Головна сторінка Випадкова сторінка КАТЕГОРІЇ: АвтомобіліБіологіяБудівництвоВідпочинок і туризмГеографіяДім і садЕкологіяЕкономікаЕлектронікаІноземні мовиІнформатикаІншеІсторіяКультураЛітератураМатематикаМедицинаМеталлургіяМеханікаОсвітаОхорона праціПедагогікаПолітикаПравоПсихологіяРелігіяСоціологіяСпортФізикаФілософіяФінансиХімія |
Загальна характеристика гри у тваринДата добавления: 2014-10-22; просмотров: 6826
Ігри тварин давно привертають увагу дослідників, проте во-ни дотепер ще погано вивчені. Сформульовані в різний час по-гляди з цього питання можна об’єднати головним чином навко-ло двох концепцій, висунутих Г. Спенсером і К. Гроосом (див. розділ 3). Основний недолік трактування гри у тварин як реалізації “надлишкової енергії” полягає, як відзначав С. Л. Рубінштейн, у відриві цієї форми активності від її змісту, у нездатності пояснити конкретні функції гри в житті тварин. Разом з тим етологічна концепція про “дії вхолосту” проливає деяке світло на можливі елементи ендогенної мотивації ігрової поведінки тварин. У другому напрямку маємо справу з “суто функціональним” трактуванням ігрової діяльності як вправи в особливо важливих сферах життєдіяльності. Слідом за Гроосом і К. Ллойд-Морган розглядав гру як “практику для дорослої поведінки”. Він підкреслював, що гра дозволяє молодій тварині справлятися у ситуаціях, що мають велике життєве значення. Зрозуміло, що повноцінна теорія ігор тварин повинна містити синтез позитивних моментів концепції цих обох напрямків. Проте дотепер одні дослідники рішуче заперечують функціо-нальне значення ігор молодих тварин для формування дорослої поведінки, а інші, навпаки, вбачають в останньому велике зна-чення ігор. При цьому негативна оцінка найчастіше супроводжується посиланням на можливість дозрівання дорослої по-ведінки без вправ в ювенільному віці. Так, відомий голландський зоопсихолог Ф. Бойтендийк, виступаючи проти концепції Грооса, стверджував, що гра важ-лива тільки безпосередньо для гравця, якого вона призводить до позитивного емоційного стану, але не для формування його майбутньої поведінки. Інстинктивні форми поведінки, за Бой-тендийком, дозрівають незалежно від вправ; там же, де спостерігається вправа в якихось діях, це не гра. Критикував концепції Бойтендийка Д. Б. Ельконін, зазначивши, що той недооцінив орієнтовно-дослідницьку функцію гри. Значення гри для формування дорослої поведінки тварин за-перечують також і деякі інші зоопсихологи. Окремі вчені за-лишають питання про вправну функцію гри відкритим (на-приклад, П. Марлер і В. Гамільтон), інші вбачають у грі деяку “параактивність” (А. Броунлі), неспецифічну “уявну діяльність” (М. Мейєр-Хольцапфель), “самопідкріплюючу активність” (Д. Моріс), “зразки” дорослої поведінки (К. Лойзос) тощо. Істотно також, що гра відбувається лише тоді, коли не викону-ються справжні інстинктивні дії. Спираючись на дослідження, проведені спільно зі своїми співробітниками, А. Д. Слонім висловлює думку, що у певний період постнатального розвитку інстинктивні реакції виклика- ються підпороговими зовнішніми подразниками чи навіть тіль-ки внутрішніми стимулами, які виникають у самому нервово-м’язовому приладі. Така “спонтанна” діяльність і виявляється в ігровій активності. Хоча ця активність і не залежить від зов-нішнього середовища, вона може підсилюватися умовними реф-лексами чи зовнішніми впливами (наприклад, температурними). Повертаючись до питання про функціональне значення гри, слід відзначити, що зараз більшість дослідників усе-таки вва-жають гру підготовкою до дорослого життя і нагромадження відповідного досвіду шляхом вправ, причому як у сенсорній, так і в моторній сферах. У цьому зв’язку доречно згадати про припущення, висловлене Ельконіним, що гра перешкоджає надто ранній фіксації інстинк-тивних форм діяльності і розвиває всі аферентно-рухові системи, необхідні для орієнтації в складних і мінливих умовах. Як ювенільну вправу розглядає гру також Торп, який вва-жає, що гра служить для формування у тварин навичок і для ознайомлення з навколишнім світом. Особливого значення Торп надає маніпулюванню предметами. Що стосується прямих експериментальних доказів значення гри для формування дорослої поведінки, то окремими дослідни-ками ще в 20-х роках XX ст. було встановлено, що шлюбні ігри молодих шимпанзе є необхідною умовою до спарювання дорос-лих особин (дослідження Г. Бінгхема). Надалі цей факт багато-разово підтвердили (Біч, Ніссен, Харлоу, Суомі та ін.). Великий інтерес мають дані, отримані Ніссеном разом з Чау і Семмесом. Ці експериментатори не дали можливості дитин-чаті-шимпанзе гратися з предметами, не обмеживши при цьо-му рухи лап, зокрема кистей і пальців. Згодом можливості використання рук, а також координація цих рухів виявилися дуже недосконалими. Мавпа різко відстала від своїх нормаль-них однолітків щодо здатності до хапання й обмацування, не була спроможна локалізувати тактильні подразнення поверхні тіла за допомогою лапи (або вона це робила вкрай незграбно). Характерно, що на відміну від інших мавп не вміла чіплятися за працівника, який доглядав за нею, не простягала до нього лапи. Зовсім було відсутнє навіть настільки характерне для мавп обшукування — важлива форма їхнього спілкування. Різноманіття тлумачень ролі ігор для молодих тварин обумов-лено значною мірою тим, що їхня ігрова активність є складним комплексом дуже різних поведінкових актів, яка у своїй сукуп-ності становить сенс поведінки молодої тварини на етапі онто-генезу, що передує статевій зрілості. Тому Фабрі запропонував концепцію, відповідно до якої гра за самою своєю суттю є діяльністю, що розвивається і охоплює значну частину функціональних сфер. За такого розуміння гри як розвиваючої діяльності проявляється синтетичний підхід до проблеми ігрової активності тварин, яка поєднує усі відзначені вище моменти, і разом з тим стає очевидним, що ігрова активність наповнює основний сенс процесу розвитку поведінки в ювенільному періоді. Гра є не якоюсь особливою категорією поведінки, а сукупністю специфічно ювенільних проявів “звичайних” форм поведінки. Іншими словами, гра є ювенільною (можна сказати, і “преадультною”, тоб-то “перед дорослим станом”) формою розвитку поведінки в онтогенезі. Отже, гра - це є не “зразок" дорослої поведінки, а саме ця поведінка в процесі свого становлення. Важливо також підкреслити, що в процесі гри розвиваються й вдосконалюються не зовсім дорослі поведінкові акти, а сенсо-моторні компоненти, що їх складають. Узагалі ж ігрова активність, яка здійснюється на вродженій інстинктивній основі, сама служить розвитку і збагаченню інстинктивних компонен-тів поведінки і містить елементи як облігантного, так і факуль-тативного научіння. Співвідношення цих компонентів може бу-ти неоднаковим у різних конкретних випадках. Але в цілому можна сказати, що в ігровій активності завершується тривалий і надзвичайно складний процес формування елементів поведін-ки, яка бере свій початок від ембріональної координації і веде через постнатальне дозрівання вроджених рухових координацій та накопичення раннього досвіду аж до формування й вдоско-налення рухових координацій вищого рівня. Цей останній етап розвитку рухової активності й представлений грою. Разом з цим гра виконує дуже важливу пізнавальну роль, особливо завдяки властивим їй компонентам факультативного научіння і дослідницької поведінки. Така функція гри вира-жається в накопиченні значного індивідуального досвіду, причому в низці випадків цей досвід може накопичуватися “про запас”, “про всякий випадок”, щоби знайти застосування знач-но пізніше в екстрених життєвих ситуаціях.
|