Загальнолюдське і національне в культурі
Культура як певний спосіб життя, що поділяється спільнотою і формується її цінностями, традиціями, віруваннями, матеріальними виробами і територією, є складною і динамічною людською екосистемою. Елементами її є те, як людина розмовляє, вдягається, яку їжу споживає, яким богам поклоняється, як працює, відпочиває, на яких цінностях виховує дітей тощо. У ній поряд із численними самобутніми елементами простежуються культурні універсали. Культурні універсалії (лат. — загальний) — загальні поняття, ідеї, ознаки, обов'язкові для кожної культури. До універсальних компонентів культури М. Мід та К. Клакхон відносять мову, систему цінностей (сукупність життєвих цілей, засобів, ідеалів, ідеологій, міфів, світогляду); типові зв'язки і взаємодії (ритуальні, родинні та ін.); зразки, еталони поведінки, норми, правила (вітання, приготування їжі, виховання дітей, ставлення до літніх людей); символи, смисли яких передаються діям. Попри наявність універсалій, культури різних суспільств, націй, соціальних груп відрізняються одна від одної. Це дає підстави вести мову, наприклад, про українську, французьку, російську культури, культури міста і села, припускаючи, що в кожній із них є особлива, відмінна від інших, система норм, звичаїв, вірувань, матеріальних і духовних цінностей. Культура створює своєрідні рамки, через які людина пізнає себе та інших. Тому не існує культури в абстрактному розумінні. Вона функціонує у певному просторі і часі, що обумовлює певні прояви (культурно-історичні комплекси), які визначають соціально-культурне різноманіття сучасного світу (рис. 2.15). Культура Загальнолюдські (універсальні) цінності Міжнародні культурні ресурси («світова культура», або суперкультура) Етнонаціональні культури Регіональні культури Індивідуальна культура Рис. 2.15. Соціально-культурне різноманіття
Сучасна людина має доступ до всіх культурно-історичних комплексів. З розширенням індивідом масштабів своєї культурної діяльності його культурний досвід стає менш локальним, груповим: одна й та сама людина може одночасно входити в кілька культурних спільнот різних рівнів. Наприклад, можна вважати себе українцем (рівень етнонаціональної культури), львів'янином (рівень регіональної культури), прихильником певної західної рок-групи (рівень міжнародної культури). Використовуючи ресурси з різних культурних сфер, можна сконструювати індивідуальну культуру.
Основними складовими культурних комплексів є: а) універсальні (загальнолюдські) цінності. Це засади життя і соціальної поведінки, які, не маючи абсолютно однакової інтерпретації, близькі за значенням і викликають схоже ставлення до себе різних культурних груп (народів, націй). До них належать фундаментальні моральні засади, постульовані основними світовими релігіями, утопічними концепціями, втілені в документах таких міжнародних організаціях, як ООН, Червоний Хрест. Інші зони універсальної свідомості і потреб — прагнення до матеріальних благ, норми естетичної та фізичної краси, сексуальні потреби тощо;
б) потужні міжнародні культурні ресурси («світова культура», суперкультура). Вони доступні для всього світу завдяки інформаційним технологіям і мас-медіа. У сучасному світі кожна національна культура має загальносвітові ознаки (культурні універсали), притаманні виробництву, побуту, літературі, мистецтву, політиці. Ними є мода, туризм, спорт, освіта, газети, журнали, стандартні політичні форми (законодавчі органи, конституції, бюрократія, профспілки). У кожній країні є свої пісні, музеї, драматургія, транспортні засоби, навіть свої хмарочоси. Це, безсумнівно, результат культурної дифузії. Культурна дифузія (лат. — розповсюдження) — розповсюдження особливостей, ознак однієї культури на інші. Наслідком цього є взаємні культурні запозичення: елементи одягу — джинси; їжа — китайські ресторани, російська горілка. Яскравим проявом подібної «світової свідомості» є те, що все більше людей відчувають себе космополітами, тобто громадянами світу. Основним фактором, який стимулює формування загальносвітових ознак у сучасних культурах, є процес глобалізації — подолання кордонів держав і вільне просування у світі капіталу й інформації. Звичайно, глобалізація послаблює національні кордони культури. Іноземні студенти і робітники, біженці, емігранти дуже змінили міста Європи. Глобальна інформаційна мережа об'єднала світ, телебачення змінило уявлення про нього. поширення капіталів і товарів запровадило певний загальний стандарт одягу, продуктів, відпочинку, розваг. Центральним процесом глобалізації є не тільки гомогенезація (уподібнення, уніфікація культур), а й їх фрагментація (збереження національної самобутності). Адже не буває, щоб аудиторії в різних кінцях світу однаково сприймали, трактували одні й ті самі форми популярної культури. Більш того, деякі культурні продукти набувають великої популярності в одних регіонах світу і не приймаються в інших. Це свідчить, що навіть за наявності структур глобальної культури відбувається локалізація їх змісту в національних культурах;
в) етнонаціональні культури. Кожній культурі притаманна національна своєрідність — те, що викликає інтерес і є зрозумілим лише для осіб, які в ній сформувалися. Національна культура втілена у мові як її першооснові; в усній і письмовій народній творчості, ремеслах; віруваннях, звичаях, традиціях, міфах, системі цінностей і норм; побутовій культурі (одязі, їжі, житлі); національній історії. Всі ці елементи національної культури відображені у свідомості народу, бо саме він є її творцем і носієм. Національна свідомість — це уявлення про себе як про національну спільність, націю. Про наявність її в суспільній свідомості свідчать історична територія (рідний край); спільні міфи та історична пам'ять; спільна масова громадська культура; єдині юридичні права та обов'язки для всіх членів суспільства; спільна економіка, можливість вільно пересуватись у межах національної території. На цій підставі можна припустити, що наявність національної свідомості є свідченням існування нації. Стан, зміст національної свідомості детермінуються конкретними історичними умовами життя людей. Суб'єктивною формою її прояву є національна самосвідомість — усвідомлення людиною себе представником певного етносу (нації), ідентифікація з ним. Індикаторами, які дають змогу визначати рівень і стан національної самосвідомості, є: знання історії свого народу (історична пам'ять); ставлення до національних традицій і свят; ставлення до мови; почуття національної гідності; усвідомлення особливостей своєї національної символіки; усвідомлення відмінностей між собою і представниками інших національностей («ми» — «вони»). Формується вона з дитячих років під впливом соціального середовища — сім'ї, родинного побуту, виховних, освітніх закладів, засобів масової інформації. Свою національну ідентифікацію ми визначаємо, вказуючи національність. Важливою ознакою національної культури є національний характер — сукупність специфічних властивостей, рис, психічних якостей, які притаманні певній етнічній спільності людей. Виявляється він у звичаях, мові, фольклорі, прислів'ях, казках. Національний характер формується під впливом соціальних чинників (культури, соціальної структури, політичних і економічних інститутів суспільства). Отже, національні особливості характеру соціально та історично обумовлені. Наприклад, характерною ознакою українців є культ матері, жінки, дівчини, що пов'язано з особливостями історичного розвитку українського етносу. Бо ще з часів княгині Ольги жінка мала неабиякі права щодо захисту своєї гідності. Національний характер виражається в етнічних стереотипах — уявленнях, що склались у певної етнічної спільності стосовно іншої етнічної спільності (гетеростереотипи, тобто «якими ми бачимо інших») або стосовно себе (автостереотипи, тобто «якими ми бачимо себе»). Формуються вони в процесі порівняння «нас» з «не-нами». Завдяки їм представники конкретного етносу спрощують сприйняття навколишнього світу, зберігають свою ідентичність. Послуговуючись етнічними стереотипами, дають приблизну описову характеристику конкретної спільності: німці — працьовиті, пунктуальні, дисципліновані; італійці — експресивні, емоційні, енергійні, запальні тощо. Поєднання мови, міфології, звичаїв, символів, рис національного характеру обумовлює національну самобутність — своєрідність, неповторність, індивідуальність етнічної спільності;
г) регіональні культури. Регіони в середині країн відіграють важливу роль у формуванні певних акцентів і альтернатив, які використовуються у виробленні культурних пріоритетів, звичок, ідентичностей. Регіональна диференціація може бути обумовлена різними моделями історичного розвитку, які визначають різні політичні, економічні, етнонаціональні орієнтації;
ґ) індивідуальна культура. На повсякденне життя впливають універсальні цінності, міжнародні символічні форми, національна ідеологія та культура, регіональні орієнтації тощо. Однак воно не зводиться до простої їх суми, адже багато що залежить і від культури особистості, малих груп. Кожна людина по-своєму відбирає і поєднує елементи загальнолюдського, національного, раціонального в культурі, додаючи щось своє, а нерідко своєю творчістю виходячи за їх усталені межі. Завдяки цьому епохальним творам «світового духу» притаманні певні загальнолюдські, національні ознаки і потужний оригінальний потенціал, що вабить до них людей різної культурної ідентичності. Проблема культурної єдності людства завжди хвилювала діячів науки. Так, датський фізик Нільс-Генрік-Девід Бор (1885—1962) наголошував, що різні людські культури доповнюють одна одну, тому небезпечно недооцінювати культури різних суспільств. Запитання. Завдання 1. У чому полягають особливості поняття «культура» з точки зору соціологічного аналізу? 2. Охарактеризуйте основні функції культури. 3. Які структурні елементи складають культуру як соціальну систему? Охарактеризуйте їх. 4. Визначте основні критерії класифікації і форми вияву культури у житті людини і суспільства. 5. У якому співвідношенні перебувають загальнолюдське і національне в культурі? 6. Які чинники, на Ваш погляд, обумовлюють національну самобутність, національну свідомість, національний характер? 7. Проаналізуйте вплив масової культури на духовне життя суспільства.
Дьячук
|