виїхати за межі країни й продовжити свою діяльність в еміграції. Більшість слов'янських чоловіків призовного віку були мобілізовані й брали участь у бойових діях, але воювали вкрай неохоче, в багатьох випадках масово здавалися в полон. Від 1916 р. з полонених "австрійських" слов'ян формувалися цілі військові підрозділи, які діяли на боці держав Антанти. Восени 1918р., коли поразка Четвірного союзу у війні вже ні в кого не викликала сумнівів, Сербсько-хорватська коаліція прийняла ухвалу про створення незалежної слов'янської держави на території Хорватії, Славонії та Далмації і звернулася до великих держав-переможниць з проханням дати згоду на існування такої держави. Діставши відмову, основна причина якої полягала в небажанні Антанти сприяти державотворенню народів, які входили до країн переможеного табору, представники слов'янських областей Австро-Угорщини вирішили звернутися до сербського короля з пропозицією приєднати їхні терени до складу Королівства Сербії. Після схвалення цього плану в провідних європейських столицях, насамперед у Лондоні і Парижі, 1 грудня 1918р. було проголошено створення нової держави — Королівства сербів, хорватів, словенців. У Словенії, де за умов тривалого потужного понімечення пробудження національної свідомості почалося тільки наприкінці XVIII ст., у другій половині XIX ст. розгорнувся активний процес становлення національної культури та націоналістичного за своїм змістом політичного руху. З погляду адміністративного поділу словенці, як і раніше, жили в цей час у кількох провінціях — Каринтії, Штірії, Істрії, — управління якими здійснювалося безпосередньо з Відня. При цьому влада на місцях зосереджувалася в руках не корінного населення, яке становило більшість, а представників німецької чи італійської меншості. Освіту словенці здобували в школах з німецькою мовою навчання. Словенська мова вивчалася як один із предметів. Для продовження навчання у вищих навчальних закладах словенці мусили їхати до німецьких університетів, здебільшого до Відня та Граца. Окремі словенські території, насамперед Каринтія, досягли високого рівня економічного розвитку. В них існувала потужна промисловість. Місцеве населення виступало як дешева робоча сила, капітали та провід підприємств були іноземними. Незважаючи на це промисловий переворот значною мірою сприяв підвищенню життєвого рівня мас, а відтак і пожвавленню культурної діяльності. На інших словенських землях ситуація була значно гіршою, що призвело до масової економічної еміграції як у сусідні країни, так і за океан, до Америки й Канади. У політичному й культурному житті відбувся поділ на дві чільні ідеологічні течії — молодословенців та старословенців. Перші стояли на ліберальних позиціях, обстоюючи західні зразки подальшого розвитку нації. Другі захищали консервативні цінності, виступали за збереження традиційного способу життя й домінантного становища церкви в усіх сферах суспільного та родинного буття. Суперечки між "молодословенцями" та "старословенцями" інколи загострювалися. При цьому останні нерідко йшли на компроміси з владними структурами та німецькими політичними партіями, чим і забезпечували собі перевагу. Ця перевага ще більше зросла після того, як усередині молодо-словенського руху стався розкол. На зламі століть зміст суспільно-політичного життя у Словенії все ще визначався боротьбою між ліберальними молодословенцями і консервативними старословенцями, проте ініціативу, на відміну від попереднього періоду, поступово перебирали перші. Щоправда, ідеологія молодословенців у цей час зазнала певних змін: під впливом об'єктивних обставин вони замість виразно національно забарвлених гасел почали висувати на перший план захист інтересів соціальних груп, які репрезентували. Центральним явищем хорватської культури першої половини XIX ст. був ілліризм, який являв собою хорватське національне культурне відродження. Своєї мети — створення єдиного культурного й мовного простору для всіх південних слов'ян — ілліризм не досяг, але навколо нього об'єднались письменницькі сили хорватських теренів і сформувався єдиний літературний процес. Розвиваючись на загальному тлі гострих суспільно-політичних суперечностей, література ілліризму мала виразний наступально-войовничий характер. Вона постала специфічним утіленням ідей та прагнень нових політичних сил. Література ілліризму була представлена головним чином поезією; провідними жанрами стали патріотична та інтимна лірика; домінантним художнім методом — романтизм. Протягом п'ятнадцяти років представники ілліризму започаткували видання низки друкованих органів ("Даниця ", "Коло", "Іскра'), організували літературно-наукове товариство "Матиця Іллірійська"(1842), налагодили регулярну діяльність хорватського театру, працювали над створенням окремих видів культурної діяльності, яких раніше у хорватів не було (літературна критика, драматургія, оперне мистецтво та ін.), взялися за друкування національної літературної спадщини тощо. Найвизначнішими діячами в царині власне літератури серед представників ілліризму були Іван Мажуранич (1814—1890), Станко Враз (1810-1851), Петар Прерадович (1818-1872). Крім них, заслуговують на увагу такі постаті, як Димитріє Деметер, Антун Немчич, Павло Штоос, Людевит Вукотинович, Іван Кукулевич та ін. З ілліризмом пов'язана діяльність першого хорватського національного художника Вєкослава Караса (1821-1858). Від 1838 р. виходили друком книжки представників літератури ілліризму. До 1849 р., здебільшого коштом самих авторів, побачили світ "Пісні та оповідання" Вукотиновича, "Юран та Софія" Кукулевича, "Райські яблука" Враза, "Теу-та" Деметера, "Хорвати — мадярам" Мажуранича та ін. У 50-ті роки в хорватській культурі з'являються ознаки глибокого застою, зумовленого головним чином позалітературними обставинами. Література та мистецтво періоду абсолютизму не дали нових цікавих митців чи творів. Більшість діячів культури намагалися продовжувати в нових умовах справу своїх попередників — представників ілліризму, але зробити це було практично неможливо. Хорватське культурне життя пожвавлюється після падіння абсолютизму. З 1861 р. в Загребі видається новий літературний журнал "Наше горе лист", навколо якого поступово згуртовується нова генерація письменників. З'явилися й інші друковані органи — "Славонац" (Пожега), "Драголюб", "Віє-нац" (Загреб). У 1867 р. засновано ще дві важливі інституції — Югославську академію наук та мистецтв, а також Галерею іноземних майстрів живопису. Від 1874 р. в Загребі діє перший на Балканах університет. Період 1861—1881 рр. у хорватській літературі дістав назву "епохи Шеноа ". Август Шеноа (1838—1881) вважається не лише найпліднішим і найвидатнішим хорватським письменником свого часу, а й одним із найвизначніших митців за всю історію хорватської літератури. Крім іншого, він став ідеологом нової генерації письменників, сформулювавши основні завдання літератури, а також накресливши шляхи їх розв'язання. Шеноа поставив на порядок денний питання максимального наближення красного письменства до життя народу, що обов'язково мало супроводжуватися підвищенням естетичного рівня літератури. Автор історичного роману "Селянське повстання" та багатьох інших творів визначив магістральний шлях розвитку хорватської літератури другої половини XIX ст., обстоюючи в ній новий художній метод — реалізм. Своєю творчістю письменник всіляко сприяв утвердженню цього методу. Шляхом, накресленим Шеноа, пішли в 70—80-ті роки Є. Кумичич, А. Ковачич, В. Новак, Я. Лесковар, Й. Козарац, К. Ш. Джальський, А. Харамбашич, О. С. Краньчевич та ін. Період 1895—1914рр. вважається в історії хорватської культури добою "хорватського модерну ". Це час прориву в літературу й мистецтво модерністських течій і напрямів. Цей процес відбувається у хорватів під впливом західноєвропейських зразків. Докорінно змінився загальний клімат існування культури. Все старе апріорно заперечується, розрив з національною традицією проголошується першою передумовою для витворення "нового" мистецтва. Основним критерієм оцінки літературно-мистецьких явищ виступає їхній естетичний рівень, зв'язок з національним самоутвердженням і політичною боротьбою проголошується вторинним. У цей час в літературу приходить нова генерація митців, очолювана А. Г. Матошем (1873—1914) та /. Войновичем (1857— 1929). Разом з ними плідно працювали В. Назор, М. Бегович, Д. Шимунович, Я. ПолічКамов, В. Відрич, М. Мар'янович та ін. У живописі академічний реалізм, що домінував майже всю другу половину XIX ст. (Н. Машич, В. Буковац, Ф. Кикерец та ін.), змінюють нові течії, серед яких для хорватів особливої актуальності набуває імпресіонізм (И. Рачич, М. Кралєвич). На зламі століть у хорватській культурі з'явилася творча особистість, яка й сьогодні залишається провідною постаттю в галузі скульптури. Це — Іван Мештрович, ім'я якого увійшло в історію не тільки хорватського, а й європейського мистецтва. На початку XX ст. в хорватській культурі існувало багато угруповань, течій, шкіл, напрямів, які пропонували власні програми й способи їхньої реалізації. У літературі та мистецтві рівноправно співіснували імпресіонізм, експресіонізм, символізм, реалізм тощо. У другій половині XIX ст. стає очевидним прогрес у словенській культурі. Почали виходити журнали "Люблянський дзвін" (1881), "Дім та світ" (1888). З'явилися нові імена в літературі й мистецтві (Я. Керсник, А. Ашкерц, І. Тавчар та ін.). Розширилося коло читацької публіки, як двомовної, так і власне словенської.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Австро-Венгрия. Опыт многонационального государства. Москва, 1955.
Балкани в конце XIX — начале XX века. Очерки становлення национальных государств и политической структуры в Юго-Восточной Европе. Москва, 1991.
История Югославии: В 2 т. Москва, 1963. Т. 1.
История южньїх и западньїх славян: В 2 т. Москва, 1998. Т. 1. Лещиловская И. И. Иллиризм. К истории хорватского национального возрождения. Москва, 1968. Лещиловская И. И. Общественно-политическая борьба в Хорватки, 1848—1849. Москва, 1977. На путях к Югославии. Москва, 1997.
Фрейдзон В. И. Борьба хорватского народа за национальную свободу. Москва, 1970.
Чрня 3. История хорватской культури. Загреб, 1965.
Hrvatski povijesni zemljovidi. Zagreb, 1998.
|