Правова природа сучасних теорій місцевого самоврядування
Найбільш поширеними є три концепції розвитку місцевого самоврядування: громадівська, державницька, муніципального дуалізму. Громадівська теорія місцевого самоврядування, що замінила теорію вільної громади, була започаткована практикою державотворення С1ІІА. Прихильники громадівської теорії місцевого самоврядування вважають: 48 первинні суб'єкти місцевого самоврядування — громади є самостійним джерелом такої публічної влади, яка не належить державі, а є самостійною, «муніципальною»; 49 право на місцеве самоврядування є невід'ємним від самої громади, а тому держава тільки його визнає та гарантує; 50 місцеве самоврядування можливе лише на рівні населених пунктів, бо тільки там ще збереглися умови для відтворення громад. Щодо інших рівнів адміністративно-територіального поділу, то там місцеве самоврядування можливе лише у формі добровільних об'єднань (асоціацій); 51 місцеве самоврядування, його інституції мають вирішувати тільки питання місцевого значення, а здійснення повноважень державної влади має покладатися на місцеві органи державної виконавчої влади. У розв'язанні питань місцевого значення органи місцевого самоврядування мають діяти за принципом «дозволено все, що не заборонено законом». Згідно з громадівською теорією місцеве самоврядування розглядається як самостійна форма публічної влади, суб'єктом якої є територіальний колектив - елемент громадянського суспільства1, як одна з форм прояву громадської ініціативи, що сприяє мінімі [1] Фрицький О. Ф. Конституційне право України [Текст]: [підручник] / О. Ф. Фрицький. - К.: Юрінком-Інтер, 2002 - С. 515. зації ролі держави в розв'язанні місцевих проблем. Науковці, які підтримують громадівську теорію місцевого самоврядування, категорично заперечують державну природу влади територіальний громад. Місцеве самоврядування, його органи не є складовою частиною державного механізму1. Німецький учений 3. Баллейс наголошує, що муніципалітети є передусім природними корпоративними одиницями, а їх автономність випливає не стільки з державної влади, скільки із суверенітету народу, який має поважатися й забезпечуватися державою на практиці2. О. В. Батанов уважає, що місцеве самоврядування - це недержавна за своєю природою самостійна форма здійснення народом своєї влади, тобто публічна влада територіальної громади. На йог» думку, Конституція України підносить право територіальної громади на місцеве самоврядування на рівень невід'ємного природного права місцевого населення самостійно вирішувати питання місцевого значення незалежно від державних структур у межах законів, власної фінансово-економічної бази згідно зі своїми інтересами. Під природним правом територіальної громади він розуміє сукупність (комплекс) прав жителів певних населених пунктів, наданих їм від Бога (природи), а тому священних і невідчужуваних від них. Саме тому таке природне право не залежить від законодавчого визнання чи невизнання його державою, яка за допомогою правових заходів лише впорядковує, зовнішньо оформлює самоврядну активність територіальних громад, не встановлюючи її'. Противники, навпаки, стверджують, що в громадівській концепції місцеве самоврядування постає швидше у формі благих, але пустих декларацій, ніж як реально наявний соціальний феномен4. [1] Кутафин О. Е. Муниципальное право Российской Федерации [Текст]: учебник / О. Е. Кутафин, В. И. Фадеев. - М.: Юристь, 1997. - С. 88. [1] Черкасов А. И. Сравнительное местное управление: теория и практика [Текст] / А. И. Черкасов. - М.: Изд. группа «ФОРУМ-ИНФРА-М», 1998. - С. 20. [1] Батанов О. В. Деякі теоретичні проблеми співвідношення місцевого самоврядування та державної влади / О. В. Батанов // Часопис Київського університету права.-2002.-№ 2. - С. 21. [1] Бажинов М. А. Гражданское общество и местное самоуправление: опыт концептуального анализа / М. А. Бажинов // Вестник Моск. ун-та. - Сер. 12: Политические науки. - 2002. - № 4. - С. 87. Державницька теорія місцевого самоврядування була започаткована в Магдебурзькому праві й отримала найбільше поширення в Європі. Основні її положення були розроблені німецькими вченими Л. Штейном та Р. Гнейстом. В основі цієї теорії є: 52 ідея децентралізації частини державної влади, її деволюції на рівень територіальних спільнот громадян (громад, комун, територіальних колективів) і тих інституцій, які вони обирають; 53 певна правова, організаційна та фінансова автономія місцевого самоврядування та його інституцій щодо центральних та місцевих інституцій державної влади; 54 місцеве самоврядування як засіб здійснення державних функцій за допомогою недержавних за своєю суттю суб'єктів (місцевого населення та його інституцій); 55 органи місцевого самоврядування діють за принципом: «дозволено те, що передбачено законом». Державницька теорія виходить із того, що місцеве самоврядування, поряд із територіальною автономією, є однією з форм децентралізації державної влади на рівні територіальних колективів, а правоздатність останніх на самостійний розгляд місцевих питань трактується її прихильниками як така, що походить виключно від держави. Звідси — місцеве самоврядування визнається ними як різновид державної влади. На думку К.Ф. Шеремета, «місцеве самоврядування - це справжнє децентралізоване державне управління»1. Інші правники називають його інститутом демократичної держави2. Приміром, Г. М. Чеботарьов уважає, що влада органів місцевого самоврядування за своєю природою і не може бути іншою, ніж державною3. Сучасний шведський учений С. Монтін наголошує, що з [1] Шеремет К. Ф. Актуальные проблемы формирования местного самоуправления в Российской Федерации («круглый стол») / К. Ф. Шеремет // Государство и право. - 1997. -№ 5. - С. 33. [1] Воронов М. П. Питання взаємозв'язку місцевих рад з їх виконавчими органами / М. П. Воронов, К. Є. Соляннік // Державне будівництво та місцеве самоврядування: зб. наук. пр. - 2003. - № 5. - С. 54. [1] Чеботарев Г. Н. Развитие конституционных основ местного самоуправления: [Текст] / Г. Н. Чеботарев. - Тюмень: Изд-во Тюменского гос. ун-та, 1995. -С. 85. погляду конституції та загальної ієрархії політичних інститути, муніципалітети - це частина державної адміністрації, а місцевому самоврядуванню його компетенція надається парламентом і тому в підсумку воно здійснює «делеговану державну владу»1. Однорідність державної та муніципальної влади, як правило, вбачають у певних загальних ознаках: (а) чітко вираженому інституціалізо- ваному характері, (б) наявності специфічного апарату здійснення влади, (в) загальності, (г) універсальності, (ґ) встановленні й зборі податків. На думку В. І. Борденюка, влада органів місцевого самоврядування є похідною від влади державної, а не від вигаданої муніципальної. Водночас він не заперечує й існування влади, джерелом якої є територіальна громада, але в даному разі її влада, на відміну від влади об'єднань громадян, трансформується, по суті, в держав- ну2. Недоліки державницької теорії полягають у заниженні ролі ініціативи населення, утискуванні демократичних принципів участі громадян у розв'язанні проблем місцевого значення, у тому, що ставиться під сумнів здатність суспільства до самоорганізації та самоврядування'. Чинне законодавство України настільки суперечливе й непослідовне, що прихильники всіх концепцій мають змогу посилатися на відповідні норми для підтвердження правильності своїх позицій. Посилення тенденції поєднання при правовому регулюванні статусу місцевого самоврядування громадівської й державницької концепцій, по суті, стало результатом реалізації законодавцем намагання закріпити загальносоціальну (громадівсь- ку) цінність цього інституту шляхом не самоусвідомлення й самоорганізації територіальних громад, а адміністрування державою. [1] Черкасов А. И. Сравнительное местное управление: теория и практика: [Текст] / А. Черкасов; Ин-т государства и права Рос. акад. наук. - М.: Изд. дом «Форум» ИНФРА-М, 1998. - С. 20. [1] Борденюк В. Деякі аспекта співвідношення місцевого самоврядування, держави і громадянського суспільства в Україні / В. Борденюк // Право України. -2001. -№ 2. -С. 26. [1] Бажинов М. А. Гражданское общество и местное самоуправление: опыт концептуального анализа / М. А. Бажинов // Вестник МГУ. - Сер. 12: Политические науки. - 2002. - № 4. - С. 87. При цьому тут відіграли свою роль не прагнення до чистоти втілення теоретичних ідей і конструкцій, а бажання швидше відійти від старих форм державного управління на місцях, побороти опір становленню нових форм і забезпечити правові гарантії незворотності їх утвердження1. На думку О. Ф. Фрицького, в Україні запроваджено державницьку концепцію місцевого самоврядування із залишками радянської моделі, що на практиці означає безпосереднє втручання в діяльність органів і посадових осіб місцевого самоврядування виконавчої влади в особі місцевих державних адміністрацій2. Розгляд місцевого самоврядування лише як форми децентралізації виконавчої влади фактично випускає з уваги чимало правових аспектів теми дослідження. Заперечується поділ публічної влади на державну і муніципальну (владу територіальної громади), наявність місцевих (локальних) інтересів територіальних громад, які можуть суперечити інтересам держави, та окремої сфери місцевого самоврядування, яка відмінна від сфери державного управління. Зведення місцевого самоврядування лише до місцевого рівня державного управління суттєво звужує спектр аналізу й дослідження сутності місцевого самоврядування, як одного з фундаментальних принципів конституційного ладу, як інституту громадянського суспільства, як однієї з форм народовладдя, як фундаменту сучасної філософії людини, як багатогранного суспільного, соціально- політичного та соціально-правового феномену. Певною модифікацією громадівської та державницької теорій місцевого самоврядування є громадівсько-державна теорія або ж теорія муніципального дуалізму. Це досить поширена теорія у світовій літературі, яка має прихильників і в Україні. Відповідно до основних постулатів цієї теорії: • інституції місцевого самоврядування є незалежними від держави лише в суто громадських справах, до яких держава байдужа, а у сфері політичній вони розглядаються як інституції держави, що виконують її функції та повноваження; [1] Васильєв В. И. Местное самоуправление [Текст]: учеб. и науч.-гіракт. пособие / В. И. Васильєв. - М.: Юринформцентр, 1999. - С. 20. [1] Фрицький О. Ф. Конституційне право України [Текст]: [підручник] / О. Ф. Фрицький. -К.: Юрінком-Інтер, 2002. -С. 521. 56 ті справи, які повинні здійснювати інституції місцевого самоврядування, мають також поділятися на «власні» та «делеговані»; 57 у здійсненні власних справ органи місцевого самоврядування мають діяти незалежно та самостійно від державних органів, дотримуючись лише законів; 58 у виконанні ж делегованих повноважень органи місцевого самоврядування діють під контролем та адміністративною опікою відповідних державних органів; 59 поєднання в особі органів місцевого самоврядування функцій місцевого самоврядування з функціями державного управління на місцях визначається «подвійною», або «двоєдиною», політи- ко-правовою природою місцевого самоврядування. Теорія муніципального дуалізму (громадівсько-державницька) акцентує увагу на подвійній природі влади місцевого самоврядування. Прихильники цієї концепції вважають, що місцеве самоврядування не залежить від держави лише при розв'язанні суто господарських і громадських справ, а в політичній сфері воно розглядається як агент держави, що виконує державні функції. На їх думку, синтез державного й недержавного в місцевому самоврядуванні значущий для суспільства. Завдяки поєднанню цих двох засад вирішуються найважливіші громадсько-державні завдання: (а) усувається роздвоєння влади, яке призводить до політичної нестабільності й послаблення держави та її інститутів; (б) створюються можливості для участі людей в управлінні справами суспільства й держави, що підносить культурно-правовий рівень громадян і виховує в них почуття поваги до законів; (в) ліквідується розрив між суспільством і державою; (г) досягається єдина мета - збереження і зміцнення суспільства й держави на основі демократичних інститутів; (ґ) держава може краще вивчати потреби населення, місцеві справи й ухвалювати рішення, що відповідають інтересам людей; (д) народжується спільний інтерес громадян і державних органів, сутність якого полягає в побудові життя, гідного кожної людини й суспільства в цілому, а управління суспільством на основі узгоджених дій переростає в єдиний творчий процес1. [1] Постовой Н. В. Муниципальное право России [Текст]: учебник / Н. В. Постовой. - М.: Новый Юрист, 1998. - С. 20-21. М. О. Бажинов пропонує місцеве самоврядування ідентифікувати, по-перше, як найнижчий рівень державної влади, юридично відмежований від інших ешелонів влади з метою надання йому самостійності й широти можливостей у конкретних умовах невеликих і часто специфічних муніципальних утворень, по-друге, як інститут громадянського суспільства, спосіб самоорганізації населення. Ключовим є словосполучення «самостійна діяльність», оскільки владні повноваження в цьому разі вторинні для місцевого самоврядування, головною метою якого є реалізація (здійснення) функцій громадянського суспільства. У сукупності ці дві сторони місцевого самоврядування становлять «граничну смугу» в соціумі, покликану розв'язувати завдання правильної структуризації й оптимальної взаємодії держави і громадянського суспільства1. Подібною є позиція В. В. Кравченка й М. В. Пітцика, які акцентують увагу на значенні місцевого самоврядування в механізмі соціального управління і на його подвійній природі, з одного боку, як форми публічної влади (в системі місцевого самоврядування можуть видаватися загальнообов'язкові рішення, виконання яких забезпечується примусовою силою держави), а з другого, - як інституту громадянського суспільства2. Плюралізм теорій, концепцій, доктрин, учень, що утвердився в науці, знайшов своє відповідне відображення й у підходах до розуміння місцевого самоврядування, коли його сутність, зміст і форми реалізації визначаються по-різному. З огляду на те, що розв'язання багатьох соціально-економічних проблем, пов'язаних із підвищенням життєвого рівня населення, забезпеченням прав і свобод громадян, наповненням їх реальним змістом, можливе лише в умовах реального й ефективного місцевого самоврядування, важливе значення має аналіз визначень, що пропонуються сучасною правовою науковою літературою3. ' Бажинов М. А. Гражданское общество и местное самоуправление: опыт концептуального анализа / М. А. Бажинов // Вестник Моск. ун-та. - Сер. 12: Политические науки. - 2002. - № 4. - С. 88. [1] Кравченко В. В. Муніципальне право України [Текст]: навч. посіб. / В. В. Кравченко, М. В. Пітцик. - К.: Атіка, 2003 - С. 73. [1] Воронов Н. П. Понятие и основы местного и регионального самоуправления / Н. П. Воронов, С. В. Болдырев // Проблемы законности: республ. межве- Крім вищеназваних, досить поширеними є й інші концепції організації влади на місцях: «політична» теорія самоврядування, «теорія держави загачьного добробуту», «концепція позаполі- тичного місцевого самоврядування», «теорія муніципального соціалізму». Загалом же сьогодні в багатьох демократичних країнах (Італія, Німеччина, Норвегія) досить поширеними є погляди на місцеве самоврядування як на цілковито автономну сферу місцевого управління.
|